Institutul Cultural Român de la
Budapesta a organizat, în ziua de 17 februarie, un eveniment cultural dedicat
sculptorului Constantin Brâncuși. Cu acest prilej a fost invitat sculptorul și
istoricul de artă Ingo Glass, care a
prezentat prelegerea: „Constantin
Brâncuși și influența sa asupra sculpturii secolului al XX-lea”.
Originar din Timișoara, Ingo Glass
este absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din
Cluj-Napoca, unul din fondatorii Muzeului de Artă Vizuală din Galați,
reprezentant al neoconstructivismului.
Pe parcursul serii, artistul a
argumentat prin imagini influența lui Brâncuși nu numai în arta, dar și în
arhitectura secolelor XX–XXI, afirmând că prin impactul pe care l-a avut creația
sa, poate fi așezat după Michelangelo. Istoricul de artă a afirmat că prin viziunea
sa originală și unică, cât și prin tehnicile sale inovatoare, a redefinit forma
și semnificația sculpturii secolului XX. Opera sa a avut o influență decisivă
atât asupra contemporanilor săi, cât și asupra viitoarelor generații de artiști.
Ingo Glass a precizat că multe din lucrările sculptate de Brâncuși au fost bază
de inspirație în arhitectură. Astfel, în anul 1939, în timpul unei vizite la
Chicago, și-a imaginat Coloana infinită
ca pe o clădire cu apartamente. Proiectul a fost sprijinit de un fost consilier
al orașului, dar nu s-a materializat decât în anul 1957, după moartea
sculptorului. După părerea artistului timișorean, și varianta din 1923 a
sculpturii Pasărea în spațiu este
baza de inspirație arhitecturală pentru o clădire înaltă de 208 metri, din
Melbourne.
Lucrările lui Brâncuși sunt printre
cele mai apreciate și valorizate opere de artă din lume, situându-se pe locul
al patrulea în clasamentul celor mai valoroase creații din lume, după
Giacometi, Modigliani și Matisse. Spre exemplu, în anul 2005 creația Pasărea în spațiu era vândută la New
York cu 27,5 mil. de dolari. Conform testamentului, atelierul său parizian, a
revenit Muzeului de Artă Modernă din Paris, în condițiile în care statul
comunist din anii ’50 a refuzat categoric acest gest. Peste 80 de sculpturi sunt expuse în
atelierul sculptorului român, transformat în muzeu și restaurat în starea sa
originală, conform dorinței testamentare.
Acest muzeu-atelier din inima
Parisului arată drumul parcurs de Brâncuși de la Hobița în capitala artelor și
crezul său artistic: creează ca un zeu, poruncește ca un rege și muncește ca un
sclav.
Gabriela Enea Elekes
Comentarii
Trimiteți un comentariu