Olimpiada naţională OÁTV la limba română, un procedeu al abilităţilor elevilor

Cei mai buni elevi la disciplina română de la şcolile generale româneşti din Ungaria au participat săptămâna trecută, pe 24 aprilie, la faza orală a olimpiadei naţionale, cunoscută sub numele de OÁTV (Országos Általános Iskolai Tanulmányi Verseny) la limba şi literatura română şi la cultură şi civilizaţie românească. Concursul naţional de competenţe lingvistice în limba română, care se adresează elevilor din clasele 7–8, s-a desfăşurat la sediul AŢRU din Jula, cu participarea elevilor de la şcolile din Micherechi, Bătania, Jula şi Chitighaz.





Pentru elevii şcolilor generale, olimpiada la limba şi literatura română şi la cultură şi civilizaţie românească reprezintă una dintre căile spre mai bună descoperire, cultivarea şi promovarea valorilor culturale româneşti. Este o competiţie care se desfăşoară pe baza unor obiective concrete. În luna februarie s-a desfăşurat faza examenului în scris, pentru care fiecare copil a obţinut un anumit punctaj. În total s-au putut câştiga 200 de puncte, din care 120 de puncte acum, la oral. Elevii au avut de rezolvat diferite teste de gramatică şi s-a cerut să se scrie o compunere la liberă alegere, la care au putut obţine în total 80 de puncte, 40 de puncte la test, iar alte 40 de puncte la compunere. La proba în scris, la disciplina „Cunoştinţe despre poporul român”, care a avut loc în luna martie, au participat elevi de la şcolile din Micherechi, Bătania, Jula, Chitighaz, Bedeu şi Leucuşhaz. La proba în scris, la disciplina „Limba şi literatura română” s-au remarcat 18 elevi de la şcolile din Micherechi, Bătania, Jula şi Chitighaz, iar la specialitatea „Cunoştinţe despre poporul român” şi-au încercat cunoştinţele în total 23 de copii participanţi (inclusiv de la şcoala din Bedeu şi Leucuşhaz). 
Elevii care au obţinut punctajul necesar, au intrat la proba orală: de la şcoala generală din Micherechi au ajuns în runda orală 8 elevi, de la şcoala din Bătania au sosit 2 învăţăcei, de la Jula a concurat o fetiţă, iar de la Chitighaz tot o elevă. Din juriu au făcut parte profesoara de limba română, Stela Nicula Machhour, etnografa Emilia Martin, iar preşedinta juriului a fost directoarea liceului românesc Maria Gurzău Czeglédi. După anunţarea rezultatelor, am stat de vorbă cu preşedinta juriului, de la care am aflat că şi anul acesta elevii au primit o pregătire temeinică.
– Pot să vă mărturisesc că am avut o zi foarte senină, plină de spirit românesc. Copiii care au participat la acest concurs, într-adevăr s-au pregătit. Profesorii au fost alături de ei, dar în unele cazuri chiar şi părinţii. Atât la limba şi literatura română cât şi la cultură şi civilizaţie românească au obţinut rezultate frumoase. Astăzi au evoluat copii din Micherechi, Bătania, Jula şi Chitighaz, care vorbesc limba noastră strămoşească foarte frumos, cursiv, chiar unii dintre ei cu un vocabular foarte variat şi frumos. Iar la lecturi au avut curajul să-şi exprime şi păreri proprii, să intre în universul creaţiei în cauză. Întregul juriu a avut criteriul să observăm că nu numai papagaliceşte au însuşit unele cunoştinţele, ci că de fapt trăiesc în limba lor. Pot să spun că din an în an tot mai bine sunt pregătiţi aceşti copii. Cu ani în urmă se întâmpla că mai rămâneau la descrierea obiceiului, dar acuma s-au străduit să descifreze mesajul riturilor, obiceiurilor pe care le prezintă, ceea ce este un lucru foarte important. Au avut sarcina să facă o comparaţie între trecut şi prezent, deci să cunoască conexiunea între tradiţional şi modern. La concursul din anul acesta am văzut şi feţe noi, chiar unii dintre ei ne-au mărturisit că îşi vor continua studiile la liceul nostru. De fapt şi juriul s-a înnoit faţă de anul trecut, pentru că doamna Viorica Oros Fabian, care ani de-a rândul cu multă dăruire a organizat acest concurs, a ieşit în pensie. O fostă elevă de-a liceului „N. Bălcescu”, Anamaria Brad duce ştafeta mai departe într-un mod foarte echilibrat. Fiindcă a fost de datoria noastră ca să-i clasificăm, am intrat în detalii şi în profunzime. Am vrut să aflăm despre preocupările lor şcolare şi extraşcolare, în ce măsură vorbesc limba, care este relaţia lor cu elementele tehnologice noi. Mulţi dintre ei citesc şi româneşte, urmăresc filme, emisiuni în limba română la televizor, citesc ziarele noastre, a concluzionat preşedinta juriului.
La finalul probei orale, preşedinta juriului a făcut cunoscut clasamentul concursului: 

