Zoia Alecu, o voce generoasă a muzicii folk

Interpretă, compozitoare şi textieră, cu o voce de excepţie, Zoia Alecu s-a născut în 1956, în Bucureşti. A început să cânte folk în 1973, iar între 1986–2005 a făcut parte mai întâi din trupa rock Sfinx, şi-apoi din Sfinx Experience. Din 2005, după dizolvarea acesteia, se întoarce la prima sa dragoste, muzica folk. În 2012 se împlinesc 39 de ani de când cu onoare stă pe scenă, păstrându-şi tinereţea vocii, a trupului, a minţii şi a spiritului. A fost numită des Joan Baez a României, însă – deşi consideră onorantă comparaţia –, de mică şi-a propus să fie Zoia Alecu a României şi i-a reuşit. Am avut prilejul să o ascult recent într-un concert la Clubul Flex din Arad şi am stat de vorbă cu ea despre pasiunea sa de-o viaţă, care se numeşte muzica folk.

– Vă mărturisesc să sunt o mare admiratoare a dumneavoastră şi am venit în această seară de la Seghedin până la Arad să vă ascult cântând. Pentru că cititorii români din Ungaria ştiu mai puţin despre dumneavoastră şi despre muzica pe care o cântaţi, v-aş ruga să-mi spuneţi cum a început această carieră, care încet-încet împlineşte patruzeci de ani…
– Da, aşa este, fac anul acesta 40 de ani de stat pe scenă, zic eu cu onoare. Totul a început la vârsta de 17 ani cântând folk. Apoi în anul 1986 am întrerupt cu folkul şi am mers cu trupa Sfinx Experience. Cu ei am învăţat să fiu o profesionistă din cap până-n picioare, pentru că stând într-o trupă trebuie să înveţi să fii coechipier. În 2005 a încetat activitatea cu Sfinx Experience, pentru o perioadă de şase ani m-am făcut profesoară de canto, timp în care sigur, aveam material discografic destul de mult şi m-am gândit că nu ar fi rău să mă întorc la prima dragoste… Drept pentru care în anul 2007 mi-am lansat primul meu album de autor, visul meu de-o viaţă, albumul „Vino aici”. Sigur că alături de Sfinx Experience am mai compus piese, iar după primul album, la numai doi ani distanţă, am scos un alt album care se numeşte „Cărări de maci”, iar anul acesta, pe 17 mai, intenţionez să lansez cel de-al treilea album care se va numi „Printre lupi”, şi despre care oamenii de specialitate şi prietenii mi-au spus că e cel mai bun album al meu de până acum.
– În trupa Sfinx Experience cântaţi alături de Crina Mardare, chiar din primii ani…
– Am fost împreună la acelaşi liceu de muzică, care se numea atunci „George Enescu”, acum am înţeles că se numeşte „Dinu Lipatti”. Eu am început cu vioară, iar Crina cu pianul. Stând şi foarte aproape una de alta, drumul nostru către acel liceu de muzică era acelaşi. Şi îmi aduc aminte: eu eram micuţă, aveam un pic mai mult de şapte ani, mă uitam după Crina şi o admiram ce copil frumos era, cu ochii mari, roşie în obraji, un copil sănătos, cum vedeam eu în desenele animate. De ce? Pentru că eu, când mă uitam în oglindă vedem o faţă lividă, eram foarte slăbuţă, firavă, cu ochii albaştri şi foarte strălucitori şi cu o paloare, pe când ea era roşie în obraji, mai plinuţă decât mine, deci avea toată alura aceea a unui copil sănătos şi vesel.
– Povestiţi-ne şi nouă cum aţi achiziţionat prima chitară?
– Asta este o chestie care o să mă urmărească dincolo de viaţa mea. Îmi doream foarte mult să am o chitară, nu am îndrăznit să-i spun lui tata că am „fluturaşi” în cap şi am stat şi m-am gândit cum aş putea eu să fac rost de şapte sute de lei, o sumă totuşi uriaşă pe vremea aceea. Mi-a trecut prin cap să merg la centrul de colectat sânge, am donat de câteva ori sânge şi în 6–7 luni mi-am adunat suma de care aveam nevoie să-mi cumpăr chitara.
– O mai aveţi?
– Nu o mai am. Pe fiul meu l-am născut în 1981 şi prima dată când am plecat cu Sfinxul el avea şase ani, iar când m-am întors am găsit-o zob, plimba maşinuţele pe corzi… Sigur că nu mai cântam pe acea chitară, era doar un remember frumos, era o amintire, ca un fel de obiect de muzeu. Sigur că nu m-am supărat pe el, era un fel de răzbunare pentru că eram foarte mult plecată.
