Magdalena Dobra, câştigătoarea premiului Bursa de Naţionalitate pe 2016 şi 2017

Foto: Bajtai László
Secretarul de stat pentru naţionalităţile din Ungaria, Soltész Miklós, şi adjunctul său, Fülöp Attila, au înmânat pe 20 octombrie, la Budapesta, diplomele de merit pentru acei 20 de tineri din rândurile naţionalităţilor din ţară, care au câştigat Bursa de Naţionalitate pe următorii doi ani de studii. Din partea românilor, acest premiu l-a primit Magdalena Dobra, eleva Liceului „N. Bălcescu” din Jula, care a fost însoţită la eveniment şi de directoarea şcolii, Maria Gurzău Czeglédi, şi preşedintele AŢRU, Tiberiu Juhász.


Evenimentul a început cu un scurt program cultural asigurat de un cor german, ca la final să fie reprezentaţi şi românii, prin talentaţii dansatori ai echipei folclorice de la Liceul „Nicolae Bălcescu” din Jula, conduşi de Ioan Nedró.
„Este un model de urmat că în ţara noastră, unde trăim în linişte şi siguranţă, naţionalităţile se sporesc”, a declarat la evenimentul festiv secretarul de stat Soltész Miklós, subliniind faptul că în ultimii ani a crescut numărul naţionalităţilor şi a credincioşilor din Ungaria. Politicianul le-a spus celor 20 de tineri premiaţi că „declararea propriei naţionalităţi nu este în contradicţie cu apartenenţa la naţiunea maghiară, ba mai mult, întăreşte legăturile Ungariei cu ţările-mamă ale naţionalităţilor”. Prin bursa şcolară, care se acordă timp de doi ani, Guvernul maghiar doreşte să conştientizeze în aceşti tineri responsabilitatea faţă de reprezentarea în mod demn a comunităţilor cărora aparţin şi a ţării lor.
*


Bursa de Naţionalitate pe anii şcolari 2016 şi 2017, din partea comunităţii româneşti din Ungaria a primit-o Magdalena Dobra, elevă în clasa a 11-a A de la Liceul „N. Bălcescu” din Jula, care a fost puţin surprinsă când a aflat de la diriginta ei, profesoara Vera Cser, că ea va fi propusă din partea şcolii, dar totodată consideră că este şi o deosebită onoare acest premiu.
– Am avut foarte mari emoţii pentru că niciodată până acum nu am ajuns în astfel de situaţie oficială, să stau faţă-n faţă cu un secretar de stat. Chiar m-am simţit foarte onorată. Emoţiile de la început s-au transformat în sentimente de bucurie şi mândrie, că pot să-mi reprezint şcoala la un nivel atât de înalt.
– Te rog, să ne povesteşti puţin despre tine! Ce trebuie să ştie cititotorii Foii româneşti despre tine?
Sunt originară dintr-o familie din Jula, ambii părinţi îmi sunt din acest oraş, doar bunicul din partea mamei mele este originar din România. Din păcate, nu ţinem legăturile el, dar maică-mea a vrut să păstrăm în familie legătura cu limba şi tradiţiile româneşti, aşa că de mică m-a înscris la grădiniţa românească din acest oraş. Apoi a fost normal că o să continui la şcoala generală românească şi la liceu românesc din Jula. Prin aceste instituţii am reuşit să cunosc cultura poporului român. Mă simt mai bogată spiritual prin asta.


– Cum te simţi la liceu? Se apropie încet-încet momentul când va trebui să-ţi alegi drumul în viaţă…
– Pot să spun că-mi place la şcoală, materia mea preferată fiind biologia. În această direcţie o să-mi aleg şi profesia, deoarece aş dori să devin medic sau farmacist. De când mă ştiu mi-am dorit să ajung să fac facultatea în oraşul Seghedin, pentru că iubesc acest oraş, dar aşa plănuiesc că atunci când va fi momentul să-mi depun înscrierea, o să mă înscriu şi la medicina din Seghedin şi la cea din Cluj. Aud tot mai multe lucruri bune despre facultăţile din România, iar Clujul este un oraş universitar foarte însemnat. Oriunde voi reuşi să intru, voi fi foarte fericită.
– În afară de şcoală şi învăţătură, ce te mai pasionează?
– Îmi place foarte mult voleiul, sunt membră în echipa de volei a şcolii. Nu am iubit acest sport de la început, dar acum mă simt foarte bine după fiecare antrenament sau meci, pentru că îmi face bine această mişcare. Când mai am puţin timp liber, dar din păcate în timpul anului şcolar nu prea am, îmi place foarte mult să citesc. În vacanţa de vară încerc să recuperez ce nu pot citi în timpul şcolii.
E. Şimon

Comentarii