Descoperă România (seria întâi pentru românii din Ungaria) - Sibiu, Răşinari, Păltiniş, Sâmbăta de Sus, Prislop…

Un grup de români din zona Seghedinului au participat în perioada 28–31 octombrie la programul „Descoperă România”, organizat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, bucurându-se timp de patru zile de o excursie pe meleaguri sibiene. Astfel, au avut acces direct la valorile patrimoniului cultural şi istoric românesc, şi totodată având posibilitatea să viziteze mai multe instituţii de cultură şi civilizaţie românească, biserici, mănăstiri, etc., conştientizând apartenenţa la identitatea culturală românească.

O excursie de patru zile la Sibiu şi împrejurimi a dat posibilitatea la aproape 50 de persoane de origine română (sau din familii mixte) din judeţul Ciongrad să cunoască o zonă a României în care au trăit mai multe etnii, se află într-un peisaj pitoresc şi este într-un centru de cultură important al României. Excursia a avut loc odată cu sărbătoarea de la Sibiu, cu ocazia canonizării Mitropolitului Andrei Şaguna, aromân de origine, născut la Mişcolţ, în Ungaria, un simbol important pentru comunitatea românească din Ungaria şi pentru biserica ortodoxă. Astfel, după mai bine de 300 de kilometri, grupul a ajuns la Ocna Sibiului, unde am fost cazaţi, după care ne-am îndreptat spre sărbătoarea de la Sibiu, de la Catedrala Mitropolitană unde la slujba de priveghere a fost prezent şi Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, alături de alţi ierarhi. Spre marea noastră bucurie, chiar dacă nu am putut intra în catedrală, am urmărit procesiunea doar de la ecranele amplasate afară, iar la sfârşitul slujbei, Preasfinţitul Episcop Siluan a poposit câteva minute în mijlocul grupului nostru. Zi de mare sărbătoare a fost a doua zi, pe 29 octombrie, când în Catedrala Mitropolitană a fost oficiată Sfânta Liturghie de către Preafericitul Părinte Teodoros al II-lea, Papă şi Patriarh al Alexandriei şi al Întregii Africi şi de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, alături de alţi ierarhi, fiind înconjuraţi de un sobor de preoţi şi diaconi. La Sfânta Liturghie la care am avut bucuria să luăm parte şi noi cu grupul românilor din Ungaria, au fost prezente importante oficialităţi de stat şi locale, în frunte cu Traian Băsescu, Preşedintele României, dar au fost prezenţi şi mii de credincioşi din Sibiu şi din împrejurimi, însoţiţi de preoţii lor, care au venit să participe la această mare sărbătoare a Ardealului.
După slujba de canonizare, grupul nostru şi-a continuat drumul spre Mausoleul de la Răşinari, unde este înmormântat Mitropolitul Andrei Şaguna, iar după ce am aprins o lumânare la mormântul acestuia ne-am continuat drumul spre staţiunea turistică Păltiniş, situată în Carpaţii Meridionali, pe versantul nord-estic al Munţilor Cindrel, la 35 de km distanţă de Sibiu. Păltiniş este cea mai veche şi cea mai înaltă staţiune din România unde majoritatea participanţilor la grup au făcut şi o călătorie cu telefericul. Tot la Sibiu, cu sprijinul DRP, am avut posibilitatea de a admira colecţiile de tablouri aflate în patrimoniul Muzeului Brukenthal, după care următorul obiectiv a fost Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului, Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale „ASTRA”. Aici am rămas uluiţi atât de dimensiunile acestuia, cât şi de modul extraordinar în care te face să respiri practic satul românesc expus.
Cea de-a treia zi a excursiei am început-o la poalele munţilor Făgăraş, în jurul unei vechi mănăstiri care se găseşte într-un loc mirific şi pitoresc. Înconjurată de păduri şi munţi, Mănăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus este un lăcaş de cult impresionant de frumos, mănăstirea fiind construită ca o cetate. După participarea aici la sfânta liturghie, autocarul nostru şi-a continuat drumul spre impunătorii munţi ai Făgăraşului, unde am făcut un scurt popas.
În ultima zi ne-am îndreptat paşii într-un pelerinaj spre Mănăstirea Prislop, veche de 500 de ani, care adăposteşte icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului, cât şi icoanele pictate de părintele Arsenie Boca. La mormântul Părintelui Boca am găsit liniştea şi adevăratul rai, mormântul împodobit cu flori multicolore şi mulţi credincioşi stând la rând şi spunându-şi în gând dorinţele şi rugăciunile. Un pic mai sus pe deal, prin pădurea veche, am urcat apoi am coborât în peştera, unde se refugia părintele şi se ruga. În drumul spre casă, ultimul obiectiv a fost impunătoarea Cetate a Corvineştilor de la Hunedoara.
Atenţia Guvernului României, al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, care s-a îndreptat în ultimii ani şi asupra românilor din Ungaria s-ar putea să reprezinte o şansă pentru susţinerea românismului în comunitatea românească din Ungaria. Pentru cei mai mulţi participanţi la programul acesta a fost prima ocazie când au vizitat România, dar pentru foarte mulţi a fost un drum în care şi-au dat seama că românii din Ungaria nu sunt totuşi ai nimănui. Pentru aceasta mulţumim din suflet organizatorilor.