– Obişnuiesc să spun că Cenaclul Flacăra a fost un fel de rampă de lansare pentru majoritatea folkiştilor din România. După cum ştiu, Dvs. nu aţi stat prea mult în Cenaclul Flacăra…
– Pentru mine nu a fost o rampă de lansare, eu dacă m-am lansat, am făcut-o prin Cenaclul Amfiteatrul Artelor şi Viaţa Studenţească, era o revistă foarte citită în mediul studenţesc. Şi pentru că nu am avut sorţi de izbândă în anul 1974, când am ajuns pentru prima dată la „Flacăra”, m-am dus la Cenaclul Amfiteatrul Artelor şi de acolo, sigur, peste un an, un an şi jumătate domnul Păunescu m-a văzut şi mi-a zis „tu trebuie să vii şi să cânţi al Cenaclul Flacăra, îmi cer scuze, nu te-am remarcat atunci când ai fost pentru prima dată”. Am zis: „da, scuze acceptate”. Am avut o relaţie extrem de jovială şi de frumoasă cu Adrian Păunescu, numai că eu nu am fost un membru deplin al Cenaclului, ci am fost colaborator extern.
– Să vorbim despre melodiile Dvs. Aţi amintit albumul „Vino aici”, chiar piesa din titlul albumului a fost şi premiată…
– Da, melodia „Vino aici” a fost premiată ca cea mai bună piesă a anului 2007, pentru că atunci a fost lansată piesa, inclusiv albumul, şi am primit încă un premiu „pentru cea mai bună voce a muzicii folk”.
– Sunt superbe aceste texte pe care le scrieţi. Spuneţi-mi, cum se nasc aceste melodii?
–Din lăuntrul meu şi din cultura mea, care nu este nici multă, nici puţină, este exact aşa cum trebuie să fie, dar foarte multe piese îmi sunt inspirate de prieteni, foarte multe piese îmi sunt inspirate de stările mele interioare, de trăirile mele, de experienţele mele din viaţă.
Aveţi o legătură spirituală cu Maria Tănase. Ce a însemnat Maria Tănase pentru cariera, pentru viaţa Dvs.?
– Maria Tănase a însemnat enorm pentru mine. Este un fel de zeitate din punctul meu de vedere şi am rămas la părerea că o astfel de voce, un astfel de talent şi un astfel de artist poate că se naşte o dată la o sută de ani. A fost artista care a îmbrăţişat folclorul din absolut toate zonele României. Am crescut cu cântecele ei în auzul meu, care m-au marcat şi mi-au plăcut foarte mult. Piesa „Ouă de rouă” aşa am compus-o. După ce am scris vorbele, am avut impresia că am fost chiar locuită de către spiritul ei în acele minute fabuloase în care eu am conceput textul la „Ouă de rouă”, pentru că eu cu ea am stat de vorbă. Uitându-mă pe frunze şi pe ce era în jurul meu, era cumva la crepuscul, nu era de dimineaţă, era toamnă şi tot ce mă înconjura, toate frunzele, paleta de culori extraordinare m-au dus cu gândul că acele sfere de pe frunze, cu apă şi cu lumină, ar putea fi „ouă de rouă”. Şi vorbeam cu Maria Tănase şi o întrebam: „Ştiai tu Marie/ Că roua e vie/ Că-n zori face ouă/ Şi ies pui de rouă…”. Probabil, crescând cu vocea ei în auz, vocea mea într-un fel a împrumutat nuanţă din vocea ei, pentru că eu am considerat-o ca şi pe o maestră, ca şi pe o profesoară.
Lumea vă vede mereu veselă, sunteţi veşnic tânără. Care este filozofia Dvs. de viaţă? Ce este important în viaţă?
– Foarte important în viaţă este să te iubeşti, să te preţuieşti şi să te respecţi pe tine însuţi, pentru că, pornind de la această idee, înseamnă că ştii cum să o faci şi cu cei din jurul tău. Dacă nu ştii să o faci cu tine, nu ai de unde să dăruieşti altora, pentru că nu ştii cum este. Iar, mai mult de atât, sunt o fire foarte iertătoare, iert şi vă sfătuiesc şi pe voi să faceţi acelaşi lucru.
– E uşor să ierţi?
– De multe ori nu e. Ca dovadă, multă lume nu o face. Dar trebuie să spui doar atât: ei, probabil cel ce m-a jignit acum, are o zi proastă… Îl iert!
Iulia Kaupert

Comentarii

Trimiteți un comentariu