23 aug. 2014

Satul Micherechi, tot mai frumos pe zi ce trece... - De vorbă cu primăriţa satului Micherechi, Margareta Tat

Orice trecător prin satul Micherechi, vede că acesta se dezvoltă pe zi ce trece. Nu exagerez dacă spun că sute de muncitori lucrează din plin, din zori de zi până pe-nserate ca satul să se înnoiască, să se înfrumuseţeze. În ultimii patru ani s-au reînnoit multe instituţii din sat, cu ajutorul unor proiecte europene. Recent au fost renovate unele dintre cele mai importante instituţii: şcoala şi casa de cultură. În toiul muncilor de renovare am stat de vorbă cu primăriţa satului Margareta Tat, care ne-a explicat de ce s-au putut realiza tocmai acum aceste înnoiri.



– Într-adevăr, mulţi muncitori lucrează ca satul Micherechi să se înnoiască. Totodată trebuie să amintesc şi acele persoane, care au activat în munca de pregătire. Dacă vorbim despre proiecte, atunci trebuie să încep cu şcoala. Fiecare localnic vede că şcoala pe zi ce trece se înnoieşte în paşi repezi. În prealabil, trebuie amintit şi conştientizat un lucru foarte important: lucrările au fost precedate de o muncă serioasă încă din anul 2008, fiindcă acest proiect a fost înaintat încă în anul respectiv. Mai precis, proiectul a concurat în prima rundă, în 2006, atunci fiind respins, iar peste doi ani, a fost înaintat din nou de către conducerea de atunci a satului. 
– Mulţi dintre localnici nu înţeleg de ce este nevoie de lărgirea şcolii cu încă un etaj, atunci când se ştie că an de an scade numărul elevilor de la şcoală. Cum explicaţi acest lucru?
– În 2008 au apărut noi proiecte europene, ale căror standarde a fost ca numai acea instituţie are posibilitatea să înainteze la care instituţie a fost definită nu numai renovare, dar şi lărgire. Tocmai de aceea s-a născut ideea în 2008, din partea Consiliului Local de atunci, ca în proiect să figureze lărgirea instituţiei cu construirea noilor săli de studii de specialitate. Proiectul s-a putut înainta numai în astfel de condiţii. E drept, conducerea satului a făcut lobby pentru interesul şcolii ca acest proiect să fie câştigător, însă până în 2011 proiectul nu a fost susţinut din cauza lipsei de fonduri. Proiectul a ajuns pe lista de rezervă, după care prin sprijinul reprezentanţilor guvernamentali, proiectul a fost trecut pe lista proiectelor sprijinite. Atunci am avut o mică speranţă că proiectul va fi dus la bun sfârşit. Însă, s-a văzut clar, că bugetul proiectului întocmit în anul 2006, va trebui modificat, fiindcă au trecut cinci ani şi nici un întreprinzător nu s-a angajat la construirea etajului cu bugetul din anul 2006. Plus, am mai avut încă un obstacol, în privinţa efectivului şcolarilor. Indicatoarele proiectului au prescris creşterea efectivului elevilor de şcoala generală, care din păcate a fost imposibil de respectat. Am fost conştienţi că nu putem face faţă cerinţelor, nu putem influenţa procesul de scădere a numărului elevilor. În 2011 am încercat să stopăm construirea etajului şi numai renovarea să fie făcută. Însă autorităţile nu ne-au permis modificarea cererilor de bază. Am primit acordul din partea autorităţilor susţinătoare ca şcoala să fie lărgită într-un volum mai mic, cu sume reduse, iar sumele economisite să fie redirecţionate pentru renovare. Am fost obligaţi să menţinem bugetul. Atunci Consiliul Local a hotărât ca fondurile pentru renovarea totală a şcolii, 6 milioane de forinţi, să fie asigurate de către primărie, tocmai de aceea ca toate lucrările să fie finalizate, să fie renovat şi acoperişul clădirii, care se află într-o stare deteriorată. Au fost renovate toate sălile de studii, cancelaria, camera directorului, am schimbat gresia, cu excepţia sălilor parchetate. Acest parchet masiv va fi recondiţionat. Va fi instalată încălzirea centrală, au fost schimbate ferestrele din faţă, dar şi în sălile unde nu se predă, vor fi schimbate toate uşile, tocmai pentru că peste zece ani să nu trebuie să ne atingem de ele. 
