„Am încercat să-i fac pe copii să iubească matematica şi limba română” - Interviu cu profesoara Maria Rus din Jula, cu ocazia pensionării
Profesoara Maria Rus s-a născut în anul 1954, din părinţi originari din
Cenadul Unguresc. În anul 1976, a absolvit Universitatea din Seghedin, în
acelaşi an începându-şi cariera de profesor la şcoala românească din Aletea. Începând
din anul 1981 ajunge pedagog la Căminul de elevi al Liceului românesc din Jula.
După cinci ani începe să predea la Şcoala generală românescă din Jula, unde lucrează
până în anul 2017, când iese la pensie. În luna ianuarie a anului 2018 a fost
premiată pentru slujirea învăţământului românesc din Ungaria timp de patru
decenii ca profesoară de limba şi literatura
română, precum şi ca profesoară de matematică, cu premiul „Pentru învăţământul
românesc din Ungaria”, acordat de către Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din
Ungaria. Acest premiu vine să completeze alte câteva distincţii pe care
profesoara Rus le-a obţinut pentru meritele sale şi cu elevii săi.
Există oameni născuţi pentru a lucra cu
copiii şi oameni care fac cursuri de pedagogie, dar nu vor reuşi niciodată să
ajungă la sufletele celor mici. Doamna Marika, aşa cum o strigă copiii, face
parte din prima categorie. Maria Rus a fost genul de dascăl tradiţional,
exigent şi cu prestanţă, pe care mulţi dintre noi am avut şansa să îl cunoaştem
şi pe care îl ţinem minte, cu siguranţă, o viaţă întreagă. Dincolo de această
aparenţă severă, cei care au avut posibilitatea să o cunoască, ştiu că Maria Rus
este o persoană extrem de caldă, sensibilă, o profesoară care şi-a dedicat
viaţa pentru familia sa, cât şi pentru şcoală. Pe tot parcursul discuţiei
noastre, doamna profesoară a avut ochii plini de bucurie. Mi-a povestit
amintiri emoţionante, şi-a deschis sufletul şi a vorbit despre familia sa, dar
şi despre elevii cărora le-a călăuzit paşii. Are amintiri foarte plăcute despre
mama sa de la care a moştenit hărnicia, despre tatăl său care i-a fost exemplul
în tot ceea ce a realizat. În locuinţa sa, ca o bijuterie, o înconjoară
nenumărate amintiri despre familia sa, armoniul la care a învăţat-o tatăl său
să cânte, broderiile mamei şi multe alte amintiri de neuitat.
Româna este limba strămoşilor mei cenădeni
– Ce v-a determinat să deveniţi profesor
şi de ce aţi ales tocmai matematică şi română?
– Eu am devenit profesor pentru că am avut
exemple bune de urmat. Am avut profesori excelenţi de la care am învăţat multă carte.
Provocarea a început cu profesorul Petru Popuţa, fostul meu profesor de
matematică de la Chitighaz. Mai târziu am avut ca exemplu pe profesoara Ana
Crişan, la Liceul românesc din Jula, aşa am ales Universitatea din Seghedin. Am
ales Catedra de română, unde la fel am avut profesori buni, care m-au făcut să
iubesc limba română. Am iubit şi iubesc dintotdeauna limba română, pentru că
îmi place să vorbesc, să cânt, să glumesc în limba română. Româna este limba
strămoşilor mei cenădeni, limba bunicilor unde mă trimiteau părinţii vara
convinşi că acolo sigur voi vorbi doar româneşte. Cele mai frumoase vacanţe ale
copilăriei mele mă duc cu gândul la Cenad, satul părinţilor mei Maria Unc şi Dumitru Rus. Anii studenţiei şi începutul carierei mele de profesor
au fost plăcut presăraţi cu multe, multe cursuri de perfecţionare în România.
La aceste cursuri am învăţat şi îndrăgit limba română şi tot ce se leagă de
România, am vizitat toată ţara, am văzut aproape tot ce merită. Îmi amintesc cu
mult drag şi acum după patru decenii de acele cursuri şi dorinţa mea cea mai
mare acum, în anii de pensie, este să mai pot ajunge odată pe acele meleaguri.
![]() |
Cu colegii de la şcoala din Aletea |
Introducerea copiilor în tainele matematicii şi ale limbii române
– În timpul celor peste 40 de ani de învăţământ v-au trecut prin suflet
şi prin mâini mai multe generaţii de elevi. Cum au fost aceşti ani?
– Toată viaţa mea la catedră a fost o
imensă bucurie a comunicării, o neobosită strădanie de a-i ajuta pe copii să
pătrundă inteligent şi gândind în tainele matematicii şi ale limbii române.
