SCRISOARE PASTORALĂ LA SĂRBĂTOAREA NAŞTERII DOMNULUI – 2015


Iubitului cler, cinului monahal şi drept-măritorilor creştini din Sfânta și de Dumnezeu păzita Episcopie Ortodoxă Română din Ungaria, har, milă și pace de la Dumnezeu Tatăl și de Fiul Său Cel Unul Născut, mai înainte de toți vecii și de la Duhul Sfânt, iar de la noi părintească dragoste și frățească îmbrățișare!


Iubiţi fraţi şi surori în Hristos Domnul,

Prin darul și milostivirea lui Dumnezeu, iată-ne ajunși din nou la ceas ales de Sărbătoare, în care cinstim ca pe un Praznic al sufletului, de mare preț și în Anul acesta al Mântuirii, 2015, Nașterea Domnului, iar inimile noastre se lasă învăluite de o bucurie lină și nepământeană.
Nașterea și Întruparea Domnului, singurul lucru nou sub soare, de mai bine de două mii de ani, ce pare să contrazică și întrece până și cartea cea veche a Ecclesiastului (cap. 1, versetul 9), își arată astăzi, mai mult ca oricând, valoarea și importanța ei, pentru cel care are ochi, ca să vadă și urechi, ca să audă (Matei 13, 15), de fapt pentru toată lumea, chiar dacă de multe ori ea este fără de pricepere pentru cele înalte, pentru cele ce vin de sus, de la Dumnezeu.
Și într-adevăr, dacă nașterea oricărui copil a fost văzută și primită peste tot în lume ca o binecuvântare și un mare dar, pentru familie și pentru oameni, în general, nu se putea ca Nașterea în lume a Însuși Fiului lui Dumnezeu, a Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos, să nu aibă și ea rostul și înțelesurile ei profunde.

Încă de la începuturi, viața primilor oameni, a proto-părinților noștri Adam și Eva, a fost marcată de creația și purtarea de grijă a Părintelui Ceresc, a Tatălui lor și al nostru, Care i-a făcut pe aceștia din țărână, luată din pământ și din suflarea Sa cea dătătoare de viață (Facere 2,7). Dar și de binecuvântarea și rostul pe care l-a încredințat lor în această lume: „creșteți și vă înmulțiți, umpleți pământul și îl stăpâniți pe el, stăpâniți peste peștii mării și peste păsările cerului, peste animale și peste toate vietățile ce se mișcă pe pământ” (Facere 1,28).
Dacă o parte a acestei chemări putem spune că într-adevăr s-a împlinit, căci neamul omenesc a crescut și s-a împrăștiat peste fața întregului pământ, totuși căderea în păcat a primilor oameni și neascultarea lor față de porunca lui Dumnezeu a însoțit viața acestora cu osteneli și suferințe, cu blestem asupra pământului și durerile nașterii de fii, cu boli și neputințe și în cele din urmă cu înfricoșătorul ceas al morții și al reîntoarcerii lor în pământul din care au fost luați, după cum au și fost avertizați (Facere 3,17-19).
Și totuși, o fărâmă de speranță și o lumină călăuzitoare le-a fost încredințată lor încă de atunci: făgăduința că un urmaș al Evei va zdrobi capul șarpelui cel amăgitor și va rupe blestemul pe care l-a adus în lume păcatul celor întâi zidiți.
Însă nașterea primilor fii ai lui Adam și Evei s-a petrecut doar după ce aceștia căzuseră în păcatul neascultării de Dumnezeu, iar consecințele nenorocirilor ce se abătuseră deja asupra lumii și au întunecat de atunci și sufletele oamenilor, nu au întârziat să apară, căci cu grăbire, văzând Cain că jertfa fratelui său, Abel, a aflat mai mare trecere înaintea lui Dumnezeu, aprinzându-se de invidie, s-a aruncat asupra acestuia și l-a ucis (Facere 4,8). Iar de atunci răutatea s-a înmulțit mereu, pe măsură ce creștea și numărul oamenilor.
Iată de ce, Nașterea și venirea în lume a Unui Mântuitor, a Celui făgăduit, era așteptată de oameni cu rugăciune și suspin, dar și cu mare dorire, încă de la început.

