Un subiect de actualitate: bacalaureatul superior la limba română

Actualitatea discuţiei de mai jos a fost dată, pe de o parte, de apropierea termenului de 15 februarie 2015, până la care absolvenţii liceelor din Ungaria trebuie să se decidă unde vor să-şi continue studiile superioare, iar pe de altă parte, că pentru intrarea la unele secții ale catedrei de limba română de la Seghedin sau Budapesta este nevoie de bacalaureat superior la limba română. Ce înseamnă acest tip de bacalaureat? Cum pot fi ajutaţi elevii români în pregătirea pentru acest examen? Ne-am folosit de vizita în redacţia „Foii româneşti” a doamnei lector Elena Sandu, de la Catedra de română din Seghedin, pentru a găsi răspunsuri la aceste întrebări.


– Cu ce ocazie ne vizitați azi la redacție?
E.S.: Prin bunăvoinţa dvs., ne-am întâlnit azi la sediul redacției pentru a discuta un subiect, cum ați remarcat, de actualitate pentru comunitatea românească din Ungaria, anume despre bacalaureatul superior de limba română, având în vedere că, în curând, în Ungaria vor începe înscrierile pentru examenul la această materie.
– Sunteți de patru ani lector nativ la Catedra de limba română din Seghedin. Ce misiune are un lector?
E.S.: Cum bine se cunoaște, Catedra de limba română a fost creată acum 65 de ani special pentru a forma cadre didactice care să predea la școlile românești din Ungaria. Alături de membrii catedrei, cei doi lectori nativi predau diferite discipline legate de limba și literatura română, având în special rolul de a asigura în predarea limbii române normele curente în țara de origine, ținând seama de faptul că orice limbă este în permanentă schimbare, schimbare resimțită chiar de la o generație la alta.
– De unde interesul pentru această temă de discuție, legată de învățământul liceal în limba română din Ungaria?
E.S.: Anul acesta Catedra de limba română are o ofertă educațională diversificată, studiul limbii române intrând în combinații cu diferite alte discipline, precum limbile străine, istoria, geografia, educația fizică etc. Înscrierea la unele dintre secțiile acestei catedre, precum cele la nivel licență, Romanistică – limba și literatura română, de șase semestre, sau secția de învățători cu specializare română, de opt semestre, nu necesită bacalaureat superior de limba română. În schimb, la secții ale catedrei deținerea bacalaureatului superior de limba română reprezintă o condiție obligatorie. Spre exemplu, la cele șase secții ale programului cu dublă specializare pedagogică cu master integrat, bacalaureatul superior este obligatoriu la patru din acestea, anume pentru secția geografie–română, maghiară–română, educație fizică–română și istorie–română. Pentru secția engleză–română și germană–română, se acceptă bacalaureatul superior la una din cele două discipline, prin urmare, se pot înscrie la română–engleză fie cu bacalaureat superior de română, fie de engleză, respectiv germană. Prin urmare, ne-am gândit să venim în sprijinul celor care doresc să susțină acest examen cu scopul de a se înscrie la una din secțiile catedrei, având în vedere, pe de o parte, dificultatea sporită a tematicii de examen, în comparație cu bacalaureatul mediu, pe de altă parte, interesul catedrei de a avea ca viitori studenți tineri cât mai bine pregătiți. În România, de asemenea, facultățile organizează programe de consultații gratuite pentru viitorii candidați, prin urmare gestul nostru de a veni în sprijinul viitorilor candidați este firesc.
– Vorbeați de nivelul sporit de dificultate… Cât de dificil este acest examen?
E.S.: Sincer, am avut nevoie de ceva timp pentru a afla informații autorizate și a mă familiariza cu sistemul de organizare a bacalaureatului din Ungaria, căci în România nu există bacalaureat superior la limba română. Există unele diferențe și în privința tematicii și a structurării subiectelor. În programa publicată de către Oficiul Educaţiei (instituţie publică din subordinea Ministerului Resurselor Umane) sunt specificate domeniile de cunoștințe, pe teme, unele dintre ele părând, la primă lectură, într-adevăr, destul de intimidante, având în vedere formularea lor teoretică. Însă, dacă analizăm, spre exemplu, subiectul care s-a dat anul trecut la acest examen și pe care îl găsim pe site-ul Oficiului Educaţiei (www.oktatas.hu), se poate observa că cerințele nu sunt inaccesibile, ele se bazează pe informația acumulată în anii de liceu, însă la un nivel mai aprofundat.
– Examinarea este structurată în două părți, oral și scris. Să detaliem puțin…
E.S.: Într-adevăr, examenul are două părți, oral și scris, în ambele părți fiind examinate atât cunoștințele de limbă, cât și cele de literatură. La nivelul superior, examenul oral durează 20 de minute, candidatul putând obține maximum 50 de puncte, iar la examinarea scrisă candidatul beneficiază de 240 minute pentru a-și elabora răspunsul, putând însuma maximum 100 de puncte, 30 de puncte pentru subiectele de limbă, literatură și cultură generală și 70 de puncte pentru producerea a trei texte diferite. Astfel, totalul punctajului maxim este de 150 de puncte.
– La ce se referă aceste subiecte?
E.S.: În principal, subiectele de limbă, literatură și cultură generală au ca punct de plecare o operă literară, corelând cunoștințe de istoria literaturii, teorie literară, gramatică, stilistică, ortografie ș.a. În ce privește producerea de texte, unul dintre ele se referă la interpretarea unei opere, a unei teme literare, culturale, estetice, un alt tip de text cerut este cel argumentativ referitor la un anumit aspect social, cultural, sau problema de actualitate. Cel de al treilea text are caracter practic, de tip cerere, formular, observaţii etc.
– Cum sunt evaluate aceste subiecte?
E.S.: Rezolvarea cerințelor se face după criterii bine stabilite, atât în ce privește conținutul, cât și în privința redactării, a limbajului folosit, stilul, respectarea normelor ortografice.
Discuţia noastră s-a oprit aici, deoarece doamna profesoară s-a grăbit să ajungă la timp la Liceul „Nicolae Bălcescu” din Jula, unde era aşteptată de câţiva elevi care vor să dea bacalaureat superior la limba română. Ne-am promis reciproc să continuăm acest interviu după primele experienţe practice legate de pregătirile pentru acest tip de examen.

E.Ş.

Comentarii

  1. Oferte de lucru de seriozitate maxima! Oameni foarte multi lucreaza acum cu noi si sunt extrem de multumiti! NU este necesara niciun fel de experienta! Oferim curs gratuit si complet de instruire de la zero! Selectam urgent dezvoltatori de proiect pentru piata nationala si mondiala. Plata castigurilor realizate este garantata prin contract legal. Se lucreaza part-time (in timpul liber) sau full-time, la alegere. Cerem seriozitate maxima si dorinta de a invata ceva absolut nou si de viitor. Va oferim alte detalii dupa ce trimiteti textul ”Info” la adresa de email: locmunca.office@gmail.com

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu