Locuri şi oameni din Ungaria şi Transilvania în descrierile lui John Paget din prima jumătate a secolului al 19-lea (partea I)
John Paget sau Paget János, cum avea să se numească
mai târziu, s-a născut la Torpe Satchville în Anglia anului 1808. Interesul
faţă de ţinuturile ţărilor coroanei ungare, respectiv cele transilvane datează
de pe timpul şederii sale în Italia unde a cunoscut-o pe viitoarea sa soţie în
persoana văduvei baronului Bánffy László, baronesa Wesselényi Polixéna. În
compania acesteia, Paget a cutreierat în lung şi-n lat nu numai Transilvania ci
întreg teritoriul regatului ungar de odinioară, cel mai impresionat fiind însă
de români, cărora le-a dedicat un spaţiu important în cartea, ce dezvăluie
impresiile sale de călătorie.
Această călătorie a avut loc către sfârşitul
anilor 1830. Noţiunile folosite de către Paget privitoare la Transilvania („o ţărişoară
ciudată” sau „o ţară la marginea extremă a civilizaţiei europene”) denotă cât
de puţin cunoscută era această regiune occidentalilor în acele timpuri. Traseul
lui Paget, pe parcursul căruia i-a cunoscut pe români, începe odată cu
traversarea Tisei pe la Seghedin, străbătând Banatul, Ţara Haţegului şi sud-vestul
Transilvaniei. Seghedinul, pe care îl numeşte un „El Dorado” al grecilor (poate
şi al aromânilor), nu i-a lăsat cele mai plăcute impresii: un oraş cu străzi
largi pavate cu scânduri şi pline de şanţuri noroioase. Casele păreau umezite
şi părăsite iar ruinele vechii fortăreţe ce cândva controlase traficul peste
Tisa, oferea o imagine dezolantă. Poate însă, aşa cum şi autorul recunoaşte în
însemnările sale, vremea posomorâtă i-au creat aceste impresii despre
Seghedinul acelor timpuri. După traversarea Tisei, diligenţa îşi continuă
drumul spre Timişoara. Traversând Banatul, Paget remarcă diversitatea etnică a
acestuia în care diferitele „rase” trăiesc în general separat în sate,
păstrându-şi astfel fiecare caracterul etnic nealterat. Odată ajuns în satele
româneşti el observă că, deşi printre germani (şvabi) destul de mulţi vorbesc
româna, românii nu vorbesc decât limba lor proprie. În aşezările cu populaţie
mixtă, unde nu rar era cazul convieţuirii a trei sau chiar a mai multor
naţionalităţi, nici măcar vecinii nu se înţeleg între ei, remarca Peget.
Căsătoriile mixte erau o rărite mare iar între maghiari şi români, de
neimaginat. Se pare că Paget avea sursele sale de informare, probabil însoţitorii
săi de drum sau baronesa Wesselényi, surse care puteau fi destul de subiective
şi care reflectă nişte stereotipuri şi clişee ale vremii pe care el şi le-a
însuşit, acestea fiind răspândite apoi în Europa prin intermediul cărţii sale.
Din Munţii Poiana Ruscă voiajul său a continuat spre nord, trecând pe lânga
ruinele cetăţii Sarmisegetusa de la Grădişte sau Várhely, cum se numea pe
atunci satul de lângă ruine. Imaginea acestor ruine i-a amintit de impresia pe
care o avuse după traversarea Dunării pe la Orşova, când văzu pentru prima dată
ţărani români. „Îmbrăcămintea, caracterul, întreaga înfăţişare a valahilor mi
s-a părut atât de dacică”, afirma Paget, „încât oricine a văzut columna lui
Traian de la Roma i-ar recunoaşte cu uşurinţă pe români în figurile de daci de
pe columnă. Ei au acelaşi nas încovoiat, ochi adânciţi şi părul lung, aceeaşi
căciulă din piele de oaie, aceeaşi cămaşă legată la brâu, lungă până la
genunchi şi aceiaşi pantaloni lungi şi largi.” Această viziune a lui Paget se
datora cu siguranţă mai ales lecturilor sale de natură romantică despre istoria
antică şi medievală a spaţiului transilvan. Paget a fost fascinat de trecut şi
căuta cu ardoare orice urmă a trecutului îndepărtat în prezentul pe care el îl
trăia. Asocierea ţăranilor români cu dacii antici avea la acea dată un ecou
destul de răspândit, nu în ultimul rând datorită aspectului lor asemănător,
specific populaţiilor de munte din spaţiul carpato-danubiano-pontic, cu cel al
dacilor de pe Columnă. Dar aspectul ţăranilor români nu se deosebea în esenţă
nici fizionomic şi nici la port de cel al ţăranilor ruteni sau bulgari din
zonele montane, însă faptul că descendenţii dacilor mai pot fi încă
identificaţi în acelaşi areal geografic, l-a determinat pe Paget să creadă în „reîncarnarea”
dacilor antici romanizaţi în românii zilelor sale. Cunoştinţele sale despre
istoria spaţiului transilvan erau remarcabile dar totodată confuze şi eronate,
ceea ce însă nu l-a împiedicat să emită diferite ipoteze istorice. (Va urma)
dr. Petru Weber
Comentarii
Trimiteți un comentariu