Atunci când,
în 1903, tânărul Constantin Brâncuşi s-a hotărât să plece, pe jos, din satul
natal Hobiţa până în Oraşul Luminilor, la Paris, graniţa dintre România şi
Ungaria nu era la Nădlac. De fapt, atunci încă nu era România şi nu era
Ungaria. În romanul „Sfântul din Montparnasse” a lui Peter Neagoe, care ne
povesteşte viaţa romanţată a celui mai renumit sculptor român, aşa ne este
prezentată plecarea lui Brâncuşi în oraşul lui Rodin: „Când trecu frontiera din
România în Austria (Monarhia Austro-Ungară, n.n.), rând pe rând, se iviră
necazuri după necazuri. Nu înţelegea vorba nemţească şi întâlnea ciobani tot mai
rar. Putea câştiga bani numai angajându-se pe şantiere. Prin gesturi arăta că
poate mânui ciocanul şi mistria. Săptămâni întregi a lucrat pentru jumătăţi de
leafă, fără să i se adreseze vreo întrebare.”
Ţin
minte, când am citit acest roman, m-am tot gândit, oare înainte să ajungă la
Viena pe unde a călătorit Brâncuşi prin Ungaria. Azi, dacă ar fi să pleci de la
Hobiţa spre Paris, pe jos, aproape 2000 km, introduci în google maps datele
necesare şi imediat îţi arată că cel mai scurt drum este prin Timişoara, cu
trecerea graniţei la Cenad-Kiszombor, apoi prin Seghedin, Soltvadkert, Dunărea
trebuie trecută la Dunaföldvár,
şi apoi spre Székesfehérvár,
direcţia Viena. Dar oare s-a oprit Brâncuşi prin Macău, unde ştim că acum 100 de
ani trăiau şi mulţi români? Sau pe la Cenadul Unguresc? Sau poate a trecut mai
pe la nord, prin Bătania sau Jula? Ce bine ar fi să ne putem mândri că paşii
acestui mare artist român, de renume mondial, au trecut şi prin satele
românilor din Ungaria de azi!
Zilele
acestea se va vorbi, se va scrie mult despre Brâncuşi. La exact 140 de ani de
la naşterea sa şi la 59 de ani de la moarte, preşedintele României a declarat
ziua de 19 februarie, ziua de naştere a „Părintelui sculptorii moderne”, ca
fiind sărbătoare naţională în România. Prin acest gest se doreşte o reparaţie
morală faţă de refuzul şi umilirea lui Brâncuşi de către statul român, spun
iniţiatorii legii. Azi, dacă răsfoim dicţionarele de artă, în multe dintre
acestea vom vedea că Brâncuşi figurează drept sculptor francez de origine
română. Acest lucru se datorează faptului că, în 1950, guvernul comunist din
România a refuzat oferta sculptorului de a-şi lăsa lucrările sale pentru ţara
sa. Brâncuşi voia să se întoarcă acasă. Atelierului lui din Paris era ca o mică
Românie pe care dorea s-o repatrieze înainte de dispariţia sa. Acest mare dar
i-a fost însă refuzat, iar de supărare, Brâncuşi se decide să renunţe la
cetăţenia ţării sale şi operele să şi le doneze statului francez.
România
de atunci nu l-a înţeles şi nu l-a apreciat pe Brâncuşi. De la acea ofertă, au
trebuit să treacă 66 de ani până să-l putem sărbători „legal” pe cel pe care
lumea internaţională a artei îl recunoaşte drept „unul dintre cei mai mari
creatori ai tuturor timpurilor” (Jean Cassou). Din păcate, România de ieri şi
de azi are acest „talent” să-şi dea seama de marea ei bogăţie doar când este
prea târziu. Acum şase decenii, Constantin Brâncuşi, pe care-l sărbătorea şi îl
aprecia toată lumea artistică de la New York până la Paris, a fost tratat la
Bucureşti ca un nimeni. Supărat că ţara lui nu-i apreciază lucrările şi darul
pe care a vrut să i-l facă, a murit dezamăgit, ca cetăţean francez, înmormântat
în pământ francez.
La fel ca
Brâncuşi sunt trataţi de statul român şi românii din jurul României. Cei mai
mulţi politicieni se întreabă supăraţi „ce mai vor şi ăştia? ce tot vin aici să
cerşească?” şi puţini sunt cei care înţeleg într-adevăr valoarea acelei
„coroniţe de români” care încă mai există în jurul României. Numai să nu fim
înţeleşi prea târziu la Bucureşti. Exact aşa ca Brâncuşi…
Eva Şimon
Din pacate foarte adevarat ! Cam la fel si cu Eminescu si cu alti oameni valorosi pentru cultura romana. Paralela cu romanii din jurul Romaniei e perfect valabila. Nu avem conducatori care sa ne duca in directia buna, la conducere la toate nivelele se infiltreaza numai hahalere si incompetenti. Pacat !
RăspundețiȘtergere