Pe marginea şedinţei Comisiei Parlamentare pentru Naţionalităţi - Românii cu şcolile stau bine, cu presa nu prea
Pe 10
noiembrie, la Budapesta s-a întrunit în şedinţă Comisia Parlamentară pentru
Naţionalităţi, cu următoarea ordine de zi: sistemul de finanţare prin proiecte
pe anul viitor, raportul pentru perioada 2013–2015, privind situaţia
naţionalităţilor din Ungaria şi darea de seamă pe anul în curs, a trei autoguvernări
pe ţară (română, poloneză şi armeană). La primul punct pe ordinea de zi a luat
cuvântul Bene Dániel, directorul Fondului
de Subvenţii al Ministerului Resurselor Umane, care a subliniat că, în anul
2016, vor fi alocate sume mult mai ridicate pentru proiectele naţionalităţilor.
Astfel, finanţarea se va ridica pentru proiecte culturale, de la 110 milioane,
cât a fost în acest an, la 330 de milioane, pentru proiecte privind păstrarea
tradiţiilor de la 90 de milioane la 270 milioane, iar pentru cursuri de perfecţionare
a pedagogilor fondurile vor fi ridicate de la 10 milioane la 15 milioane de
forinţi. Domnul Bene a mai arătat că, pentru acestea din urmă, nu s-au folosit
toate fondurile alocate în acest an, în timp ce la celelalte categorii s-au
înregistrat mult mai multe solicitări decât sumele alocate, acesta fiind
motivul pentru care, pentru anul 2016, s-a decis mărirea acestor fonduri.
O noutate la
acest capitol o constituie şi faptul că, în 2015, concursul va demara deja la
sfârşitul acestei luni şi nu la sfârşitul lunii decembrie, aşa cum s-a
întâmplat în anul precedent. Termenul de predare a proiectelor este 10
ianuarie. În ceea ce priveşte proiectele pentru sfera civilă, dacă până acum
cel mai mic a fost în valoare de 100 de mii, începând de anul viitor, acesta va
fi de 300 de mii de forinţi.
Purtătorul de
cuvânt al naţionalităţii germane a salutat schimbările survenite în ceea ce
priveşte cifrele alocate proiectelor, considerând că aceasta se datorează şi
activităţii Comisiei pentru Naţionalităţi. Au fost purtători de cuvânt precum
cel al naţionalităţii ucrainene şi poloneze, care au semnalat anomaliile din
sistemul de finanţare. Faptul că asociaţiile ale căror proiecte au fost
acceptate au primit finanţarea cu întârziere de cel puţin o jumătate de an,
fiind puse în situaţia de a nu putea organiza evenimentul propus. Purtătorul de
cuvânt al minorităţii poloneze a precizat că în timp ce s-a promis un sistem
modern de concursuri, mai simplu, se vede că acesta este tot mai complex şi
ilogic. S-a obiectat şi faptul că personalul de la Fondul de Subvenţii este
mereu schimbat şi e imposibilă comunicarea cu dânşii.
Paulik Antal a arătat că Hotărârea de Guvern cu numărul 428 privitoare
la subvenţii este în curs de modificare şi se aşteaptă schimbări pozitive în
acest sens.
În continuarea
şedinţei, s-a discutat pe marginea raportului întocmit de ministrul Resurselor
Umane privind situaţia naţionalităţilor din Ungaria între 2013–2015. Purtătorii
de cuvânt au fost de acord că raportul este foarte minuţios întocmit, pe baza
datelor de la Centrul de Statistică şi pe baza datelor furnizate şi de
autoguvernările pe ţară ale minorităţilor. Însă au avut obiecţii în ceea ce
priveşte situaţia programelor de naţionalitate, de la radio şi televiziune,
situaţia între şcoli şi întreţinătorul acestora, KLIK, din care rezultă că
această instituţie nu se află de partea şcolilor. Purtătorul de cuvânt al
românilor a arătat că problema semnalată de mai multe ori privind mass-media nu
s-a rezolvat, iar Comisia mixtă româno-maghiară nu s-a întrunit de ani de zile.
Purtătorul de cuvânt al germanilor din Ungaria a arătat că situaţia de MTVA (televiziunea
şi radioul public) este de neîngăduit în ceea ce priveşte naţionalităţile din
Ungaria. Adjunctul secretarului de stat, din cadrul EMMI, a precizat că
raportul se referă la perioada februarie 2013–februarie 2015, şi nu este decât
o imagine de moment a situaţiei, raportul nu caută o rezolvare pentru probleme.
La punctul trei
de pe ordinea de zi, după raportul preşedinţilor autoguvernărilor pe ţară
poloneză şi armeană, a urmat darea de seamă pe acest an a preşedintelui AŢRU, Tiberiu Juhasz, care a arătat că în ceea
ce priveşte sistemul de învăţământ al românilor din Ungaria acesta se poate
considera format. S-au creat condiţii mai bune şi a crescut numărul elevilor
înscrişi în şcolile cu predare în limba română. A semnalat că singura obiecţie
este că se observă în cadrul şcolilor unde limba română se predă ca materie de
studiu deficienţe în relaţia cu instituţia KLIK. Se consideră că şcolile nu
primesc destul sprijin din partea acestuia şi nu sunt recunoscute diplomele
pedagogilor de naţionalitate. A mai făcut referire la controlul Curţii de Conturi,
care s-a încheiat în primăvară, în al cărei raport au fost semnalate obiecţii
precizând că AŢRU a fost confundată cu o autoguvernare teritorială în care este
asigurată asistenţa juridică şi economică de specialitate.
În legătură cu
programele de la televiziune şi radio a semnalat că sunt la oră şi pe frecvenţă
nepotrivită. A arătat că relaţia AŢRU cu sfera civilă este bună, sunt
organizate multe evenimente împreună cu aceasta. A propus o colaborare strânsă
între preşedinţii autoguvernărilor pe ţară şi membrii Comisiei Parlamentare
pentru Naţionalităţi.
Gabriela Elekes
Comentarii
Trimiteți un comentariu