Olimpiada la limba română pentru elevii de liceu

Calendarul activităţilor şcolare propune pe la începutul lunii ianuarie, în fiecare an olimpiadele şcolare. Etapa orală a concursului naţional OKTV (Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny) la limba şi literatura română s-a desfăşurat pe 22 martie, la sediul AŢRU din Jula. La etapa orală au fost examinaţi acei şapte elevi, care au trecut cu succes de proba în scris din luna ianuarie.


În orele dimineţii, liceenii, împreună cu profesoarele de limba română de la Liceul “N. Bălcescu” au fost întâmpinaţi la sediul AŢRU din Jula, de către membrii juriului de examinare din care au făcut parte: dr. Tiberiu Herdean, lector la Catedra de Filologie Română din cadrul Universităţii “Eötvös Loránd” din Budapesta, preşedintele comisiei de examinare, dr. Kese Katalin, conferenţiar la Catedra de română din Budapesta şi Viorica Oros Fábián, preşedinta comisiei OKTV la limba şi literatura română.
Preşedintele juriului le-a urat succes elevilor, fiind încrezător în forţa lor creatoare şi fiind convins de responsabilitatea cu care profesorii s-au implicat în pregătirea concurenţilor. După ce au primit necesarele îndrumări, elevii au intrat rând pe rând în sala de examinare pentru evaluarea competenţelor.
– Ce avantaj înseamnă pentru elevi acest concurs?, am întrebat-o pe Viorica Oros.
– Dacă se prezintă la specialitatea limba şi literatura română obţin puncte în plus. Din păcate, acum nu mai au scutire de la bacalaureat şi nu primesc atestat de limba română.
– Din care an coordonaţi acest concurs?
– În 1994 am iniţiat ca şi în domeniul nostru să avem un concurs pe ţară. Conducerea de atunci de la Ministerul Învăţământului a acceptat ca toate minorităţile din ţară să organizeze această olimpiadă, ne-a mărturisit Viorica Oros Fábián, organizatoarea concursului.
Cei şapte elevi concurenţi au corespuns nivelului aşteptat la olimpiadă. Preşedintele juriului ne-a mărturisit că din punct de vedere al corectitudinii limbii române, elevii nu au emis greşeli.
– Toţi cei şapte concurenţi sunt de clasa a XI-a. Înseamnă că încă nu au ajuns cu materialul literar la epoca literaturii moderne. Toţi cei prezenţi au scos subiecte aparţinătoare secolului al XIX-lea. Nu le-a fost uşor să se identifice cu lecturi din secolul al XIX-lea. Probabil că aceşti elevi vor participa şi anul viitor, astfel vor avea posibilitatea să se descurce mai bine.
– La finalul competiţiei le-aţi recomandat elevilor să citească mult. Le-aţi spus că acesta nu este sfârşitul, ci doar începutul învăţăturilor lor. Procesul de învăţare nu se termină niciodată, întotdeauna este loc de mai multă şi mai multă informaţie, pentru că omul cât trăieşte, învaţă. Le-aţi spus să continue să crească intelectual pe tot parcursul vieţii…
– Citind nişte prozatori m-am dat seama că au fost obsedaţi în creaţia lor de a experimenta existenţa în mod fictiv. Pentru că una o trăieşti, iar pe alta o poţi experimenta. Oricum, existenţa este limitată şi o ieşire există numai prin artă, a concluzionat preşedintele juriului Tiberiu Herdean.
Elevii din clasa a XI-a: Suzana Roşu, Jenifer Iuhas, Adriana Somogyi, Cintia Hodişan, Marc Puha şi Nicoleta Bogyó au fost pregătiţi de profesoara de română Elena Olteanu, iar concurenta Alexandra Fodor a fost îndrumată de profesoara Stela Nicula Machhour. Rezultatele evaluărilor au fost anunţate după încheierea ediţiei noastre.
A. Cioca

Comentarii