„Placheta Bălcescu” pentru două eleve eminente

Isabela Boca şi Nora Ruja
Precum am mai scris în paginile revistei noastre, Liceul „N. Bălcescu” din Jula acordă premii la sfârșitul anului școlar pentru absolvenții clasei a XII-a, în semn de recunoaştere pentru meritele exemplare la învățătură. Printre aceste premii se află și „Placheta Bălcescu”. În numărul din săptămâna trecută am realizat un interviu cu premiantul Samuel Gherman, iar acum vă invităm să faceți cunoaștință cu două tinere din Micherechi, Nora Ruja și Isabela Boca, posesoarele „Plachetei”, care ne vor povesti în ce măsură a intervenit școala în formarea conduitei lor precum și despre planurile lor de viitor.



Nora Ruja: „Am învățat pentru că acum e vremea să învățăm”

Pe lângă materialele obligatorii ai dat examen de bac la nivel superior din limba engleză. De ce a fost important să susții un examen la cel mai înalt nivel?
Motivul este că aşa pot obține mai multe puncte pentru admitere. Am reușit în cursul anilor de liceu să obțin atestatul la nivel superior la limba română, care înseamnă patruzeci de puncte în plus. La examenul de bacalaureat superior, dacă reușim să obținem 45% atunci primim cincizeci de puncte în plus.
Unde dorești să-ți continui studiile superioare?
– Doresc să învăț la Budapesta, la Facultatea de Științe Economice, specialitatea economie și management. Pentru a intra la această facultate, de exemplu, anul trecut punctajul minim care a trebuit să-l atingem la cursuri finanțate de stat, a fost foarte înalt, de 460 de puncte.
Se pare că totul este o luptă pentru puncte… Totuși, nădăjduiești că o să aduni punctajul necesar pentru a intra la facultatea dorită?
Am speranţa că o să reușesc, cu toate că examenele de bac au reușit destul de bine, la fiecare materie am obținut nivelul de peste 90%.
În caz dacă, de exemplu, nu reușești să intri la facultatea de științe economice, există o altă alternativă?
Mi-am depus dosarul și la Universitatea de Științe Civice din Budapesta, specialitatea investigații economice. La această universitate sunt grele probele de aptitudini, însă eu am reușit să le fac pe toate. Pentru mine a însemnat o provocare și sunt fericită că am reușit să le duc la bun sfârşit. În această primăvară am trecut cu succes peste probele fizice, psihologice, medicale și de orientare.
Orașul Budapesta este locul unde dorești pe viitor să-ți desfășori activitatea. De ce ai ales tocmai Budapesta?
Pentru că acest oraș înseamnă locul unde voi găsi cele mai multe posibilități. Sper că o să mă acomodez ușor, fiindcă doresc să obțin apoi și diploma de masterat.
Ce îți plănuiești să faci în această vacanță de vară?
După puțină relaxare, va urma studierea limbii engleze. În caz că voi intra la Universitatea de Științe Civice, atunci vacanța de vară o să fie mai scurtă, pentru că în luna august încep studiile și deja va trebui să mă mut la Budapesta.
Pe lângă aceste obligații ai depus efort în diferite activități școlare și extrașcolare. În primăvară ai luat parte la un concurs național al dansurilor de la Balurile Panglicii, unde grupa Liceului „Bălcescu” din Jula s-a calificat pe locul întâi. La ce fel de activități ai mai participat?
Din clasa a opta fac parte din echipa de volei a școlii. Dar mi-am făcut timp şi să dansez în echipa de dansuri populare Gheorghe Nistordin Micherechi.
Care a fost motivul pentru care ai ales acum patru ani liceul românesc?
Sunt eleva școlii din Jula de 12 ani, aici am terminat şi școala generală. Pentru mine a fost natural să aleg școala românească. Atmosfera este familială, profesorii sunt perseverenți. Tot aici am simțit că mă aflu într-un ambient al prieteniei și al socializării. Școala a reprezentat însăși viața mea timp de doisprezece ani.
Acești patru ani de liceu au luat sfârșit și ai ajuns la o nouă piatră de hotar. Proaspăt absolventă a fiorosului bac, ce rol a avut școala în devenirea ta?
Școala a avut un rol foarte important. Am fost o elevă foarte conștiincioasă, am fost activă la ore și am învățat pentru că acum e vremea să învățăm. Sunt sigură, că dacă nu vom învăța când e vremea, mai târziu vom regreta amarnic acest lucru.
Privind în ansamblu problema devenirii tale, cui îi datorezi cel mai mult?
Cu siguranță datorez mult întregii mele familii, mamei mele, care este învățătoare la această instituție și este un bun pedagog și psiholog, care știe să vadă în mine adevăratul potențial. Pot spune cu mândrie că am avut-o dirigintă pe Mariana Oros Martin, un profesor bine pregătit profesional. Ceea ce am învățat în acești patru ani de liceu de la profesorii mei o să-mi folosească în viață, iar cei 12 ani petrecuți la această școală au sădit în sufletul meu simțul datoriei. Am iubit această școală ca pe propria mea casă, pentru mine a însemnat o a doua familie.

