![]() |
Isabela Boca şi Nora Ruja |
Precum am mai scris în paginile revistei
noastre, Liceul „N. Bălcescu” din Jula acordă premii la sfârșitul anului școlar pentru absolvenții
clasei a XII-a, în semn de recunoaştere pentru meritele exemplare la învățătură.
Printre aceste premii se află și „Placheta
Bălcescu”. În numărul din săptămâna
trecută am realizat un interviu cu premiantul Samuel Gherman, iar acum vă invităm să faceți cunoaștință cu două
tinere din Micherechi, Nora Ruja și Isabela Boca, posesoarele „Plachetei”,
care ne vor povesti în ce măsură a intervenit școala în formarea conduitei lor
precum și despre planurile lor de viitor.
Nora Ruja: „Am
învățat pentru că acum e vremea să învățăm”
– Pe lângă materialele obligatorii ai dat examen de bac la
nivel superior din limba engleză. De ce a fost important să susții un examen la
cel mai înalt nivel?
– Motivul este că aşa pot obține mai multe puncte pentru admitere. Am
reușit în cursul anilor de liceu să obțin atestatul la nivel superior la limba română,
care înseamnă patruzeci de puncte în plus. La examenul de bacalaureat superior,
dacă reușim să obținem 45% atunci primim cincizeci de puncte în plus.
– Unde dorești să-ți
continui studiile superioare?
– Doresc să învăț la Budapesta, la Facultatea de Științe
Economice, specialitatea economie și management. Pentru a intra la această
facultate, de exemplu, anul trecut punctajul minim care a trebuit să-l atingem
la cursuri finanțate de stat, a fost foarte înalt, de 460 de puncte.
– Se pare că totul este o luptă pentru puncte… Totuși,
nădăjduiești că o să aduni punctajul necesar pentru a intra la facultatea
dorită?
– Am speranţa că o
să reușesc, cu toate că examenele de bac au reușit destul de bine, la fiecare
materie am obținut nivelul de peste 90%.
– În caz dacă, de exemplu, nu reușești să intri la
facultatea de științe economice, există o altă alternativă?
– Mi-am depus
dosarul și la Universitatea de Științe Civice din Budapesta, specialitatea
investigații economice. La această universitate sunt grele probele de
aptitudini, însă eu am reușit să le fac pe toate. Pentru mine a însemnat o
provocare și sunt fericită că am reușit să le duc la bun sfârşit. În această
primăvară am trecut cu succes peste probele fizice, psihologice, medicale și de
orientare.
– Orașul Budapesta este locul unde dorești pe viitor să-ți
desfășori activitatea. De ce ai ales tocmai Budapesta?
– Pentru că acest oraș
înseamnă locul unde voi găsi cele mai multe posibilități. Sper că o să mă acomodez
ușor, fiindcă doresc să obțin apoi și diploma de masterat.
– Ce îți plănuiești să faci în această vacanță de vară?
– După puțină
relaxare, va urma studierea limbii engleze. În caz că voi intra la
Universitatea de Științe Civice, atunci vacanța de vară o să fie mai scurtă,
pentru că în luna august încep studiile și deja va trebui să mă mut la
Budapesta.
– Pe lângă aceste obligații ai depus efort în diferite
activități școlare și extrașcolare. În primăvară ai luat parte la un concurs național
al dansurilor de la Balurile Panglicii, unde grupa Liceului „Bălcescu” din Jula s-a calificat pe locul
întâi. La ce fel de activități ai mai participat?
– Din clasa a opta
fac parte din echipa de volei a școlii. Dar mi-am făcut timp şi să dansez în
echipa de dansuri populare „Gheorghe Nistor” din Micherechi.
– Care a fost motivul pentru care ai ales acum patru ani liceul
românesc?
– Sunt eleva școlii
din Jula de 12 ani, aici am terminat şi școala generală. Pentru mine a fost
natural să aleg școala românească. Atmosfera este familială, profesorii sunt
perseverenți. Tot aici am simțit că mă aflu într-un ambient al prieteniei și al
socializării. Școala a reprezentat însăși viața mea timp de doisprezece ani.
– Acești patru ani de liceu au luat sfârșit și ai ajuns la
o nouă piatră de hotar. Proaspăt absolventă a fiorosului bac, ce rol a avut școala
în devenirea ta?
– Școala a avut un
rol foarte important. Am fost o elevă foarte conștiincioasă, am fost activă la
ore și am învățat pentru că acum e vremea să învățăm. Sunt sigură, că dacă nu
vom învăța când e vremea, mai târziu vom regreta amarnic acest lucru.
– Privind în ansamblu problema devenirii tale, cui îi
datorezi cel mai mult?
