Lupta tânărului de a ţine pasul cu vremurile (2) - „Tânărul tânjeşte după libertate…”

De multe ori se afirmă că religiozitatea nu este o stare care să caracterizeze viaţa tinerilor, tocmai pentru că păstrătorii credinţei strămoşeşti tradiţionale sunt mai degrabă generaţiile vârstnice. Adolescentul vrea valori, dar le vrea numai pe acelea pe care el consideră că trebuie să fie valorile lui, dar nu întotdeauna acele valori le umple golurile din sufletele lor. În partea a doua a interviului cu tema „Lupta tânărului de a ţine pasul cu vremurile”, pr. Visarion Tuderici, secretar eparhial la Episcopia din Jula şi profesor de religie la şcoala generală din Micherechi ne-a împărtăşit următoarele.


Părinte Visarion, de tinerii care nu primesc acasă o educaţie religioasă cum ne putem apropia, cum vor putea fi ajutaţi aceşti tineri?
– Sufletul omului, deci şi al tânărului, însetează după Dumnezeu, dar, din păcate, în cele mai multe cazuri i se oferă numai materie, ori materia, nu poate umple golul din sufletul tânărului pentru că golul acela este locul lui Dumnezeu şi golul acela se poate umple numai cu Dumnezeu. Din păcate, unii tineri, neştiind aceasta, încearcă să umple golul acesta cu ţigări, droguri, alcool, desfrâu şi altele din categoria aceasta, dar golul nu numai că nu se umple, ci se adânceşte tot mai mult şi ajung sărmanii tineri la neîmplinire, disperare şi deznădejde, iar apoi la sinucidere. Adolescentul, într-adevăr, caută valori după care să se ghideze, iar dacă aceste valori nu i s-au arătat în familie ca fiind Mântuitorul Hristos şi cuvântul Lui cuprins în Evanghelie, tânărul îşi va lua valorile din ceea ce primeşte prin mass-media, adică: să-şi piardă fecioria la o vârstă cât mai fragedă, să imite în comportament pe cutare vedetă, să aibă maşină ca şi cutare politician, să terfelească dragostea prin discoteci şi prin boscheţi, etc., or acestea nu pot fi valori nici în lumina Evangheliei şi nici în lumina moralei creştine sau necreştine. Aceasta înseamnă că tânărul nu are o ţintă puternică, care să-l motiveze şi să-l entuziasmeze să înainteze frumos prin viaţă. Ţinta creştinului este Hristos, iar aici este datoria părinţilor, să-i aşeze pe copiii lor pe drumul ce duce spre această ţintă. Mai greu este, însă, când părinţii au altă ţintă. Să ne amintim de episodul în care Hristos vine pe mare spre corabia în care se aflau ucenicii şi marea era învolburată din cauza furtunii şi ucenicii când îl văd pe Hristos venind spre corabie păşind pe mare se înspăimântă, dar Hristos îi încurajează şi le zice: nu vă temeţi că eu sunt. Şi Petru, mai curajos dintre ei zice, Doamne, dacă eşti tu să vin la tine pe Mare. Şi când Hristos în cheamă, Petru se dă jos din corabie şi începe să păşească pe Mare, şi merge şi merge spre Hristos, dar la un moment dat începe să se scufunde şi atunci cade în panică şi îi strică lui Hristos: „Doamne scapă-mă”. Şi Hristos îi spune: „puţin credinciosule pentru ce te-ai îndoit”. Şi de ce s-a scufundat Petru? Pentru că atâta vreme cât el privea spre ţintă, spre Hristos, el a păşit pe valurile mării, iar când şi-a luat privirea de la ţintă şi s-a uitat în jos şi a văzut valurile spumegând la picioarele lui a început să se înspăimânte, să se piardă, să se împuţineze la suflet şi să se scufunde. Şi aşa, fără ţintă, sunt, nu numai tinerii, ci până la urmă toţi creştinii. Atâta vreme cât ne uităm ţinta, care este Hristos, ne pierdem în toate amănuntele vieţii, uităm lucrurile importante.
– Aşadar, cum îi putem ajuta, îndruma pe aceşti tineri?
