ORTODOXIA: „Iar la înviere, când vor învia, a căruia dintre ei va fi?” (Marcu 12,23)

Una dintre întrebările cu caracter complex, care pot să ne surprindă dar și să arunce o lumină interesantă asupra modului de gândire al oamenilor, în general și de interpretare a lucrurilor, a fost pusă de grupul saducheilor către Mântuitorul Iisus Hristos, când aceștia au vrut să Îl prindă în cuvânt, să Îi întindă o cursă.
Întrebarea privește în special așa-numita lege a leviratului, aflată în uz la vechii evrei, care este precizată, în esența ei, chiar în cadrul acestei discuții: „Moise ne-a lăsat scris că, de va muri fratele cuiva și va rămâne femeia („soția” – nota noastră) fără copii, să ia fratele său pe femeia lui și să ridice urmaș fratelui său” (Marcu 12,19).

În primul rând, trebuie să precizăm că este vorba de o lege care putea să fie valabilă și să aibă un rost la vechii evrei, dar nu are nici o legătură cu principiile și învățătura creștină, unde acest gen de căsătorie nu poate fi practicat.
Iar întrebarea adresată vine după o expunere amănunțită a unei situații imaginare, gândite de saduchei pe baza legii leviratului: „Erau la noi șapte frați. Și cel dintâi și-a luat femeie, dar, murind, n-a lăsat urmaș. Și a luat-o pe ea al doilea și a murit și el, nelăsând urmaș. Și au luat-o toți șapte și n-au lăsat urmaș. În urma tuturor a murit și femeia. Iar la înviere (în care saducheii nu credeau), când vor învia, a căruia dintre ei va fi femeia? Căci toți șapte au avut-o de soție.” (Marcu 12,20-23).
Saducheii, grupare religioasă menționată în secolul al II-lea î.Hr. și legată de Templul din Ierusalim, aflată în concurență aprigă cu fariseii, o altă mișcare religioasă importantă din vremea Mântuitorului Hristos, deși avea legături strânse cu Templul și erau reprezentanții preoției iudaice, negau nemurirea sufletului și viața viitoare și disprețuiau practicile religioase. Și totuși, se bucurau de o oarecare influență în rândul poporului.
Având în vedere convingerile lor negativiste și faptul că au privit întotdeauna cu suspiciune, la fel ca și fariseii, activitatea Mântuitorului Iisus Hristos, ne miră că întrebarea pe care i-o pun Acestuia se referă exact la ceea ce ei nu credeau. Ori lucrul acesta este greșit din start și nu reflectă o preocupare sănătoasă a acestor oameni. În loc să pună o întrebare pentru a auzi un răspuns competent de la o autoritate în materie, ei pun întrebarea doar pentru a ispiti și pentru a avea un motiv ca mai târziu să Îl poată ataca pe Mântuitorul Iisus Hristos pe temeiul propriilor Sale afirmații. Și nu li se oferă această satisfacție.
Pe o bază asemănătoare cu modul acesta de a pune întrebări, am putea spune că funcționează și așa-numitul „sofism”, un raționament corect, în aparență, dar fals în realitate, care a dat naștere și unui curent filozofic cu același nume, anterior creștinismului.
Poate că întrebarea pusă prezenta un oarecare grad de interes în epocă, și nu doar la nivelul preocupărilor intelectuale ale saducheilor. Dar modul de a o pune și mai ales scopul adresării ei nu este corect și din acest episod am putea avea și noi câte ceva de învățat.
Saducheii nu cred în înviere și totuși croiesc o adevărată poveste de logică, pe un argument nevalabil și nesemnificativ pentru ei.
Mântuitorul Iisus Hristos le dă un răspuns care merge la esența lucrurilor și aduce și un element nou, la care probabil că saducheii nici măcar nu se gândiseră: „Căci, când vor învia din morți, nici nu se mai însoară, nici nu se mai mărită, ci sunt ca îngerii în ceruri”. Adică, în loc de răspunsul așteptat de ei, le transmite un adevăr: că există învierea morților și ea ține de puterea lui Dumnezeu și vine în plus cu o precizare importantă: cei care vor învia nu vor mai avea același gen de relații conjugale ca cele din lumea aceasta, dar vor beneficia totuși de o stare aparte, asemănătoare îngerilor lui Dumnezeu din cer, care presupune ascultarea față de Dumnezeu și comuniunea sau bună-înțelegerea deplină, atât între ei, cât și cu Stăpânul și Creatorul lor.
Iar pe de altă parte, Hristos Domnul îi mustră pe saduchei și îi acuză de rătăcire, pentru că „nu știu Scripturile și nici puterea lui Dumnezeu” (Marcu 12,24) și deci, în loc să se folosească cumva de această ocazie specială, de întâlnirea cu Cel care are și puterea să învie morții, ei nu fac altceva decât să se mândrească cu inteligența și logica lor și vor să Îl ispitească pe Acesta, necrezând în El.
Și astăzi, de multe ori, oamenii sunt foarte preocupați de întrebări și ar vrea să știe totul despre ceea ce îi înconjoară, iar în multe cazuri scopul lor nu este întotdeauna cel declarat.
Oare noi, în care categorie ne încadrăm?
† Episcopul Siluan


Comentarii