Excursii ale copiilor din Micherechi în România, la Salonta, Oradea şi Beiuş

„Consolidarea limbii şi culturii româneşti la Grădiniţa de Naţionalitate Română din Micherechi” – este titlul proiectului realizat şi coordonat de prof. Simina Ghertan, finanţat de Ministerul Afacerilor Externe, Departamentul Politici Pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni şi Primăria din Micherechi, şi derulat în cursul lunii noiembrie a.c. Proiectul cuprinde achiziţionarea materialelor didactice auxiliare în limba română, aparatură electronică şi excursii. Preşcolarii şi colectivul pedagogilor de la grădiniţa din Micherechi beneficiază de caiete de lucru pentru toate activităţile cuprinse în programa şcolară, de planşe educaţionale, publicaţii didactice, jocuri educative, videoproiector. Ne bucurăm nespus de aceste materiale didactice în limba română, care sunt de un real folos pe timp îndelungat.

În săptămâna 7–11 noiembrie, în zilele de miercuri, joi şi vineri, am avut parte de mult aşteptatele excursii.


În prima zi am vizitat oraşul Salonta, iar primul popas a fost la prietenii noştri de la grădiniţa „Micul Prinţ”. Aici am vizionat un spectacol de teatru de păpuşi, alături de colegii noştri care ne-au fost gazde. Am urmărit cu mare interes povestea „Ursul păcălit de vulpe”, prezentată de teatrul Piticot din Arad. Apoi am intrat în cele patru grupe, unde am avut activităţi comune, am desenat, am cântat, am dansat şi ne-am jucat. Educatoarele au făcut schimb de idei şi de experienţe în ceea ce priveşte coordonarea activităţilor la grupă. După ce s-a terminat programul nostru la grădiniţă, am mâncat cel mai bun hamburger la Burger Land, unde am fost primiţi într-o atmosferă de sărbătoare. La plecarea spre casă, am făcut rezumatul zilei, ne-am bucurat de cât de multe am învăţat din acest schimb de experienţe şi ne-am făcut planurile pentru a doua zi, aşteptând cu nerăbdare excursia la Oradea.
Joi dimineaţa am vizitat Grădina Zoologică din Oradea, unde copiii au putut să vadă toate animalele lor preferate. Am învătaţ numele acestora în limba română, le-am pus nume ca unor prieteni dragi şi le-am cântat cântecele potrivite fiecăruia. Am văzut lei, tigri, urşi, leoparzi şi pantere, care ne-au impresionat în mod deosebit, dar şi veveriţe, canguri şi maimuţe, pe care le-am îndrăgit imediat. Interesante şi fascinante au fost şi reptilele, şerpii şi peştişorii din acvarii. După plimbarea de la zoo, a urmat bine meritata masă. Am fost la McDonalds, unde am mâncat câte un Happy Meal, am primit jucării, baloane şi coroane de prinţi şi prinţese. Apoi am petrecut două ore la locul de joacă Utopia din Era Park, unde ne-am simţit ca în paradisul jucăriilor. Ne-am jucat, am format echipe şi am participat la concursuri şi jocuri educative.


Ultima excursie a fost la Beiuş, la prietenii şi partenerii noştri de la Grădiniţa nr. 1, unde am fost spectatorii unui program cultural de cântece şi dansuri populare. A urmat apoi vizita la Muzeul municipal Beiuş, unde am făcut cunoştinţă cu tot ceea ce înseamnă tradiţie. Am văzut costumele populare, lăzi de zestre, mobilier şi ţesături cu motive tradiţionale, obiecte de uz casnic, unelte, ceramică, icoane, iar doamna muzeograf ne-a vorbit pe înţelesul nostru despre fiecare.
Activităţile din proiect nu se opresc aici, urmând ca la sfârşitul lunii să invităm la grădiniţa noastră cadrele didactice de la grădiniţele partenere pentru a le prezenta un program la care vor participa preşcolarii noştri din grupele mijlocii si mari.


Dorim să mulţumim pe această cale Ministerului Afacerilor Externe, Departamentului Politici Pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni şi Primăriei din Micherechi, fără de care nu am fi putut realiza aceste activităţi.
Mulţumesc de asemenea copiilor şi părinţilor pentru participare, colegelor mele de la grădiniţă şi Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria pentru ajutorul acordat în derularea proiectului.
Împreună cu copiii, am învăţat despre identitatea culturală românească, ne-am făcut mulţi prieteni din România cu care am interacţionat plăcut şi cu care vom păstra legătura în continuare, am văzut obiecte tradiţionale româneşti, am participat la spectacole şi, cel mai important, am vorbit româneşte.

Prof. Simina Gherţan


Comentarii