,,Cabaretul Dada” în premieră absolută la Budapesta, un spectacol demn de o aniversare centenară

Cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la lansarea manifestului Dada, Teatrul Maladype din Budapesta a pregătit un spectacol după piesa lui Matei Vişniec, „Cabaretul Dada”. Piesa este un omagiu poetic, polemic şi critic adus curentului cultural înfiinţat în 1916, la Zürich, de tânărul Tristan Tzara (însemnând trist în ţara sa), născut pe numele Samuel Rosenstock, la Moineşti, în anul 1893. Mişcarea dadaistă a răsturnat toate criteriile de până atunci din artă şi a fost o reacţie împotriva izbucnirii primei conflagraţii mondiale, la început de secol XX.
Spectacolul a fost prezentat în premieră absolută, pe scena Teatrului Atrium din Budapesta, în seara de 20 octombrie, în prezenţa dramaturgului Matei Vişniec şi a criticului de teatru Daniela Magiaru.


Se poate spune că Teatrul Maladype se află într-o relaţie privilegiată cu dramaturgul Matei Vişniec, dacă ne gândim că în urmă cu doi ani acesta dădea curs invitaţiei tinerei trupe budapestane, la reprezentaţia piesei „Frumoasa călătorie a urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt”. Regizorul Balázs Zoltán şi tinerii actori au reuşit atunci să-l surprindă plăcut pe renumitul dramaturg, prin montajul inedit. Dacă atunci scena era o cameră minimalist amenajată, scena Atrium a creat un cadru propice pentru un spectacol de zile mari. Ingeniozitatea şi talentul lui Balázs Zoltán a uimit publicul prin soluţiile regizorale de excepţie, prin costumele, decorul şi jocul celor şase actori. La reuşita spectacolului a contribuit în mare măsură aranjamentul muzical asigurat de orchestra condusă de Farkas Gábor Gábriel, precum şi costumele ingenios şi inedit create de Benedek Mari.
Pe durata celor două ore şi jumătate, fără întrerupere, cei cinci actori ai teatrului Maladype: Farkas Gábor Gábriel (Monsieur Dada), Bödök Zsigmond (Tristan Tzara), Szilágyi Ágota (Emmy Hennings), Tánkó Erika (Sophie Taeuber), Huszárik Kata (Nadejda Krupskaya), împreună cu actriţa Kútvölgyi Erzsébet (în rolul lui Lenin), într-un ritm frenetic au uimit deopotrivă publicul şi pe dramaturgul român. În mod spectaculos s-au interferat momentele de gen cabaret sau de muzical, ceea ce măreşte şi mai mult prestigiul celor şase actori care au făcut jocul în scenă a unei trupe mult mai numeroase.
Reuşita punerii în scenă a piesei trădează şi o afinitate spirituală a regizorului cu autorul piesei. Balázs Zoltán a reuşit să redea mesajul marelui dramaturg, interesat în piesă aproape mai mult de dadaismul politic decât de cel literar artistic. Prezenţa lui Lenin ca personaj este explicată de ideea dramaturgului că acesta poate fi considerat un dadaist politic: tot ceea ce a vrut să facă i-a ieşit pe dos, în loc să elibereze şi să înalţe omul, l-a înlănţuit şi l-a strivit şi mai mult. Iar secolul XX poate fi considerat un secol dadaist din punct de vedere politic, pentru că a creat utopii monstruoase.
Publicul a răsplătit cu aplauze îndelungi prestaţia artistică deosebită, iar dramaturgul Matei Vişniec a mărturisit că este copleşit de realizarea acestui spectacol. La premieră au fost prezenţi şi ES ambasador Marius Lazurcă şi Gabriela Matei, director ICR Budapesta.
Gabriela Enea Elekes

Comentarii