– Educaţia tinerilor de astăzi nu reuşeşte să provoace un răspuns adecvat faţă de cele mai înalte expresii ale artei, literaturii şi muzicii. Ca urmare, tinerii se formează la întâmplare sub influenţa televizorului şi a altor manifestări ale culturii sau non-culturii actuale, din pricina acestei stări (sau, mai bine zis, din pricina absenţei oricărei idei conştiente la părinţi şi profesori despre ceea ce este viaţa creştină şi despre cum ar trebui să fie crescut un tânăr din acest punct de vedere), sufletul celor ce supravieţuiesc anilor tinereţii este cel mai adesea un deşert emoţional. Puţini mai sunt în stare astăzi să-şi exprime limpede emoţiile şi ideile şi să se confrunte cu ele în mod matur: cei mai mulţi nu ştiu nici măcar ce se întâmplă înlăuntrul lor. Foarte mulţi, găsind că viaţa de zi cu zi este nesatisfăcătoare, încearcă să trăiască într-o lume fantastică pe care şi-o creează singuri în jurul adorării sinelui şi al cultului confortului care ucide orice gen de viaţă duhovnicească. Aşadar, cum îi ajutăm pe aceşti tineri?! Înţelegându-i, acceptându-i, iubindu-i aşa cum sunt şi punându-i înaintea lui Dumnezeu prin rugăciune.
– Mulţi tineri privesc cu respingere Biserica şi viaţa religioasă ca pe o îngrădire a libertăţii, ca pe ceva ce începe cu „Să nu…”. Ei văd în biserică un sistem de reguli şi reglementări care trebuie refuzat, spre deosebire de alţii care înţeleg şi experimentează viaţa religioasă ca relaţie personală cu Dumnezeu. Pentru a ţine pasul cu vremurile actuale ei sunt preocupaţi de prea multe lucruri, iar biserica, credinţa, religia nu prea încape acolo?
– Tânărul tânjeşte după libertate şi de multe ori are tendinţa să creadă că Biserica i-o îngrădeşte. Neacceptând nici-o oprelişte în faţa dorinţei de libertate absolută, tânărul se îndepărtează de Biserică. Misiunea bisericii (adică, a slujitorilor bisericii) este aceea de a mărturisi că Biserica este spaţiul real, concret de libertate, pentru că Biserica deţine Adevărul, iar Adevărul ne face liberi, după cuvântul nemincinos al Domnului. Aşadar, Hristos este singurul izvor al libertăţii şi în afară de Hristos nu este libertate. Pentru că, pot să zic că sunt liber, şi mă drogez, şi desfrânez, şi beau până intru în comă alcoolică, dar aceasta nu este libertate, pentru că sunt robul drogului, al desfrâului sau al alcoolului, sau altei patimi. Deci clar, nu sunt liber. Şi atâta vreme cât ne rugăm de Hristos, care este izvorul libertăţii, n-avem cum să fim liberi.
ÎPS Teofan al Moldovei zicea că: „Dacă cineva iubeşte autentic, poate să facă orice doreşte. Iubirea, ea, şi nu mai ea, constituie singura condiţionare, limitare a libertăţii. IUBEŞTE ŞI FĂ CE VREI! – este semnul sub care sunt chemaţi tinerii să înţeleagă rostul vieţii, frumuseţea anilor adolescenţei, taina libertăţii”; sau cum îi îndeamnă pr. Spiridon Cândea pe tineri: „Iubiţi viaţa, dar trăiţi-o iubind!” Şi mai trebuie să ştim că libertatea nu este fără de margini, libertatea este limitată şi asta înseamnă că libertatea mea merge până acolo unde încalcă libertatea ta. Pentru că, dacă libertatea mea a trecut peste libertatea ta, aceea nu se mai numeşte libertate ci abuz. În limba greacă, cuvântul „libertate” vine de la „eleftheria”, care are rădăcina în cuvântul „eleutho”, a veni. Această noţiune arată caracterul dinamic al noţiunii de libertate, adică libertatea vine şi va veni veşnic, ea este fără sfârşit, ea se dezvoltă continuu în viitor cu dezvoltarea educaţiei şi cu descoperirea adevărului. De exemplu: mai demult ştiam că Soarele se învârte în jurul Pământului, însă imediat ce ne-am dat seama care este de fapt, adevărul, ne-am eliberat de mărginirea noastră şi am început să zburăm spre astre.
Hristos ne spune: „Veţi cunoaşte adevărul, iar adevărul vă va face liberi” (In. 8, 32); deci cu cât cunoaştem mai mult adevăr, cu atât suntem mai liberi.
(Va urma)

A. Butar

Comentarii