Limba noastră maternă, îngrijită prin teatru, cântece, strigături şi scriere corectă

Şcoala generală din Micherechi a organizat, în perioada 19–23 noiembrie, săptămâna limbii materne, prin care şcoala a oferit o cunoaştere mai bună a limbii şi culturii româneşti. Programul a început luni, cu prezentarea piesei „Cămila” de către membrii Teatrului Român de Amatori al Liceului “N. Bălcescu” din Jula. Elevii au participat la diverse concursuri, dintre care menţionăm concursul de ortografie pe ţară, concursul de citire expresivă şi, de asemenea, a avut loc un concurs de iscusinţă, care a contribuit la îmbogăţirea cunoştinţelor despre satul Micherechi. Pe 23 noiembrie s-a desfăşurat a patra ediţie a concursului de ortografie pe ţară “Gheorghe Martin”.

Piesa “Cămila” pe scena din Micherechi
Teatrul Român de Amatori al Liceului “Nicolae Bălcescu” din Jula a deschis şirul evenimentelor din cadrul “Săptămânii limbii materne”, organizat în perioada 19–23 noiembrie, la Micherechi. Tinerii actori amatori julani au prezentat piesa “Cămila” pe scena Căminului Cultural “Gheorghe Dulău”. După piesa de teatru, câţiva elevi s-au adunat la bibliotecă la concursul de ortografie, faza locală. Cei care au avut cele mai bune rezultate la concursul de ortografie, organizat pe trei categorii, au intrat la faza pe ţară, care poartă numele regretatului profesor Gheorghe Martin.


“Tu şi eu”, la concursul M-Factor
În zilele următoare, cel mai mult aşteptat concurs de către elevii şcolii generale a fost M-Factor (adică, Micherechi-Factor). Miercuri a avut loc, tot la bibliotecă, concursul de citire expresivă pe trei categorii, iar după orele de curs, în sala de sport, elevii împreună cu grupul sosit din Salonta au putut confecţiona ornamente şi jucării din paie. Joi, înainte de masă, orele au fost ţinute de micii profesori, iar după amiază a avut loc concursul M-Factor (Micherechi-Factor) şi diferite concursuri distractive. Părerile elevilor publicate mai jos vor da dovadă de o atmosferă minunată a concursului M-Factor.


“Şcoala din Micherechi şi anul acesta a organizat o săptămână numită »Limba noastră maternă”. Cea mai plăcută zi pentru toţi cred că a fost ziua de joi. După amiază am avut organizat un M-Factor, unde toate clasele au trebuit să se pregătească cu un program. Prima sarcină a fost să îi dăm nume echipei noastre şi să scriem o strigătură. Noi am scris asta: »Am venit din Doja-telep / Am venit să câştigăm / Suntem mici şi cuminţi / Strigaţi cu noi: Bungarii!«
Apoi au mai fost o mulţime de sarcini amuzante. Pe primul loc s-a clasat echipa »Uliţa ce mare«, pe locul al doilea echipa »Doja-telep«, pe locul al treilea echipa »Újtelep«, pe al patrulea loc echipa »Sămoaca«, iar pe ultimul loc »Telecele«. Toate echipele au primit dulciuri şi clătite, care au fost pregătite de părinţi. Ne-am simţit nespus de bine în ziua aceasta.” (Betina Puiu şi Estera Gherman)