Isabela Boca: „Acest premiu îl consider ca pe o încununare a activității desfășurate în viața școlară”

– Stăm de vorbă luni, 15 iunie, la câteva ore după ce ţi-ai dat marele examen al vieţii. Te-ai aflat printre primii care au dat examenul oral la bacalaureatul. Cum a reușit? Din ce ai dat examen?
– Am dat examen din materiile de bază: maghiară, matematică, istorie, română și cultură și civilizație românească. Din matematică mi-am susţinut examenul în limba română, iar din engleză am dat examen la nivel superior. Pot să zic că sunt mulțumită cu rezultatul pe care l-am obținut la bac.
Doar câteva zile vă despart de anii de liceu, după care o să vă îndreptați spre o altă școală. După bac unde dorești să-ți continui studiile superioare?
– Aș vrea să studiez în limba engleză comerț și marketing la Facultatea de Științe Economice din Budapesta.
La sfârșitul anului școlar ai fost premianta Plachetei Bălcescu. Ce înseamnă acest premiu pentru tine?
– Sinceră să fiu, pe undeva m-am așteptat să fiu premiată. În acești patru ani de liceu am fost eminentă, am obținut doar nota cinci la toate materiile. În anul 3 am fost aleasă de director-elev al școlii, am participat cu regularitate la toate evenimentele culturale școlare. În primul an am fost membra cercului de teatru amator românesc. Am fost printre primele care s-au angajat voluntar la organizarea programelor. Prin participarea la concursuri românești, am ajutat la păstrarea și mai ales la îmbogățirea cunoștințelor de limba română. În acești ani am obținut două atestate de nivel superior la limba română și engleză. Pot să afirm că pe acest premiu îl consider ca pe o încununare a activității desfășurate în viața școlară. M-am simțit extraordinar de onorată de recunoştinţa școlii și sunt foarte fericită.
Dacă ar trebui să faci un rezumat al acestor ani, ce ai putea să ne spui, cum a fost această perioadă din viața ta?
– Dacă ar trebui să o iau de la capăt, tot la acest liceu aș veni să învăț. De ce? Pentru că am putut experimenta cum este să faci parte dintr-o comunitate mică și închisă. Totodată în această microcomunitate am avut posibilitatea să ne dezvoltăm individual. Toți profesorii s-au străduit ca noi să avem capacitatea să ne autodefinim și să ne dezvoltăm caracterul personal. Pentru atestatul de limba engleză am primit foarte mult ajutor de la doamna profesoară Dalia Demény, care mi-a îndrumat pașii, dar și ceilalți profesori au fost alături de mine.
În luna februarie a trebuit să-ți depui dosarul pentru învățământul superior. Decizia aceasta a fost ușoară sau grea?
– Am știut clar ce trebuie să fac ca să-mi ating scopul și să ajung unde doresc. Am planuri concrete pentru viitor. Deloc nu a fost grea această decizie.
Care au fost acele elemente, împrejurări, care au contribuit la dezvoltarea personalității tale?
– Pentru mine, familia înseamnă sursa de încurajare, motivare și un exemplu demn de urmat. Iar diriginta noastră, Mariana Oros Martin, a însemnat pentru mine, în sensul nobil al cuvântului, a doua mamă. Sunt de părere că datoria profesorului și a învățătorului este formarea caracterului, iar dânsa a reușit să-și atingă acest scop nobil, pentru care îi sunt recunoscătoare.
Odată cu înmânarea certificatului de bacalaureat va lua sfârșit perioada cea mai grea din viața de liceu și vei intra în vacanță. Ce planuri ai pentru vara aceasta?
– Și mai multă învățătură. După ce am obținut atestatul de limba română, am început să învăț limba italiană. Este important să însușesc și această limbă, pentru că la specialitatea la care m-am prezentat de comerț și marketing este esențială cunoașterea cât mai multor limbi străine. Pe lângă studierea limbii italiene, doresc să-mi îmbogățesc cunoștințele de statistică, de contabilitate și de matematică în limba engleză cu ajutorul unui profesor universitar, ca apoi, din luna septembrie să-mi continui activitatea la Budapesta.
Ana Cioca



Comentarii