Unsprezece candidaţi la examenul de masterat al Catedrei de română

Joia trecută, în ziua de 30 iunie, la Catedra de Limba şi Literatura Română a Facultăţii Pedagogice „Juhász Gyula” de la Universitatea din Seghedin a avut loc examenul de masterat pentru specializarea de profesor de limba şi literatura română. La examen s-au prezentat 11 candidaţi. Examinarea a fost făcută de lector dr. Petru Weber şi de şefa catedrei, conf. dr. Mihaela Bucin. Doamna Bucin ne-a informat detaliat despre examenul de masterat şi despre cursurile de masterat la care vor participa din septembrie viitorii studenţi.

– Iniţial, în luna februarie, s-au înscris la masterat 17 candidaţi, pentru cursurile la zi şi la fără frecvenţă, dar la examen s-au prezentat numai 11. Majoritatea sunt absolvenţi ai cursurilor de patru ani ale catedrei, deci au primit diplomă de profesor, în general cu dublă specializare, înainte de introducerea sistemului de la Bologna. Dar s-au prezentat şi absolvenţi ai nivelului licenţă, de trei ani. Pentru cei care vor fi admişi şi care au deja diplomă de profesor, cursurile vor dura un an, iar pentru cei care au urmat numai trei ani, deci nu au făcut şi studii de pedagogie şi metodică, masteratul va avea o durată de doi ani. Diploma pe care o vor primi cei care vor fi admişi şi vor absolvi cursurile de masterat, va avea nivel universitar şi îi va îndreptăţi pe aceştia să predea limba şi literatura română atât în şcolile generale, cât şi la liceu.
Pe lângă specializarea în limba română, candidaţii au mai putut opta pentru încă o secţie de masterat. Cei mai mulţi au ales andragogia (învăţământul permanent, pentru adulţi), respectiv, educaţia multiculturală.
Cum s-a desfăşurat examenul? Care au fost cerinţele comisiei de examinare?
– Acest examen a fost, de fapt, un interviu, în cadrul căruia candidaţii au vorbit despre motivaţia lor de a urma aceste cursuri universitare, despre activitatea lor profesională de până în prezent şi despre planurile de viitor. Comisia de examinare şi-a putut da astfel seama de nivelul de limbă română şi profesional al candidaţilor, precum şi de aptitudinile lor de comunicare şi pedagogice. Maximum de puncte pe care l-au putut primi pentru participarea la interviu a fost de 70. Candidaţii au putut primi puncte în plus dacă au făcut dovada unor situaţii socio-medicale şi dacă au prezentat dovezi ale unei activităţi profesionale susţinute (diplome obţinute la concursuri, listă de publicaţii).
Rezultatele examenului de masterat vor fi anunţate pe 21 iulie, iar punctele obţinute la interviul de joi sunt numai o parte a punctajului total, pe care îl va decide o comisie centrală a instituţiei.
Cu câteva săptămâni în urmă se vorbea despre desfiinţarea catedrei. Care este situaţia actuală? Se mai poate aceasta desfiinţa?
– Viitorul şi existenţa Catedrei de română şi, implicit, a şcolilor româneşti din Ungaria, depinde şi de câţi candidaţi se vor prezenta anual la studii de limba şi literatura română. Profesorii catedrei consideră că, în această sesiune de examene, numărul candidaţilor, atât la masterat cât şi la licenţă (unde s-au înscris cinci tineri), este satisfăcător şi sperăm că vor fi admişi cât mai mulţi pentru cursurile universitare ale anului 2011–2012, care vor începe la 5 septembrie.
R. Pătcaş

Comentarii