Din 2013 – modificări în structura învăţământului superior de pregătire a cadrelor didactice din Ungaria

Legea învăţământului superior, votată în Parlamentul Ungar la sfârşitul anului trecut, aduce o serie de modificări în structura pregătirii profesorilor pentru învăţământul public.
În prezent, profesorii pentru şcoli generale şi licee sunt formaţi în cadrul unui tip de învăţământ în două trepte: trei ani de licenţă şi doi ani de masterat. De fapt, diploma de profesor pentru şcoală generală şi liceu se primeşte la absolvirea celor doi ani de masterat, iar posibilităţile ca absolvenţii să aibă două specializări pedagogice sunt foarte restrânse.
Din acest punct de vedere, modificările prevăzute în noua lege par a fi benefice atât în general pentru situaţia învăţământului public din Ungaria, dar şi pentru învăţământul de naţionalitate (deşi legea în discuţie face doar câteva referiri sumare la acest domeniu).

Astfel, din anul universitar 2013–2014, pregătirea profesorilor pentru şcolile generale va redeveni separată de pregătirea profesorilor pentru învăţământul liceal. Conform legii, ambele specializări se vor desfăşura în instituţii separate, pe baza unor programe specifice separate, iar studiile vor avea următoarea durată:
  • în cazul profesorilor pentru şcolile generale, studiile vor dura opt semestre (patru ani) de învăţământ plus două semestre (un an) de practică pedagogică. Pe parcursul ciclului de învăţământ, studenţii vor avea posibilitatea de a face şi cursuri de masterat;
  • în cazul profesorilor de liceu, studiile vor dura zece semestre (cinci ani) plus două semestre (un an) de practică pedagogică. Pe parcursul ciclului de învăţământ, studenţii vor avea de asemenea posibilitatea absolvirii cursurilor de masterat.
În ceea ce priveşte admiterea la profilurile pedagogice, aceasta va fi condiţionată de un examen de aptitudini.
De asemeni, este salutară revenirea la dubla specializare, conform căreia studenţii de la secţiile pedagogice pot absolvi în paralel două secţii, pot deveni profesori pentru două discipline, după cum puteţi citi în capitolul al XXIX-lea, articolul 62 (Organizarea învăţământului pedagogic), paragraful 102, din Legea învăţământului naţional superior din Ungaria (http://www.parlament.hu/irom39/04999/04999.pdf).
La Catedra de română din Seghedin am început activitatea de concepere a noii programe pentru pregătirea profesorilor destinaţi învăţământului pentru clasele 5–8, care urmează să fie acreditată. Îi vom ţine la curent pe cei interesaţi cu informaţii la zi despre modificările ce urmează să survină în structura de admitere şi de organizare.
Conf. dr. Mihaela Bucin
şef de catedră

Comentarii