Dreptmăritori creștini și creștine,

Sfântul Apostol Pavel, în Epistola sa către Galateni (cap. 4, versetele 4-5), ne încredințează că atunci când a venit plinirea vremii a trimis Dumnezeu în lume pe Fiul Său, Cel născut din femeie, dar și din lucrarea Duhului Sfânt și Care a respectat Legea, ca pe cei de sub Lege să îi răscumpere, astfel încât să dobândim înfierea, să devenim și noi, prin Unsul și Trimisul Său, fii ai Părintelui Ceresc.
În aceste cuvinte se arată cuprinzător planul dumnezeiesc de mântuire a pământenilor prin intervenția și lucrarea directă a lui Dumnezeu în lume, Care ține cont de Legea Sa, dată de El prin Moise și de rânduielile firii, dar în același timp le depășește, cu puterea Sa și spre binele făpturilor Lui cele mai de preț, care sunt oamenii.
Iar Nașterea lui Iisus Hristos s-a petrecut în chip minunat, dar a fost însoțită și de întrebările firești ale omului aflat în fața minunii, căci deși Iosif era bărbat drept și temător de Dumnezeu, care asculta necondiționat de cuvintele și poruncile Sale, totuși s-a îndoit de lucrul acesta nemaiauzit, ca o Fecioară să se afle având în pântece Prunc, fără să fi cunoscut ea bărbat, ci doar prin pogorârea Duhului Sfânt asupra ei și a vrut să o părăsească, în ascuns (Matei 1, 18-19).
În acest moment de cumpănă și îndoială, Iosif are parte de o arătare îngerească, care îl încredințează că nu trebuie să se teamă, deoarece Pruncul din pântecele Fecioarei Maria nu este din poftă bărbătească, ci prin lucrarea Duhului Sfânt și El se va face Mântuitor al lumii, dar pentru aceasta era necesară și protecția Dreptului Iosif, ca planul divin să poată fi dus la bun sfârșit. Iar ca să se arate că într-adevăr Iosif era un om drept și credincios, el își alungă grabnic îndoiala și temerea din suflet, făcându-se împreună-părtaș și lucrător cu Dumnezeu la împlinirea planului Său. Și își îndeplinește această datorie până la capăt, asistând el la Nașterea cea minunată a Pruncului Iisus în ieslea cea săracă din peștera Betleemului, la cântarea și bucuria îngerească, la închinarea magilor, dar și la drumul cel lung, anevoios și primejdios spre Țara cea îndepărtată a Egiptului, pentru a scăpa viața Pruncului și pe Maica Sa de furia cea dobitocească a Regelui Irod care căuta să-i ucidă, pentru a nu-și pierde tronul.
Vedem, astfel, că lucrarea lui Dumnezeu se împletește în istorie cu lucrarea omului, spre binele și mântuirea lui, fără a-l scuti de primejdii și de încercări, însă acestea dobândesc o altă valoare și chiar un sens soteriologic sau mântuitor și universal.

Iubiţi credincioşi şi credincioase,

Civilizația creștină a Europei de astăzi, întemeiată pe învățătura Domnului Hristos, pe Minunea Nașterii, dar și a Învierii Sale, pare totuși să se clatine din temelii și să fie depășită, iar unii ar dori ca ea să fie înlocuită cu alte legi și rânduieli. Și nu pentru că acestea ar fi neapărat mai bune, căci este lucru vădit că și în locul de unde ele provin, au pricinuit adesea mare suferință. Ci pentru că promotorii lor sunt numeroși, cred încă în principiile pe care le susțin cu ardoare și voiesc ca pe acelea să le impună tuturor.
Există încă destul de mulți creștini pe bătrânul nostru continent și dincolo de marginile oceanelor, în Lumea cea Nouă de altă dată, dar tot atât de mulți sunt și cei care se luptă contra credinței creștine sau pentru promovarea altor învățături, cei care nu mai vor să știe de Dumnezeu. Pentru unii, Creștinismul este de domeniul trecutului și din păcate sunt și mulți tineri care merg pe această cale, fiind convinși că își vor găsi fericirea și rostul lor doar în binele pe care îl râvnesc și-n adunarea de multe bogății, în realizarea unor idealuri, ce-l pun pe om și nevoile sale în primul plan.
Iar lumea în care trăim, în ciuda progresului material și tehnic pe care l-a înregistrat în mod indiscutabil, nu pare a fi mai fericită decât cea de ieri, ci se cutremură și ea, măcinată de interese și conflicte, ce ar putea ușor să se dezlănțuie la un nivel mai extins, cuprinzând în iureșul lor țări întregi și popoare.
În astfel de împrejurări, ce ridică multe semne de întrebare și frământări în sufletul oricărui om, rămâne totuși o lumină ce strălucește dincolo de negura vremurilor în care trăim, asemenea stelei de la Răsărit ce-i călăuzea pe magi odinioară spre Cel în care aceștia își puseseră nădejdea lor și doreau să Îl întâlnească, fie și numai pentru câteva clipe, ca să I se închine.
Nașterea Domnului nostru, petrecută în condiții nu cu mult mai ușoare ca cele despre care am vorbit, care a fost de la început supusă atâtor primejdii, dar și-a urmat cursul ei firesc, așa cum Dumnezeu l-a rânduit, iar oamenii cei aleși ai Săi au ajutat ca el să fie îndeplinit, aceasta reprezintă și pentru noi, creștinii de azi, lumină călăuzitoare ce ne însoțește și ne îndrumă pe căile acestui veac.
Să fim așadar, și noi, de partea celor care L-au căutat pe Dumnezeul Cel ascuns în chip smerit de Prunc, să ne îndreptăm pașii spre locul în care putem să Îl aflăm, iar acesta nu este departe de omul contemporan, de semenul și fratele nostru aflat în căutare, în lipsuri și în supărări și găsindu-L acolo, dar și în adâncul cel mai de taină al inimilor noastre, ale celor ce suntem ai Săi, să ne bucurăm împreună cu El, mărind pe Dumnezeu, Care și astăzi lucrează în lume astfel de minuni!

Al vostru al tuturor, de tot binele voitor şi către Hristos Domnul, Cel Născut în ieslea Betleemului rugător,

            † Siluan
Episcopul Eparhiei Ortodoxe Române din Ungaria


Dată în Reşedinţa noastră Episcopală din Giula, la Praznicul Naşterii Domnului, în Anul Mântuirii 2015.

Comentarii