“Într-o zi de toamnă, pe 22 noiembrie, şcoala noastră a organizat un concurs, la care copiii au fost împărţiţi pe 5 sectoare. Eu am fost în grupul »Uliţa cea mare«. La prima probă a trebuit să scriem o strigătură. Numele echipei noastre a fost »Cireşarii«. La concursul karaoke a trebuit să cântăm de la Inna piesa »Tu şi eu«. A patra probă era să facem în 5 minute un lanţ de hârtie. Toţi am fost emoţionaţi pentru că a trebuit să ne grăbim, dar a meritat, pentru că şi proba aceasta tot noi am câştigat-o. Premiul a fost clătite şi prăjituri cu dulciuri.” (David Croitor)
“Luni am avut concursul de ortografie pe trei categorii, clasele 3–4, 5–6 şi 7–8. Primii patru, adică cei mai buni elevi care au avut rezultatele cele mai bune au intrat la concursul de ortografie pe ţară, care a fost organizat vineri. Spre fericirea mea, şi eu am ajuns rezultate bune, şi am intrat în finala concursului pe ţară. Marţi programul a continuat cu concursul de citire expresivă. Miercuri am avut invitaţi oaspeţi din România cu ajutorul cărora am avut posibilitatea de a face multe obiecte frumoase din paie, de exemplu coroniţe de Crăciun, clopoţei şi diferite jucării. Joi a urmat programul nostru preferat, pentru care ne-am pregătit foarte mult. Pentru M-Factor fiecare clasă s-a pregătit să interpreteze un cântec sau o scenetă în limba română. Clasa mea, adică clasa a 8-a, s-a pregătit cu o scenetă şi un cântec românesc nemaipomenit. Băieţii au îmbrăcat haine de fete, au devenit nişte gagici bombe, iar noi, fetele am devenit băieţi, am cântat şi am dansat pe melodia »Oppa Gangnam Style«. Am creat o atmosferă foarte plăcută. Clasa a 5-a s-a pregătit cu un dans pe melodia »Eu vara nu dorm« de la formaţia Connect-R. Clasa a 6-a s-a pregătit cu un cântec de la Inna, cu titlul »Tu şi eu«, pe care au şi dansat. Elevii din clasa a 7-a au interpretat un dans pe muzica »Minim doi« de la Alex Velea. Apoi am continuat cu un concurs între cinci regiuni: Doja-telep, Újtelep, Sămoaca, Uliţa cea mare şi Telecele. Eu am fost în grupa »Uliţa cea mare«. Am avut diferite probe pe care a trebuit să le rezolvăm, un joc puzzle cu biserica ortodoxă din Micherechi şi să formăm o strigătură de luptă. Asta a fost strigătura noastră: Cireşica are mere, / Cireşel vine şi cere, / Noi suntem Cireşarii, / Şi vă zdrobim în palma mare .
După această probă a trebuit să cântăm karaoke pe cântecul »Tu şi eu« de la Inna. Grupa care a cântat mai tare a câştigat proba. La încheierea concursului a trebuit să lipim un lănţişor de Crăciun din hârtie colorată. Grupa noastră a câştigat, pentru că lănţişorul nostru a fost cel mai lung. În jocul următor cineva a trebuit din fiecare grupă să arunce o minge de baschet în 30 de secunde, noi am dat 10 şi iarăşi am câştigat. La final noi am adunat cele mai multe puncte şi, spre fericirea mea, noi am câştigat. Cred că fiecare copil din grupă s-a simţit foarte bine şi sunt fericită că echipa mea, »Uliţa ce mare«, a câştigat întrecerea.” (Nicoleta Solcan)


“Fiindcă a fost săptămâna română, joi am avut două concursuri. Primul concurs a fost M-Factor, unde toate clasele din cursul superior au dansat pe muzică, iar al doilea concurs a fost de iscusinţă. Eu şi fratele meu, Daniel, şi alţi copii am fost în grupa »Telecele«. Primul exerciţiu a fost să întocmim un alt nume de grupă şi să scriem o strigătură: Feciorii şi fetele vin de la Telecele, / Vin toţii cu voie bună, / să facă o treabă bună.
Din păcate grupa noastră a fost ultima, dar nu ne-am necăjit pentru că ne-am simţit foarte bine cu toţii.” (Debora şi Daniel Gherasim)
“Eu am făcut parte din sectorul “Sămoaca”, unde am dat numele echipei: Talentaţii. Strigătura ne-a fost următoarea: Noi am venit din Sămoacă, grupa noastră-i talentată, hip hip hura.
La M-Factor am văzut fel de fel de producţii, care mai de care mai frumoase. Câştigătorii am devenit noi, adică clasa a 7-a, pentru care am primit cu toţii o ciocolată. După asta a urmat concursul între regiuni, la care ne-am luat la întrecere 5 grupe. Primul exerciţiu a fost un puzzle, după care a urmat baschet, karaoke, şi la urmă am făcut un lănţişor de brad. La acest concurs, din păcate, nu am luat numai locul al patrulea. Dar oricum, a fost o zi de neuitat pentru noi toţi, în care ne-am simţit foarte bine. La sfârşit ne-a aşteptat şi o surpriză, am fost ospătaţi cu clătite gustoase. (Varga Devald)