– Cu siguranță
datorez mult întregii mele familii, mamei mele, care este învățătoare la
această instituție și este un bun pedagog și psiholog, care știe să vadă în
mine adevăratul potențial. Pot spune cu mândrie că am avut-o dirigintă pe Mariana Oros Martin, un profesor bine
pregătit profesional. Ceea ce am învățat în acești patru ani de liceu de la
profesorii mei o să-mi folosească în viață, iar cei 12 ani petrecuți la această
școală au sădit în sufletul meu simțul datoriei. Am iubit această școală ca pe
propria mea casă, pentru mine a însemnat o a doua familie.
Isabela Boca: „Acest
premiu îl consider ca pe o încununare a activității desfășurate în viața școlară”
– Stăm de vorbă luni,
15 iunie, la câteva ore după ce ţi-ai dat marele examen al vieţii. Te-ai aflat
printre primii care au dat examenul oral la bacalaureatul. Cum a reușit? Din ce
ai dat examen?
– Am dat examen din materiile de bază: maghiară,
matematică, istorie, română și cultură și civilizație românească. Din
matematică mi-am susţinut examenul în limba română, iar din engleză am dat
examen la nivel superior. Pot să zic că sunt mulțumită cu rezultatul pe care
l-am obținut la bac.
– Doar câteva zile vă
despart de anii de liceu, după care o să vă îndreptați spre o altă școală. După
bac unde dorești să-ți continui studiile superioare?
– Aș vrea să studiez în limba engleză comerț și marketing
la Facultatea de Științe Economice din Budapesta.
– La sfârșitul
anului școlar ai fost premianta Plachetei Bălcescu. Ce înseamnă acest premiu
pentru tine?
– Sinceră să fiu, pe undeva m-am așteptat să fiu premiată.
În acești patru ani de liceu am fost eminentă, am obținut doar nota cinci la
toate materiile. În anul 3 am fost aleasă de director-elev al școlii, am participat
cu regularitate la toate evenimentele culturale școlare. În primul an am fost
membra cercului de teatru amator românesc. Am fost printre primele care s-au
angajat voluntar la organizarea programelor. Prin participarea la concursuri
românești, am ajutat la păstrarea și mai ales la îmbogățirea cunoștințelor de
limba română. În acești ani am obținut două atestate de nivel superior la limba
română și engleză. Pot să afirm că pe acest premiu îl consider ca pe o
încununare a activității desfășurate în viața școlară. M-am simțit extraordinar
de onorată de recunoştinţa școlii și sunt foarte fericită.
– Dacă ar trebui să
faci un rezumat al acestor ani, ce ai putea să ne spui, cum a fost această
perioadă din viața ta?
– Dacă ar trebui să o iau de la capăt, tot la acest liceu
aș veni să învăț. De ce? Pentru că am putut experimenta cum este să faci parte
dintr-o comunitate mică și închisă. Totodată în această microcomunitate am avut
posibilitatea să ne dezvoltăm individual. Toți profesorii s-au străduit ca noi
să avem capacitatea să ne autodefinim și să ne dezvoltăm caracterul personal.
Pentru atestatul de limba engleză am primit foarte mult ajutor de la doamna profesoară
Dalia Demény, care mi-a îndrumat pașii, dar și ceilalți profesori au fost alături de mine.
– În luna februarie
a trebuit să-ți depui dosarul pentru învățământul superior. Decizia aceasta a
fost ușoară sau grea?
– Am știut clar ce trebuie să fac ca să-mi ating scopul și
să ajung unde doresc. Am planuri concrete pentru viitor. Deloc nu a fost grea această
decizie.
– Care au fost
acele elemente, împrejurări, care au contribuit la dezvoltarea personalității
tale?
– Pentru mine, familia înseamnă sursa de încurajare,
motivare și un exemplu demn de urmat. Iar diriginta noastră, Mariana Oros Martin, a însemnat pentru
mine, în sensul nobil al cuvântului, a doua mamă. Sunt de părere că datoria
profesorului și a învățătorului este formarea caracterului, iar dânsa a reușit
să-și atingă acest scop nobil, pentru care îi sunt recunoscătoare.
– Odată cu
înmânarea certificatului de bacalaureat va lua sfârșit perioada cea mai grea
din viața de liceu și vei intra în vacanță. Ce planuri ai pentru vara aceasta?
– Și mai multă învățătură. După ce am obținut atestatul
de limba română, am început să învăț limba italiană. Este important să însușesc
și această limbă, pentru că la specialitatea la care m-am prezentat de comerț și
marketing este esențială cunoașterea cât mai multor limbi străine. Pe lângă
studierea limbii italiene, doresc să-mi îmbogățesc cunoștințele de statistică,
de contabilitate și de matematică în limba engleză cu ajutorul unui profesor
universitar, ca apoi, din luna septembrie să-mi continui activitatea la
Budapesta.
Ana Cioca
Comentarii
Trimiteți un comentariu