Cărţi şi poezii româneşti şi ungureşti la Festivalul Pogăciţelor din Chitighaz

A treia zi a Festivalului Pogăciţelor din Chitighaz a început în orele dimineţii cu o lansare de carte şi cenaclu de poezii, la biblioteca satului. Doamna profesoară în pensie Maria Sarca Zombai şi-a lansat cea mai nouă carte, care de această dată a fost scrisă numai în limba maghiară şi îl are co-autor pe fiul acesteia, profesor şi el, Attila Zombai, care au întocmit un volum despre istoria Chitighazului în imagini. Cartea cuprinde informaţii atât despre trecutul, cultura, viaţa publică, învăţământul satului, cât şi despre toate naţionalităţile conlocuitoare, despre români, maghiari, nemţi, evrei, ţigani. Aşa cum ne-am putut obişnui cu cărţile doamnei Zombai, şi acest volum, editat cu sprijinul Primăriei locale şi a primăriţei Maria Gyuricska Kalcsó şi tehno-redactat la Editura NOI din Jula, cuprinde sute de fotografii vechi şi noi, adevărate documente despre comuna Chitighaz.


În continuarea cenaclului, publicul a putut cunoaşte doi poeţi maghiari care au legătură cu Chitighazul: unul este din Chişineu-Criş, localitate înfrăţită, iar celălalt este din localitate dar acum a ieşit pentru prima dată în faţa publicului din Chitighaz cu creaţiile proprii.
Multicoloritatea şi multiculturalitatea evenimentului a fost oferită prin prezenţa unor oaspeţi din România, de la Bistriţa şi de la Peştişani, care nu au venit doar cu dansatori şi artişti populari, dar şi cu o expoziţie de carte românească, care a fost donată pentru biblioteca din Chitighaz. În încheierea cenaclului, am putut-o cunoaşte pe doamna Emilia Bubulac, interpretă de folclor din zona Gorjului, care a venit şi ea cu o donaţie de carte, volumul său propriu cu titlul „De prin lume adunate”, care cuprinde versuri şi proză, dar şi un CD cu cele mai frumoase cântări ale doamnei Bubulac.


„Aşa cum spune indianul: »vulturul zboară departe, departe şi spre finalul existenţei se întoarce de unde a plecat«, aşa şi eu m-am întors ca să-mi împlinesc un vis de demult – să am un ansamblu folcloric în comuna mea, Peştişani de Gorj, comuna care l-a dat şi pe marele Brâncuşi. În toamna anului 2014, cu sprijinul unui prieten din copilărie, economistul Ion Poenaru, care este şi preşedintele Obştei Peştişani, a luat fiinţă ansamblul folcloric Cânt şi joc la Peştişani. Ideea a prins aşa de repede încât, acum avem peste 80 de copii şi tineri care se pregătesc pentru confruntările artistice de pe scenele naţionale şi internaţionale. Este ultima mea realizare… Nu ştiu ce o să mai fac până la sfârşitul vieţii… Am planuri mari pe termen lung”, scrie Emilia Bubulac în cartea sa. Şi într-adevăr, în persoana ei am cunoscut o fiinţă foarte activă, cu planuri mari, care vrea să ducă frumuseţea dansului şi cântecului românesc peste mări şi ţări. Publicul din Chitighaz cred că l-au convins…

E.Ş.

Comentarii