Concursul de ortografie pe ţară “Gheorghe Martin”, la ediţia a IV-a

Vineri, în incinta şcolii s-a desfăşurat a IV-a ediţie a concursului de ortografie pe ţară “Gheorghe Martin”. Concursul dedicat amintirii regretatului profesor Gheorghe Martin a adunat la Micherechi elevi de la şcolile generale din Ungaria în care se predă limba română. Alături de cei din loc, au participat elevi din Chitighaz, Aletea, Jula şi Bătania. Concursul s-a desfăşurat pe trei categorii, clasele 3–4, 5–6 şi 7–8. Din păcate, la categoria unde limba română se predă ca obiect de studiu nici în anul acesta nu s-a înscris nicio şcoală. În timpul concursului, elevii au dat dovadă de o adevărată competiţie lingvistică. Până când elevii au scris testele, oaspeţii au fost invitaţi la o discuţie prietenească alături de nişte prăjituri speciale ale satului, “vărzare” şi “răchişe”. Iar ca o gustare intelectuală, profesoara Mihaela Bucin a întocmit pentru adulţi nişte teste despre satul Micherechi. (Spre delectarea cititorilor noştri acest test îl vom publica în numărul de Crăciun al Foii.)


Rezultatele concursului de ortografie

Clasele 3–4:
1. Petru Iova, Micherechi, cl. a 3-a
2. Ştefania Gârleanu, Aletea, cl. a 3-a
3. David Iurasoc, Micherechi, cl. a 4-a
Premiu special: Debora Puha, Micherechi, cl. a 4-a
Premiu special: David Puha, Micherechi, cl. a 3-a
Premiu special: Ştefania Scopeti, Aletea, cl. a 3-a

Clasele 5–6:
1. Hajnal Putin, Bătania, cl. a 6-a
2. Lidia Miron, Micherechi, cl. a 6-a
Andreea Olteanu, Chitighaz, cl. a 6-a
3. Lilian Daniel, Chitighaz, cl. a 5-a
Premiu special: Marius Kovács, Jula, cl. a 6-a
Premiu special: Vanesa Iurasoc, Micherechi, cl. a 6-a
Premiu special: Ana Scopeti, Aletea, cl. a 5-a
Premiu special: Lavinia Bogdan, Micherechi, cl. a 6-a

Clasele 7–8:
1. Alexandra Ristin, Bătania, cl. a 7-a
2. Estera Ardelean, Jula, cl. a 7-a
3. Naomi Puha, Micherechi, cl. a 8-a
Premiu special: Anita László, Jula, cl. a 8-a
Premiu special: Nicoleta Solcan, Micherechi, cl. a 8-a
Premiu special: Nora Laurinyecz, Chitighaz, cl. a 8-a
Premiu special: Kinga Iuhas, Chitighaz, cl. a 7-a
Premiu special: Naomi Ruja, Micherechi, cl. a 7-a
Premiul special acordat de văduva lui Gheorghe Martin, doamna Maria Martin, a fost câştigat în acest an de Petru Iova din clasa a 3-a spre încurajare pentru a continua învăţarea şi vorbirea cât mai corectă a limbii române. Fiecare elev a mai primit câteo diplomă de participare şi o carte în limba română.
Ana Cioca

Comentarii