Cariera mea de dascăl a început la şcoala din Aletea. Aici am predat de toate:
limba română, matematică, tehnică, muzică şi am făcut şi pe bibliotecara. Eram
tânără, energică, pregătită să fac lucruri mari. Am avut cercuri de tehnică de
cusături, am predat şi chimie. Atunci stăteam la Chitighaz şi făceam naveta la
Aletea cu autobuzul, cu bicicleta, uneori pe jos. Primii mei cinci ani de
carieră au fost foarte frumoşi. Pe urmă au urmat cinci ani la Căminul de fete al
Liceului românesc, unde am fost pedagog de noapte, o perioadă la fel de frumoasă,
dar diferită de cea de la catedră. Ultimii 31 de ani de învăţământ am fost
profesoară la şcoala generală românescă din Jula, de unde am şi ieşit la
pensie.
– Dacă aţi fi din nou la început de drum şi aţi avea 18–19 ani, ce
decizie aţi lua? Aţi alege să fiţi tot profesor matematică şi română?
– Da, pentru că aşa este crezul meu. În
această calitate de dascăl am predat ce mi-a plăcut, iar în limba română am
fost tot timpul acasă.
A fi profesor e o continuă provocare
– Cum e să fii profesor astăzi? Mai iubesc elevii matematica acum cu
atâta tehnologie?
– A fi profesor e o continuă provocare. Trebuie
să-i stimulezi pe copii, trebuie să-i atragi tot timpul cu ceva nou. În ciuda a
ceea ce se crede despre tinerii de astăzi, eu cred că au nevoie să descopere
noutăţi, să nu se plictisească. Eu niciodată nu m-am oprit doar la manual. Le
duceam copiilor gazete, culegeri, probleme spre rezolvare. Trebuie să ajungi la
inima lor, să le deschizi o poartă către ceea ce ei caută. Cu tehnologia nouă
eu nu am avut probleme, pentru că la şcoala generală nu le-am dat voie să
folosească calculatoare şi telefoane, etc. În tinereţe am fost mai severă, am
şi dat note mai mici, dar nu i-am picat niciodată. Cu timpul am devenit mai
indulgentă… Sigur că privind în urmă văd că s-au schimbat multe. Dacă în urmă
cu ani, preocupările elevilor erau legate doar de şcoală, astăzi tentaţiile,
dorinţa de a ţine pasul cu moda, le răpesc din timpul alocat învăţării, dar
sunt şi multe lucruri care s-au schimbat în bine.
– Ce aţi făcut cu elevii care nu au ştiut matematică?
– Cu răbdare i-am făcut să ştie, să înţeleagă.
Eu cred că matematică nu înseamnă numai a umple table cu exerciţii. Am încercat
să le stârnesc copiilor interesul cu exerciţii mai uşoare, cu probleme de
logică, să îi fac să iubească matematica, să vină cu plăcere la ore.
Admiraţie, recunoştinţă şi respect faţă de foştii
pedagogi
– Ce vă doriţi acum cel mai mult?
– În primul rând, îmi doresc să fiu sănătoasă
şi să am răgazul şi tihna necesare ca să zăbovesc mai mult între cărţile mele,
să-mi dedic mai mult timp surorilor şi nepoţilor. Îmi place să croşetez, să
călătoresc, să grădinăresc. Mi-ar plăcea foarte mult să am ocazia să mai fac
excursii în România.
– Ce le transmiteţi foştilor dumneavoastră elevi şi colegilor
profesori?
– Nu e suficient să le fim recunoscători
în sinea noastră unor oameni care ne-au marcat existenţa. Ar trebui să le-o şi
spunem! Încă din primii ani de şcoală i-am avut ca model în viaţă pe îndrăgiţii
mei profesori de la şcolile din Chitighaz, Jula, Seghedin, pentru care am avut,
am şi voi avea mereu un sentiment sincer de admiraţie, recunoştinţă şi respect.
De la elevii mei am învăţat să mă bucur de lucrurile mărunte, să râd, să
glumesc, să privesc viaţa cu seninătate şi să îmi păstrez sufletul de copil.
Foştilor mei elevi le urez să trăiască frumos şi bine, dacă se poate, să aibă
răbdare, să înveţe şi să nu uite să aibă respect faţă de colegi şi profesorii
lor. Să aibă un ţel, un obiectiv pe care să îl urmărească în viaţă. Fie că vor
să fie doctori, profesori, sau orice altceva, să ştie că ceea ce îşi doreşte să
facă nu poate realiza decât cu foarte mult efort şi cu multă perseverenţă. Iar
foştilor mei profesori şi colegi le mulţumesc pentru toţi anii petrecuţi
împreună!
Anca Becan
Comentarii
Trimiteți un comentariu