Pro Cultura Minoritatum Hungariae 2013 - Un premiu postumus pentru pastorul Dumitru Rus

Institutul Naţional Maghiar din Budapesta a organizat duminică, 8 decembrie, Gala Naţionalităţilor. Cu prilejul Zilei Naţionalităţilor, care se sărbătoreşte în fiecare an pe data de 18 decembrie, au fost înmânate distincţiile „Pro Cultura Minoritatum Hungariae” pe anul 2013. Comunitatea românească a fost onorată cu conferirea acestei distincţii postumus pentru pastorul Dumitru Rus din Chitighaz.


Institutul Naţional Maghiar din Budapesta a decernat premiile „Pro Cultura Minoritatum Hungariae” pentru acele personalităţi şi organizaţii din rândul naţionalităţilor, care au desfăşurat o activitate deosebită în viaţa culturală a minorităţilor din Ungaria. Distincţiile „Pro Cultura Minoritatum Hungariae” au fost înmânate pentru 8 persoane, respectiv echipe, membri ai comunităţilor rromă, greacă, croată, germană, română, sârbă, slovacă şi slovenă.
Din rândul comunităţii româneşti din Ungaria, distincţia i-a fost conferită postumus pastorului baptist Dumitru Rus, care în ziua de 10 noiembrie 2013, la vârsta de 93 de ani, şi-a încetat viaţa pe acest pământ. Distincţia a fost preluată de fiica sa dr. Siposné dr. Rusz Erzsébet. Din textul de laudatio a pastorului român, directoarea Institutului Naţional Maghiar, Závogyán Magdolna, a accentuat că fiind un român cu o identitate puternică, a predicat Cuvântul Domnului atât în limba română cât şi în limba maghiară, fapt care a contribuit la o colaborare mai strânsă şi la o bună înţelegere dintre cele două naţionalităţi. 
„M-a impresionat adânc să aud că mai trăiesc oameni în lumea de azi, care toată viaţa şi-au dedicat-o pentru păstrarea identităţii şi a culturii lor. Fiind prezentă împreună cu familia mea la acest eveniment, am văzut că toate naţionalităţile din Ungaria preiau ştafeta de la strămoşi, pe care o predau tinerei generaţii. Mărturisesc că tatăl meu niciodată nu şi-a pretins distincţii, laude, totuşi a fost pentru toată familia un moment deosebit să aflăm că i-au apreciat activitatea şi astfel munca lui nu a fost zadarnică pe acest pământ. Acest premiu este premiul recunoştinţei. Ca om creştin, răsplata şi-a aşteptat-o din cer. Referitor la activitatea tatălui meu, el a trăit o viaţă potrivit pasajului din Biblie, de la 2 Timotei 4:7-8: M-am luptat lupta cea bună, mi-am isprăvit alergarea, am păzit credinţa. De acum mă aşteaptă cununa neprihănirii, pe care mi-o va da, în ziua aceea, Domnul, Judecătorul cel drept. Şi nu numai mie, ci şi tuturor celor ce vor fi iubit venirea Lui”, ne-a mărturisit Elisabeta Rus, fiica distinsului. În cadrul programului cultural a evoluat pe scenă şi echipa de păstrare a tradiţiilor „Gheorghe Nistor” din Micherechi prezentând dansuri româneşti.
A. Cioca

Comentarii