Jula, o capitală a teatrului shakespearian - Convorbire cu actorul Emil Boroghină, directorul Festivalului Shakespeare din Craiova

Pe 15 iulie s-a încheiat cea de-a IX-a ediţie a Festivalului Shakespeare de la Jula. În cadrul acestor zile, dedicate literaturii shakespeariene, publicul a putut urmări numeroase spectacole prestigioase. Pe 12 iulie, la Sala Studio a Teatrului Cetăţii din Jula a avut loc spectacolul „Recitându-l pe Shakespeare”, susţinut de actorul Emil Boroghină. Cu actorul şi directorul de la Craiova am stat de vorbă pe terasa Hotelului Elizabeth, fosta clădire a Căminului de elevi „I.C. Frimu” al Liceului „Bălcescu” din Jula. Mai jos publicăm prima parte a acestui interviu.


– Care este istoria reţelei europene a festivalurilor „Shakespeare?
– Am venit în oraşul Jula pentru prima dată în 1997. Am fost invitaţi la Festivalul de la Zsámbék cu un mare spectacol al Teatrului Naţional din Craiova, cu piesa „Phaedra”, iar după aceea, la iniţiativa directorului Teatrului în aer liber din Jula, Gedeon József, am prelungit turneul cu programul de la Zsámbék la Jula. Îmi aduc aminte că am avut mare succes cu acest spectacol. Am rămas într-o relaţie amicală nu foarte cordială, la aceea vreme, dar la începutul anilor 2000, directorul manifestărilor teatrale de la Jula a dorit ca în cadrul acestui festival de vară să încadreze un Festival Shakespeare. Noi, la Teatrul Naţional din Craiova organizam deja Festivalul Shakespeare, firesc s-a creat o legătură şi o interdependenţă între festivalurile noastre. După aceea, am încercat cu prilejul festivalului din 2006 de la Craiova să mai adunăm şi alte festivaluri din Europa şi să creăm o reţea. Lucrul acesta s-a întâmplat în urmă cu doi ani şi jumătate, la Gdansk, cu un festival Shakespeare extrem de important şi legiferat.
– Câte ţări fac parte din acest festival?
– Am creat această reţea europeană a festivalurilor Shakespeare din care fac parte, în momentul de faţă, zece festivaluri din nouă ţări. Festivalul de la Gdansk din Polonia, Festivalul Shakespeare de la Jula, Festivalul Shakespeare de la Craiova, cel de la Noise din Germania, de la Barcelona, de la Ostrava, din Armenia, de la Ierevan, iar în Marea Britanie sunt, în momentul de faţă, două festivaluri Shakespeare. Toate sunt festivaluri cu tradiţie şi au o însemnătate mare în mişcarea teatrală europeană, pentru că fiecare dintre noi caută să se autodepăşească. Festivalurile de care vă aminteam din Gdansk, Jula, Noise şi Craiova, acestea patru invită trupe, spectacole foarte mari nu numai din Europa, dar şi din lume. Directorul Gedeon a reuşit să transforme oraşul Jula într-o capitală a teatrului shakespearian în Ungaria. Este un lucru demn de aplaudat, pentru că ne leagă pe noi, pe cei de la Craiova de Jula şi de celelalte teatre europene.
– Din această colaborare s-a creat şi o prietenie. Sunteţi prezenţi în fiecare vară la festivalul de la Jula?
– După cum spuneam, în 1997 am venit aici, la Jula, cu spectacolul Phaedra, iar directorul de aici a fost o gazdă extraordinară. După aceea, dânsul a venit în permanenţă, măcar o zi la Festivalul Shakespeare de la Craiova şi cred că s-a deplasat de câteva ori şi la Bucureşti. Prietenul meu Gedeon este o persoană fascinantă, este foarte iubit în cadrul reţelei europene a Festivalurilor Shakespeare, iar mie personal îmi este un prieten foarte drag.
– Cum a fost apreciat de către public spectacolul Dvs. de la Jula?
– Spectacolul, pe care l-am prezentat vineri seara, este o reluare a unui spectacol pe care eu l-am prezentat în urmă cu 39 de ani la Craiova, în 1974, cu prilejul împlinirii a 410 de ani de la naşterea lui Shakespeare. Nucleul acestui spectacol fusese început cu 11 ani înainte, adică în 1963, când eu am absolvit Institutul de teatru. Se împlinesc anul acesta 50 de ani de la absolvire. Ca orice actor tânăr am dorit să-mi alcătuiesc un recital din câteva monoloage shakespearene.
(Continuarea dialogului îl veţi putea citi în numărul următor.)
A. Cioca

Comentarii