Consulul general Ioan Fodoreanu, la final de mandat

Al doilea mandat, de patru ani, l-a încheiat pe 22 martie 2017 consulul general al României la Seghedin, Ioan Fodoreanu, care a ocupat această funcție începând din luna noiembrie 2012. Anterior, domnia sa a fost primul consul general numit la Jula, la momentul înființării Consulatului General al României aici, în 2006. Ioan Fodoreanu s-a născut în 1956, în județul Sălaj. Este de profesie inginer. La doar câteva luni după încheierea primului mandat de consul la Jula a fost numit șef de misiune la Seghedin. Domnia sa ne-a vorbit despre impresiile sale după patru ani petrecuți în orașul de pe Tisa.


– Am să încep prin a vă spune că Seghedinul este un oraş foarte frumos. Mi-a fost destul de greu să mă adaptez în prima fază, aici, în Seghedin, dar acum îmi pare foarte rău că plec. În ce priveşte activitatea consulară, este mult mai dificilă, din punctul meu de vedere, decât era atunci la Jula, traficul este mult mai mare aici, avem multe accidente, etc. Aceasta este o caracteristică a Ungariei, pentru că foarte mulţi români tranzitează zilnic această ţară şi atunci sigur că probabilitatea de a se întâmpla evenimente nedorite este mai mare. Din acest punct de vedere, lucrurile au decurs bine, dar a fost un pic mai dificil decât a fost la Jula, pe vremuri. În ce priveşte comunitatea românească de aici, ea este foarte mică, faţă de ce era la Jula, deci se compensează într-un fel activitatea, însă sunt şi aici şase autoguvernări româneşti dintre care cinci chiar funcţionale, zic eu. M-am înţeles bine cu şefii autoguvernărilor, am colaborat cu ei. Îmi pare rău însă că s-a desfiinţat Autoguvernarea Românească de la Hódmezővásárhely pentru că acolo erau câţiva români cu care se putea lucra şi în care am cunoscut nişte oameni deosebiţi.
– Având în vedere că aţi petrecut al doilea mandat aici, la Seghedin, care este valoarea adăugată primului mandat?
– Aş putea spune că sunt consul în toată puterea cuvântului! Adică aici am dobândit o experienţă şi mai profundă în activitatea consulară, pentru că aici te loveşti de foarte multe probleme. Deşi rezidenţi români în Ungaria nu sunt foarte mulţi, aşa cum sunt în Italia sau în Franţa, dar au probleme foarte greu de soluţionat cu numele care sunt diferite şi care trebuie schimbate, etc. De exemplu, la femei, în momentul când solicită un act, este o aventură să duci solicitarea până la capăt. Foarte multe vize acordate, sute de vize anual. Am aprofundat activitatea consulară puternic şi am păstrat trendul legat de comunitatea românească în acelaşi timp.
– Aţi întreţinut în continuare legăturile bune pe care le-aţi avut la Jula?
– Sigur. Nu doar cu Episcopia, cu Preasfinţia Sa Episcopul Siluan, cu noul consul general de la Jula, cu liceul românesc, în măsura în care mi-am permis să mă deplasez fiind singurul diplomat la Seghedin, dar am ţinut legături cu foarte mulţi dintre românii din Judeţul Bichiş.
– În septembrie 2015 a fost promovată o iniţiativă legislativă care simplifică obţinerea cetăţeniei române de către etnicii români din afara graniţei cu România. Care a fost reacţia în Ungaria? S-a arătat interes în această comunitate faţă de această iniţiativă?
– Nimeni nu m-a consultat în această problemă sau să-şi manifeste deschis dorinţa. Am discutat deschis despre această problemă cu părintele Aurel Becan, care a fost singura persoană care s-a interesat, în rest nu am fost contactat în acest sens, cel puţin până acum.
– Care ar fi bilanţul pe care l-aţi face acum, la final de mandat?
– Aş zice că este unul pozitiv în momentul în care m-am simţit bine la Seghedin. Simt că mi-am făcut datoria, deşi nu a fost uşor. Mă simt bine în mijlocul comunităţii româneşti, cred că şi ei se simt bine alături de mine. Eu zic că este un bilanţ pozitiv.
– Vă întreb şi acum, aşa cum am mai făcut-o în urmă cu mai bine de 5 ani. Ce o să vă lipsească de aici?
– Mai multe lucruri. În primul rând, atmosfera cu care m-am obişnuit, Tisa, pe care o traversam zilnic. Am petrecut momente deosebite şi foarte importante în activitatea consulară, care s-au desfăşurat cât am fost eu aici.
– Unde vă regăsiţi în viitorul apropiat din punct de vedere diplomatic?
– Mă duc la Bucureşti deocamdată, după o perioadă o să mă întorc la mine, la Zalău. Ce-mi va rezerva viitorul, este greu de spus în acest moment.

Iulia Kaupert

Comentarii