30 apr. 2016

O zi a pedagogilor de naţionalitate la Facultatea din Szarvas

Cu participarea naţionalităţilor română, germană şi slovacă, Facultatea Pedagogică „Gál Ferenc” din Szarvas a organizat pentru a 5-a oară conferinţa pedagogilor. Titlul întâlnirii din 13 aprilie a fost: „Noi provocări în profesia pedagogică de naţionalitate”. Din comunitatea românească au participat numeroase educatoare şi învăţători, unii dintre ei chiar au terminat la această Catedră de română, dar şi numeroşi alţi profesori de la şcolile româneşti din Ungaria.

Conferinţa a început cu o şedinţă în plen, pentru toate naţionalităţile, la care au luat cuvântul distinşi invitaţi, printre care şi secretarul de stat pentru naţionalităţi. Soltész Miklós a vorbit despre sprijinul pe care îl dă Ungaria pentru toate cele 13 naţionalităţi conlocuitoare, despre importanţa preluării şcolilor de naţionalitate de către autoguvernările pe ţară, şi a rugat diplomaţii prezenţi la conferinţă să transmită ţărilor-mame ale naţionalităţilor română, slovacă şi germană rugămintea ca acestea să aibă aşa grijă de ungurii de la ei cum are Ungaria de naţionalităţile sale.



Alături de secretarul de stat Soltész Miklós, celălalt protector al conferinţei a fost dr. Kiss-Rigó László, Episcop catolic de Szeged-Csanád, care a transmis un mesaj legat de identitatea creştină şi de importanţa păstrării identităţii de naţionalitate. „Prezenţa naţionalităţilor în ţara noastră ne întăreşte, şi nu ne slăbeşte”, a mai spus Kiss-Rigó.
Rectorul facultăţii, dr. Kozma Gábor, s-a arătat fericit că pentru a cincea oară au reuşit să organizeze această zi de specialitate pentru pedagogii de naţionalitate şi a amintit că şi în activitatea de la catedre se pune mare accent pe importanţa păstrării originilor, a limbii materne, a identităţii.
La conferinţă au luat parte primari, consilieri locali sau judeţeni, reprezentanţi ai celor trei naţionalităţi, dar şi doi consuli generali, al României şi al Slovaciei. Consulul general Florin Vasiloni, care a participat pentru prima dată la această conferinţă, a transmis un mesaj scurt remarcând că „dacă cu toţii suntem de acord că naţionalităţile au un rol important, atunci pentru noi toţi acest lucru trebuie să fie o prioritate”.
La rândul său, Traian Kreszta, purtătorul de cuvânt al românilor în Parlamentul din Budapesta a apreciat pregătirea bună a tinerilor români care termină Facultatea Pedagogică din Szarvas. Preşedintele AŢRU, Tiberiu Juhasz, a felicitat organizatorii, deoarece prin această conferinţă anuală se întâlnesc pedagogii români nu doar pentru a cunoaşte noutăţile din învăţământ, dar şi pentru a schimba opinii şi experienţe.
În cursul şedinţei în plen au fost înserate programe culturale susţinute de elevi români, slovaci şi germani. Din partea românilor au evoluat studenta Carmen Solcan, care a cântat cântece populare iar 3 eleve de la şcoala generală „Lucian Magdu” din Bătania au cântat melodii româneşti.



Secţiunea română, ale cărei lucrări au fost conduse de prof. dr. Florea Olteanu, a cuprins patru prelegeri: Anamaria Brad Sarca, referent pentru învăţământul românesc la Oficiul pentru Învăţământ, Budapesta – „Pedagogii români din Ungaria, cariera lor, probleme actuale”; dr. Maria Berényi, director al Institutului de Cercetări al Românilor din Ungaria – „Publicaţiile Institutului de Cercetări al Românilor din Ungaria în învăţământul românesc”; dr. Maria Gurzău Czeglédi, director al Liceului „N. Bălcescu” din Jula – „Comunitate şi înnoire în învăţământul românesc din Ungaria”; Lucian Livius Olteanu, psiholog la şcoala generală română din Bătania – „Metode pedagogice speciale în sprijinirea integrării şcolare a copiilor cu dificultăţi comportamentale”.
Prelegerea Anamariei Brad a atras atenţia pedagogilor prezenţi deoarece a cuprins informaţii foarte actuale referitoare la noutăţile legate de cariera profesională, de examenele de calificare, de sistemul inspectoratului, etc. Prin următoarele două prelegeri, participanţii au cunoscut cărţi şi manuale noi pe care le vor putea folosi în munca lor de la catedră, iar ultima prelegere s-a apropiat cel mai mult de „obiectul” muncii pedagogice, copilul, care uneori prezintă probleme de comportament pe care pedagogul cu diferite metode poate să le îmbunătăţească, să le îndrepte.
La conferinţa de la Szarvas au participat în jur de 60 de pedagogi de la şcolile româneşti din Ungaria.

E. Şimon

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...