Nu avem voie să uităm adevăratele melodii româneşti - Interviu cu Dumitru Dobrican, virtuoz al taragotului
Însoţind
Ansamblul „Transilvania” din Baia Mare, instrumentistul Dumitru Dobrican
a încântat sufletele celor prezenţi la Jula, la cel de-al 8-lea festival al
cântecului şi tradiţiei „La obârşii, la izvor”, organizat de Episcopia Ortodoxă
Română din Ungaria. (Relatare despre eveniment aici.) Maestrul
Dobrican îşi doreşte ca sunetele ce ies din taragotul său să poarte spre oameni
bucuria, tristeţea, dar nu și indiferenţa; el ştie că muzica e un limbaj
universal, iar textul unui instrument este înţeles oriunde pe Pământ, oricât de
diferită ar fi muzica tradiţională a unui loc.
– Am trăit aici,
la Jula, printre românii de pe aceste meleaguri, un adevărat moment românesc. În
drumurile mele am întâlnit mulţi români aflaţi în străinătate, nu doar aici la
Jula, ci în toată lumea, români cărora le deschizi întotdeauna portiţa
sufletului cu melodiile adevărate româneşti. Şi aici într-adevăr am reuşit să
deschidem portiţa sufletelor celor care erau în sală și parcă au vibrat alături
de mine pe scenă.
– Cum aţi ales
acest drum?
– Mă simt un om
fericit pentru că vin din localitatea Groşi, unde s-a născut și renumitul
taragotist Dumitru Fărcaş, care el
însuși a adus taragotul în Transilvania. Taragotul nu se predă în conservator,
face parte din instrumentele rustice. În conservator am făcut clarinet, iar să
cânt la taragot am învăţat la liceul de muzică. Mai cânt şi la alte instrumente
rustice, cum e naiul, de exemplu, dar de taragot nu mă despart niciodată. La
propunerea directorului de la liceul de muzică am intrat la o vârstă fragedă în
Ansamblul Folcloric Național „Transilvania”, care pe acele vremuri se numea „Maramureşul”.
După un timp am fost pus la solistică și aici s-a născut dragostea și
satisfacţia faţă de ceea ce fac eu pe scenă. Pentru că ce se întâmplă? Artiştii
fac această producţie în faţa publicului, dacă piesa e bună, ai aplauze… Iar
dacă nu-i bună, n-ai aplauze… Făcând parte din acest ansamblu, am fost în foarte
multe turnee în România şi în străinătate. Mai târziu, am primit invitaţii să
cânt și singur, în America, Australia, China, Japonia, Mongolia, Coreea,
Africa, cam peste tot… Și am mulțumirea că, pe oriunde am fost, am lăsat în
urma mea calitate, dar și o mare satisfacţie pentru publicul care ne-a
ascultat. Cam 80% din repertoriul meu sunt melodii create de mine, însă nu am
făcut rabat nici de la zonele şi sub-zonele folclorice. Deci, am urmărit acolo
unde este stilul adevărat și pe stilul respectiv am creat aceste melodii. Pe
lângă toate acestea, în urmă cu mai bine de zece ani, am organizat împreună cu
soţia mea „Festivalul danţului la şură”. Nu am vrut ca sufletul satului să
moară, de aceea i-am adunat în preajma mea pe localnici, care au făcut zid de
apărare a tradiţiei, în paşi de dans. „Danţul” are loc în gospodăria mea proprie şi cine participă la acest
eveniment cu siguranță joacă împreună cu ceilalţi.
– Când se
organizează acest festival?
– „Festivalul danţului la șură” se organizează la începutul verii, iar
folclorul adevărat este binevenit pentru cei care trăiesc acolo, la vatră, la
Groși. Soţia confecţionează costume tradiţionale, pentru că… ce s-a întâmplat?
Din respect pentru tradiţie, s-a cerut ca toţi care vin la festival să aibă
costume tradiţionale, inclusiv cei care vin doar să se uite. Însă când să
deschidă lada cu zestre, și-au dat seama că acestea nu mai existau… Atunci s-a
trecut la confecţionarea de costume noi pentru săteni, iar soţia a acţionat
foarte hotărât şi a făcut costumele. Groşi este satul meu natal, aflat la vreo
5 kilometri de Baia Mare.
– Să vorbim
puţin despre cele două instrumente tradiţionale la care aţi cântat astăzi la
Jula, naiul şi taragotul. Ce au ele specific? Sunt două instrumente care ating
corzile sufletului românesc. Este greu să cântați la aceste instrumente?
– Cel care se
respectă şi respectă instrumentul trebuie să-şi facă timp pentru el în fiecare
zi şi să cânte o oră, două la el. Căci dacă îl laşi o zi, el te lasă două,
dacă-l lași două, el te lasă patru şi parcă se supără că nu ești cu el în
fiecare zi, nu mai ai acea îndemânare. Eu repet zilnic mai multe ore și în acel
studiu pe care-l fac găsesc de multe ori forma de interpretare. Prin acel joc
al instrumentului îmi vin idei și chiar creații de moment, le pun pe note şi
când îmi vine rândul la înregistrări, mă duc şi-l imprim. Taragotul seamănă
mult cu vocea omenească, aproape că poţi vorbi cu el. Dacă ştii să-l mânuieşti,
instrumentul poate să vorbească prin melodia interpretată. Iar naiul este un
instrument care are sunete diferite. Cu naiul poți cânta și liric, poți cânta
și staccato. Dar nu poți cânta mult la el, pentru că are sunete prea acute și
nu suportă urechea. Iar dacă se cântă pe tuburile grave, frumos, liric,
nuanțat, e ca și un pansament sufletesc. Colaborez și cu o formaţie din
Montpellier, unde sunt numai instrumentiști, suflători – formaţia Une Anche passe. Dăm spectacole în toată
Europa, cântăm muzică mediteraneană, totul cu gust de folclor.
– Ce proiecte
mai aveţi? Care vis aţi dori să vi se mai îndeplinească?
– Aşa cum doresc
la toată lumea, în primul rând, să avem sănătate. Dacă o să avem sănătate, asta
se împleteşte cu bucuria succesului. Sigur că am pregătite melodii pentru un
nou CD, concerte şi nu vreau să trag pe linie moartă. Din moment ce sunt
solicitat atât în spectacole în ţară şi în străinătate, cât și la alte
petreceri, la care oamenii doresc să fie şi voie bună, nu o să mă retrag, numai
dacă Dumnezeu nu-mi ajută… Dacă Dumnezeu îmi dă sănătate, mergem înainte. Pentru
că îmi doresc ca acești tineri, atât „dănțăușii” de la mine din sat, cât și instrumentiștii, să imprime
bine în minte, că nu au voie să uite melodiile adevărate româneşti!
Iulia Kaupert
Comentarii
Trimiteți un comentariu