Admiraţie şi nostalgie la o repetiţie de dansuri populare din Micherechi

Cei care trec joi seara, între orele 18 şi 20, prin faţa căminului cultural din Micherechi aud ritmuri de muzică populară românească, colorate cu strigăturile fetelor şi cu ropotele feciorescului, iar cei curioşi dacă intră pot vedea copii şi tineri între 10–16 ani cum „fură” moştenirea strămoşilor de la instructorul Vasile Papp. Joia trecută am avut bucuria să particip la repetiţia tinerilor de la Echipa păstrătorilor de tradiţii „Gheorghe Nistor”, dar curiozitatea mea de la început repede s-a transformat într-un sentiment nostalgic, unul de călătorie în timp.





Primul lucru ce mi-a plăcut foarte mult a fost disciplina acestor copii: cu câtă deschidere, atenţie, admiraţie urmăreau sfaturile instructorului. Al doilea a fost faptul că la toţi am simţit că sunt conştienţi de valoarea acelei arte populare pe care tânărul lor instructor încearcă să le-o transmită, o artă moştenită din moşi strămoşi. Drept dovadă, Vasile Papp este a patra generaţie în familia lui dinspre tată care sunt fruntaşii dansatorilor populari din sat. Al treilea lucru ce m-a frapat a fost echilibrul profesional între instructor, dansatori şi muzicant. Şi ce mare lucru este că aceşti tineri mai au norocul să înveţe dansurile la repetiţii cu muzică live, cu highiduşul alături de ei.
Şi tocmai asta a trezit în mine un puternic sentiment nostalgic: acum aproape 30 de ani, în vara anului 1988, am făcut parte din acea echipă de dansuri care a participat pentru prima dată la concursul de talente „Cine ce ştie?”, de la Budapesta. Şi noi am repetat cu muzică live, avându-i alături de noi pe regretaţii Iancu (Ioan Covaci) şi Gabi Sabău. Copiii de azi din Micherechi au norocul să danseze pe muzica tânărului Zoltan Racz, tot un nepot al renumiţilor highiduşi Iancu şi tatăl său Delea. Dansatorii instruiţi de Vasile Papp acum învaţă primii paşi ai vechii coregrafii „Când cătană m-o luat…”, cu care noi am participat la concursul „Cine ce ştie?”. Atunci chiar eu eram fata cu clopul, iar tata lui Vasile Papp era feciorul care se pregătea să se înroleze… E atât de frumos să vezi cum tradiţiile trăiesc mai departe şi sunt luate în serios şi de tinerii de azi din Micherechi.




„Ne întâlnim cu copiii la repetiţii în fiecare joi seara, iar dacă ne pregătim pentru un spectacol mai important atunci repetăm şi sâmbăta”, ne-a spus tânărul instructor, care de trei ani de zile se ocupă de această echipă a şcolarilor. „Dansatorii de bază sunt cei pe care i-aţi văzut azi, elevi de la şcoala generală, clasele 5–8, dar avem şi câţiva mai mari, tineri din Micherechi care sunt deja liceeni, dar nu au vrut să-şi întrerupă colaborarea cu echipa noastră. Mă bucur că tot timpul avem alături de noi şi câţiva copii mai mici care participă la repetiţii, dar deocamdată în mod pasiv, doar privesc, pentru că după câtva timp încep şi ei să facă primii paşi şi să se integreze în echipă. Astfel avem asigurată continuitatea. Aşa cum aţi văzut, azi am învăţat să dansăm coregrafia Când cătană m-o luat. Încă suntem la început, dar mă bucur că la copii le place acest dans. Ştim deja dansul fetelor, feciorescul din Micherechi, rânduiala dansurilor locale, mânânţălu, ardelenescu, etc. Uneori copiii îmi zic de ce nu învăţăm şi dansuri din alte zone etnografice, dar atunci eu tot le atrag atenţia că rolul nostru cel mai important este păstrarea tradiţiilor locale. Şi cred că noi, micherechenii, suntem foarte bogaţi din moment ce avem aşa dansuri populare frumoase”, ne-a mai spus Vasile Papp.
Pentru că merită să-i cunoască toată lumea, iată şi numele copiilor care acum dansează în Echipa de dansuri populare „Gh. Nistor” din Micherechi: Cristina Cozma, Mercedes Iovan, Izabela Cefan, Dora Goron, Estera Réthelyi, Ana Szitás, Dora Nagy, Vasile Martin, David Orodan, Szabolcs Roşu, Zoltan Roşu, Deniel Ruja, Petru Iova, Toma Goron, şi pe post de observatori au fost: Mihai Cozma şi Marc Toszeczki.

E.Ş.

Comentarii