Este mult
mai greu să iertăm decât să ne cerem iertare. De câte ori nu zicem „scuze!”,
„iartă-mă”, uneori aşa parcă din formalitate, dar când cineva ne greşeşte nouă,
ne supără cu ceva, ne face un rău şi vine apoi să-şi ceară iertare, ne este
greu să-l iertăm. Să-l iertăm din suflet şi nu doar în grabă şi superficial.
Suntem în
Săptămâna Mare dinaintea Sfintelor Paşti. În această perioadă a anului, mulţi
oameni îşi îndreaptă paşii către biserici, îşi caută duhovnicii pentru
spovedanie, îşi curăţă sufletele pentru marea sărbătoare a Învierii. Dar mult
mai mulţi sunt cei care nu fac aceşti paşi, ori din neştiinţă, ori pentru că nu
speră să fie iertaţi de Dumnezeu pentru păcatele lor, pentru că şi ei poartă în
suflet supărări pe care nu le pot ierta semenilor lor. Trăim într-o lume plină
de supărări, de ură, de jigniri, dar trăim şi într-o lume a bunătăţii, a
iubirii şi a iertării. Alegerea depinde de noi. Acum, înainte de Paşti, este
vremea iubirii şi a iertării. Sfânta Scriptură îi învaţă pe toţi creştinii să
iubească şi să ierte. Ştim că lecţia iubirii a fost cea mai insistentă poruncă
a Mântuitorului: „Aceasta vă poruncesc:
să vă iubiţi unul pe altul” (Ioan 15, 17), iar rugăciunea domnească Tatăl
nostru condiţionează că vom fi iertaţi numai dacă şi noi iertăm: „şi ne iartă nouă greşalele noastre, precum
şi noi iertăm greşiţilor noştri”.
Ţin minte
şi azi, când, înainte să plece la biserică, bunica intra pe la noi şi îşi cerea
iertare dacă ne-a supărat cu ceva. Cu mintea mea de copil nu înţelegeam rostul
acelor vorbe: cum să fie supărat un nepot pe bunica sa? de ce să-şi ceară o
bunică iertare de la copiii şi nepoţii ei? Au trecut mulţi ani, până am înţeles
câtă înţelepciune ascunde cuvântul „iertare”. Iertăciunile stau la baza a două
dintre cele mai importante momente din viaţa omului: nunta şi înmormântarea.
Mireasa şi mirele, înainte de a pleca din casa părintească, îşi cer iertare de
la părinţi pentru tot cu ce i-au supărat. Mortul, când părăseşte lumea
pământească, prin gura preotului, îşi cere iertare de la toţi cei pe care i-a
supărat în cursul vieţii lui. Unii muribunzi nu pot pleca în lumea cealaltă
până nu primesc iertare pentru păcatele lor săvârşite aici, pe pământ. Iertarea
o poţi primi însă numai dacă sincer îţi pare rău pentru fapta ta.
Poate nu
întâmplător, una dintre cele mai frumoase rugăciuni ale ortodocşilor este chiar
cea pentru iertare. În asta credinciosul se roagă la Sfânta Treime: „cer
iertare pentru toate faptele mele rele, cer iertare pentru toate gândurile mele
rele, cer iertare pentru toate cuvintele mele rele, cer iertare pentru tot
ce-am greşit crezând că fac bine, cer iertare pentru toate ce nu le-am luat în
seamă, cer iertare pentru tot ce nu am învăţat în viaţă”. Dar îşi cere iertare
şi de la flori, de la pomi, de la iarbă, de la plante, de la seminţe şi roade,
de la firul de nisip, de la soare, de la lună şi de la stele, de la ploaie şi
ninsoare, de la animale, de la păsări, de la toate vietăţile pământului, de la
„toată Creaţia ta”, de la mamă, de la tată, de la fraţi şi surori, de la toţi
oamenii de pe pământ. Prin această rugăciune, credinciosul nu doar cere iertare
ci şi iartă. „Iert tot ce s-a greşit faţă de mine, iert bărbaţii, iert femeile,
iert copiii, iert prietenii şi rudele, iert pe cunoscuţi şi necunoscuţi.”
Cuvinte
mici şi umile, dar care ascund atâta înţelepciune. Deoarece până vor fi oameni
pe pământ, vor fi păcate, greşeli, supărări. Dar vor fi şi fapte bune, iubire
şi iertare. Să ne fie nouă cu iertare dacă am supărat pe cineva cu scrisul
nostru! Noi jurnaliştii nu o facem niciodată din răutate, ci din dorinţa de a
îndrepta lumea, de a o face mai bună.
Vă urăm
sărbători pascale fericite!
Hristos a
Înviat!
Eva Şimon
Comentarii
Trimiteți un comentariu