Curentul
literar este greu de definit, în general, el desemnând o realitate artistică de
o mare complexitate, în continuă prefacere şi reaşezare. Este o mişcare culturală
de o anumită amploare şi durată, cu principii generale care converg şi care pot
fi de natura artistică, ideologică, filozofică etc. Aceste principii se
integrează unei viziuni comune într-o anumită perioadă istorică şi exprimă
tendinţele unei epoci.
Romantismul
a apărut mai întâi în Anglia, apoi în Germania şi Franţa, la sfârşitul
secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea, adică în epoca destrămării
feudalismului, când capitalismul câştigă tot mai mult teren, când asistăm la revoluţiile
burghezo-democrate din preajma anului 1848 şi la războaiele pentru eliberare şi
independenţă naţională. Cel care a identificat şi definit cu claritate
principiile noii mişcări culturale a fost scriitorul francez Victor Hugo,
într-un adevărat program-manifest, publicat, în prefaţă la drama sa, Cromwell, în anul 1827.
În timp ce
opera clasicilor stă sub semnul raţiunii şi lucidităţii, romanticii valorizează
sentimentele, emoţiile. Ei doresc să-şi afirme trăsăturile particulare,
individualitatea, să fie originali, spontani, să-şi lase imaginaţia să zburde
fără nici o oprelişte, să se elibereze de orice fel de
constrângeri (politice, sociale, estetice). Actul de creaţie este înţeles ca
interiorizare, autocontemplare, întoarcere către sine, pentru că, în viziunea
lor, numai aşa se poate ajunge la adevăr şi la cunoaşterea lumii.
Romantismul apare
ca o reacţie împotriva rigorilor, a raţiunii reci, a limitărilor impuse de
curentul clasic, restricţii care limitau, în
diferite moduri, libertatea de creaţie. Este o mişcare culturală amplă care a
impus o profundă modificare de mentalitate.
Personajele sunt puternic individualizate, cu calităţi
sau defecte ieşite din comun, aflate în conflict cu societatea, cu ele însele
sau chiar cu divinitatea. Adeseori, eroul romantic este inadaptat, neînţeles de
societatea în care trăieşte, izolat, de unde frecvenţa sentimentului
singurătăţii. Când este prins între tendinţe şi aspiraţii contradictorii, poate
ajunge la dedublare, la nebunie sau, la polul opus, poate atinge sublimul, ca Jean
Valjean din Mizerabilii de Victor Hugo
sau cocoşatul de la Notre-Dame (care, sub aspectul unui fizic hidos, are o
inimă de aur).
Psihologic
vorbind, romanticul este asemenea unui cal nărăvaş care, odată scăpat din frâu
(adică din regulile şi limitările la care îl supunea clasicismul), ţâşneşte
spre libertate fără să se mai oprească, asumându-şi toate consecinţele. Echilibrului
clasic, romanticul îi opune reacţii extreme. Ne-am obişnuit să-i
definim pe protagonişti prin formula: „personaje excepţionale în împrejurări
excepţionale” (în sensul de „excepţie” de la normalitate, de la regulă).
Criticul George Călinescu defineşte
personajul romantic tot prin referire cel clasic. Primul este ieşit din comun,
de o frumuseţe maladivă, „bizar”, în timp ce clasicul este un om normal,
raţional, de o frumuseţe armonioasă, standardizată.
Eroul
romantic aduce în literatură un suflu nou, puternic, ce sparge normele convenţionale
prin trăsături excesive, fie în sens pozitiv (geniul, eroul, omul superior), fie
în sens negativ (nebunul, vagabondul, puşcăriaşul). Frecvent, trăsături contradictorii
se reunesc în acelaşi personaj, sfâşiat dramatic de frământări interioare, neliniştit,
inadaptat, neînţeles, aşa cum îl descoperim în câteva creaţii eminesciene. Soluţia
este refugiul în vis, în meditaţie sau într-un univers compensatoriu, misterios,
fantastic, concretizat uneori prin descinderi imaginare în spaţii exotice.
Mai
distingem un romantic avântat, vizionar şi revoluţionar, pe care îl recunoaştem
în multe poezii paşoptiste (inclusiv în lirica lui Petőfi Sándor), un luptător
până la capăt, fără compromisuri, până la sacrificiu de sine pentru o idee în
care crede cu toată fiinţa. În orice caz, personajul romantic e imprevizibil, complex,
în scrierile în proză sau teatru e mobil, evoluează, se transformă pe parcursul
acţiunii.
Spre deosebire
de clasici, romanticii sunt, estetic vorbind, mai liberi, permit
interferenţele, amestecul genurilor şi speciilor. În lirică e preferată elegia,
meditaţia, poemul filosofic iar în epică, tot forme versificate, precum balada
şi poemul eroic. Proza e reprezentată mai mult de nuvelă şi roman iar teatrul
de dramă (în special drama istorică).
Înclinaţia spre aspectele
contradictorii ale vieţii are influenţă asupra esteticii
romantice şi la nivel formal prin preferinţa pentru antiteză (trecut –
prezent, înger – demon, om superior – om comun), ca procedeu compoziţional şi stilistic, uneori păcătuind prin retorism
excesiv, prin grandilocvenţă.
Dintre
romanticii literaturii universale îi amintim pe V. Hugo, Lamartine, Byron,
Shelley, Puşkin, Lermontov, Novalis, H. Heine, E. A. Poe, Eminescu, iar la
nivelul literaturii române Vasile Cârlova, I.H. Rădulescu, Grigore Alexandrescu,
Dimitrie Bolintineanu, Vasile Alecsandri, C. Negruzzi, Cezar Bolliac.
Lector
Maria Marieta Gavra
Comentarii
Trimiteți un comentariu