– În momentul în care vorbim scriem 6 august. Peste câteva săptămâni, pe 1 septembrie va începe şcoala. În acest scurt interval de timp se vor termina lucrările? Elevii vor putea începe anul în şcoala renovată?
– Contractul conţine data de finalizare de 31 decembrie 2014. Întreprinzătorul ne-a promis că lucrările vor fi gata până la începutul anului şcolar. 
– Deci pe 1 septembrie copiii vor sta în băncile lor?
– E musai să fie aşa. Însă nu pot să promit că unele lucrări, ca de exemplu aplicarea tencuielii fine pe pereţii exteriori că nu se va finaliza în timpul studiilor. 
– Ce culoare o să aibă instituţia?
– În urma consultărilor cu întreprinzătorul, vom încerca să aducem o nuanţă uniformă la toate instituţiile din sat. Punctul de plecare în alegerea culorii de bază a fost casa de cultură, care este deja gata. Cu ajutorul lui Dumnezeu am dori să renovăm şi clădirea primăriei. 
– În zilele trecute s-au finalizat lucrările de renovare la casa de cultură. Pe faţada instituţiei a fost montată inscripţia bilingvă. Vă rog să ne faceţi un rezumat despre lucrările de la casa de cultură. 
– Proiectul de renovare se apropie de sfârşit. Lucrările au început în luna noiembrie a anului trecut din proiectul Agenţiei pentru Dezvoltarea Rurală. Scopul proiectului a fost înnoirea modului de viaţă a locuitorilor din mediul rural. Prin acest proiect am câştigat 25 milioane de forinţi. Primăria trebuie să achite TVA-ul, aproximativ 7 milioane de forinţi. Locuitorii vor dispune de o casă mare şi frumoasă. A fost necesar să schimbăm încălzirea centrală, a fost instalat un cazan nou, partea unde a funcţionat pe vremuri barul a fost total renovată, au fost scoşi pereţi astfel s-a lărgit spaţiul. A fost schimbată iluminarea, ferestrele, uşile atât în faţă cât şi în spatele clădirii. Toate încăperile sunt acoperite cu gresie nouă, pereţii sunt izolaţi. Am încercat să facem totul în măsura fondurilor disponibile. Bineînţeles, s-ar mai putea face unele modificări la scenă…
– Scena nu a fost reconstruită deloc?
– În cadrul acestui proiect nu, a fost montată doar iluminarea nouă cu leduri, care va servi o iluminare mai puternică. Din banii alocaţi de către primărie am dori să reînnoim parchetul de pe scenă. Paravanele au rămas aceleaşi, care au fost şi până acuma. Inscripţia de pe faţada instituţiei a fost finanţată din bani proprii. 
– Când va fi dată în folosinţă casa de cultură?
– Am dori ca în cadrul Festivalului Castraveţilor să avem o festivitate de inaugurare, după care sătenii să o poată lua în folosinţă. După predarea lucrărilor, pe 1 septembrie, am dori să înaintăm cererea de finanţare, fiindcă proiectul a fost de finanţare ulterioară. Aceste lucrări ne-au costat aproape 40 de milioane de forinţi, bani care au trebuit achitaţi de către întreprinzători. 
– Care va fi primul eveniment găzduit la casa de cultură?
– Ziua Minorităţilor din Ungaria este sărbătorită în fiecare an pe 18 decembrie. Această zi nu a fost organizată niciodată la Micherechi. După ce mi-am adresat plângerile către Oficiul Guvernamental al judeţului Bichiş, sper că anul acesta Gala Zilei Naţionalităţilor să aibă loc aici, la noi. 
– Un alt proiect care s-a realizat este amenajarea parcului din centrul comunei. De ce aţi văzut de bine ca piaţa să fie mutată într-un alt loc?
– S-a împlinit un vis al sătenilor prin mutarea pieţei într-un spaţiu mai adecvat. Locul de lângă Casa bătrânilor, unde a funcţionat până acum piaţa, nu a fost pietruit, când ploua, ca să-şi vândă marfa, oamenii au trebuit să stea în noroi. În al doilea rând, am dori ca Festivalul Castraveţilor să fie organizat într-un loc demn. De doi ani de zile am fi dorit să fie betonat acest parc, dar numai acum am avut posibilitatea să asigurăm banii necesari. Ştiam că va costa mult, fiindcă nu a fost o proiectare proprie. Ne-a costat foarte mult, 3,5 milioane de forinţi. Dar, nu contează, putem spune că, în sfârşit, ni s-a împlinit o veche dorinţă.
A.C.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...