Starea de spirit a Micherechiului în decembrie 1989

În cadrul proiectului de colaborare dintre Catedra de Limba şi Literatura Română din Seghedin şi Asociaţia „Memorialul Revoluţiei din Timişoara” sâmbătă, 17 noiembrie, la Casa de căsătorii din Micherechi a avut loc o conferinţă pe tema revoluţiei din decembrie 1989. Bertold Netea, viceprimar al Micherechiului a vorbit în deschidere despre starea de spirit a Micherechiului în decembrie 1989 şi despre propria sa experienţă. „Micherechenii au fost implicaţi sufleteşte în cele petrecute în aceea perioadă. Pe membrii familiei mele, ca şi pe oamenii din sat, în general, nu prea îi interesa politica. 

Însă evenimentele din Timişoara, iar apoi câteva zile mai târziu din Bucureşti au adus ceva nou. Noi am început să fim atraşi emoţional de cele petrecute în România. În acele două-trei săptămâni, în fiecare zi mă uitam la postul TVR alături de părinţii şi bunicii mei. Parcă o aud pe străbunica tot zicând fiicei sale, adică bunicii mele: Oare mătuşe-ta Floare şi familia sa o duce bine dincolo de graniţă? De multe ori mă uitam la faţa celor din jur şi vedeam în ochii lor teamă, durere, şi nu în ultimul rând speranţă. O altă amintire vie din acele săptămâni cutremurătoare o am cu privire la colectarea de donaţii organizată de conducerea satului de atunci. În zilele acelea, mama m-a rugat s-o însoţesc la prăvălie, ca să cumpărăm alimente pentru românii de peste graniţă. Apoi m-a cerut să aşez şi eu în cutie dulciurile primite cu ocazia Crăciunului. Cutiile cu donaţiile pregătite de aproape toţi sătenii au fost încărcate într-un camion, pe care le-au dus peste graniţă”, am aflat din amintirile legate de zilele din decembrie 1989 a viceprimarului Bertold Netea. 


Înainte de vizionarea unui film documentar bine sintetizat despre revoluţie, istoricul Gino Rado, vicepreşedintele Asociaţiei „Memorialul Revoluţiei din Timişoara” a vorbit despre Centrul Naţional despre Revoluţia Română, din Timişoara. Acesta se ocupă de studierea istoriei recente şi are trei componente de bază în activitate: cercetarea momentului 1989 cu aplecare şi către toată perioada comunistă în ţară şi în sud-estul Europei, expoziţii permanente internaţionale şi interne şi complexul de 12 monumente realizate în Timişoara pe locurile cele mai sângeroase din perioada decembrie ’89. Asociaţia mai are o componentă importantă, o editură de cărţi. Câteva dintre ele au fost donate bibliotecii din Micherechi. 
La eveniment au onorat cu prezenţa domnul Victor Micula, Ambasadorul României la Budapesta, domnul Florin Vasiloni, noul consul al Consulatului General al României la Jula şi alte oficialităţi.
A.C. 

Comentarii