Limba şi literatura română
Locul I: Sorana Zorica Putin (Bătania)
Locul II: Vanesa Iurasoc (Micherechi)
Locul III: Debora Gherasim (Micherechi)
Menţiune: Andreea Olteanu (Chitighaz)

Cultură şi civilizaţie românească
Locul I: Lavinia Bogdan (Micherechi)
Locul II: Andreea Olteanu (Chitighaz)
Locul III: Vasile Martin (Micherechi)
Menţiune: Vanesa Iurasoc (Micherechi)

Sorana Zorica Putin cu mare plăcere ia parte la astfel de concursuri. În faţa juriului a trebuit să vorbească despre viaţa ei şi despre planurile personale pentru viitor. Ne-a mărturisit sincer că nu i s-a părut a fi un concurs foarte greu. 
– Chiar acum am ieşit de la examen. Nu a fost atât de greu. A trebuit să vorbesc despre autobiografia mea şi despre planurile mele pentru viitor şi despre balada Mioriţa. M-am pregătit mult pentru acest concurs, am citit din cărţi potrivit subiectelor. Am avut de învăţat mai multe teme, ca de ex. despre Oltenia, despre portul românesc, despre anumiţi scriitori români. Mie îmi place să iau parte la astfel de concursuri. Când ne întreabă în clasă cine vrea să meargă, eu mereu ridic mâna, pentru că îmi place să învăţ poezii şi poveşti cu care pot să vin să concurez, ne-a mărturisit concurenta din Bătania.
Andreea Olteanu, elevă în clasa a şaptea a fost singura reprezentantă a şcolii generale româneşti din Chitighaz. După concurs am stat de vorbă cu ea, rugându-o să ne împărtăşească impresiile trăite la concurs:
– Concursul a fost uşor, dar au fost faze în care m-au fost adresate întrebări, care au fost un pic mai grele. Şi-anume, a trebuit să povestesc cum le chemau pe fete la dans sau cum le furau şi cu ce se răsplătea. Mi-a fost uşor să dau răspuns, pentru că sunt descurcăreaţă. Iar ceea ce îmi place mai mult este competiţia. Aş dori să-mi continui studiile medii la liceul Bălcescu din Jula, după care să învăţ la Universitatea de Medicină ori din Arad, ori din Cluj-Napoca. Limba română este limba mea maternă şi nu aş vrea s-o pierd niciodată, pentru că le văd pe unele persoane şi colegii mei de clasă, care cu toate că au părinţii şi bunicii români, tot nu vorbesc. Şi asta mă îndeamnă cât mai mult să-mi ţin românismul şi să fiu o persoană care iubeşte româna. Pentru mine acest concurs contează foarte mult, pentru că este o olimpiadă pe ţară, care îmi dezvoltă abilităţile pentru limba română şi pentru cultura şi civilizaţia românească.
A. Cioca

Comentarii