Subiectele bacalaureatului la română în anul 2018: Cântăreaţa Maria Ciobanu, relaţia dintre copii şi tabletă, „Moara cu noroc” sau analiza a două pasteluri despre iarnă
Examenele
de bacalaureat pentru elevii liceelor de naţionalitate din Ungaria au început
mai devreme decât pentru colegii lor de la liceele maghiare. Vinerea trecută, pe
4 mai, elevii de la şcolile medii de naţionalitate şi-au susţinut examenul în
scris de bacalaureat, la limba maternă. Singura instituţie din ţară unde s-a
putut da examen la limba şi literatura română este Liceul „Nicolae Bălcescu”
din Jula, unde au dat examen în scris 48 de absolvenţi, cu toţii la nivel
mediu. Deci, la fel ca în anii trecuţi, nici acum nu a fost nimeni dintre
elevii români care să fi solicitat examen de nivel superior.
I. Primul
subiect a fost înţelegerea unui text, cu titlul: „Maria Ciobanu – 60 de ani de
carieră artistică” şi răspunderea corectă la cele 11 întrebări formulate (90 de
minute, max. 40 puncte), iar a doua parte a cuprins argumentarea sau redactarea
unui text funcţional (cu 120–200 de cuvinte) alegând dintre două subiecte: A) Realizarea
unui text (pe baza unui fragment) în care să se aducă argumente referitoare la
utilizarea tabletei de către copii; B) Redactarea unei scrisori cu temă concretă (10 puncte).
II. La
capitolul doi al examenului, elevii au avut de ales dintre două subiecte: 1.)
Analiza literară a nuvelei „Moara cu noroc” de Ioan Slavici; 2.) Analiză
comparată a două pasteluri: „Iarna” de Vasile Alecsandri şi „Iarna pe uliţă” de
George Coşbuc. (150 minute, max. 40 puncte). Pe lângă cele 90 de puncte,
absolventul a mai putut obţine 10 puncte în plus, 8 din ortografie şi 2 din
caligrafie.
*
Pentru cititorii care doresc
să-şi testeze cunoştinţele la limba şi literatura română, publicăm mai jos
subiectele primului capitol al bacalaureatului din 2018. Răspunsurile corecte
şi instructajul pentru evaluarea acestor teste se găsesc pe site-ul www.oktatas.hu.
I. ÎNȚELEGEREA TEXTULUI
Citiți cu atenție textul de mai jos și răspundeți la
întrebări.
Maria Ciobanu – 60 de ani de
carieră artistică
Maria Ciobanu, supranumită „ciocârlia cântecului popular românesc",
îşi încheie cariera artistică, după 60 de ani de activitate. Ea s-a născut
într-o familie de iubitori ai cântecului popular în comuna Roșiile, județul
Vâlcea. Tatăl său era un instrumentist popular, iar mama sa a avut o voce deosebită.
Încă de mică, Maria, „guguia” pe dealuri în timp ce mergea cu animalele la pășunat.
„M-am trezit cântând, pentru că și mama și tata cântau și am cântat și eu
de când eram micuță. Mă duceam cu oile pe câmp, cântam pe un deal de răsunau
văile și pădurile, la Roșiile, unde m-am născut, și toate femeile se minunau:
«I-auzi-o pe Maria lui Ion Ciobanu, ce glas frumos are!». Pe la vârsta de 5-6
ani mă punea tatăl meu să cânt în fața musafirilor și le spunea: «Pe-asta mică
am s-o fac mare artistă!». Și i s-a îndeplinit, iată, această dorință, dar și
visul meu. M-am născut într-o familie cu aptitudini muzicale și am învățat să
cânt de la tatăl meu, de la mama mea și de la fratele meu", spunea Maria
Ciobanu într-un interviu.
Oamenii din sat îi spuneau Ciocârlia din Roșiile. Toți o îndrăgeau și
devenise zâna satului, fiind invitată să cânte la nunți, botezuri și la
hora din Ciobănești sau din fața Primăriei.
Așa se face că a fost remarcată și dusă la București unde s-a înscris la un
concurs pentru ocuparea unui post la Ansamblul Ciocârlia. În juriul din
care făcea parte și Maria Lătărețu, din cei 400 de înscriși doar doi au trecut
proba de foc: Irina Loghin și Maria Ciobanu. Asta este cântăreața care-mi va
călca pe urme, a zis Maria Lătărețu. Maria Ciobanu a cântat în toată țara și
în numeroase țări străine. Pretutindeni este întâmpinată cu nespusă căldură de
iubitorii cântecului popular, iar presa îi lăuda harul.
Foarte multe din melodiile interpretate de artistă au devenit foarte
populare, mult îndrăgite de public, ca de pildă: „Șarpe, șarpe de dudău", „Azi
noapte când m-am culcat", „Mult mi-i drag mie Marin", „Ia-mă dor și
du-mă, du-mă!", „Spune-mi neică, mergi, nu mergi?", „Hăulesc gorjencele",
„Lie, ciocârlie" și multe altele.
În 1977, când a devenit laureată a Concursului interpreților profesioniști
din țară, unul dintre membrii juriului a exclamat: „Nu e glas, e forță a
naturii, e un miracol. I-ați ascultat trilurile «Ciocârliei»? Sunt neomenești,
sunt chiar de pasăre a cerului. „Lie, ciocârlie" este cântecul cel mai
apropiat de sufletul meu și a devenit ultracunoscut prin interpretarea mea,
însă toate piesele din repertoriul meu îmi sunt dragi și am așezat în ele din
întâmplările fiecărei mame, ale fiecărei femei, încât oricine le asculta să se
regăsească în ele", mărturisea Maria Ciobanu.
Maria Ciobanu și-a încheiat cariera artistică de 60 de ani de activitate
printr-un turneu în cinci oraşe, intitulat „Lie, Lie Ciocârlie, Rămân a
voastră Marie!". Cele cinci spectacole au avut loc în luna martie la
Bucureşti, Craiova, Râmnicu-Vâlcea, Bacău şi Iaşi. Aceste concerte au avut o
mare încărcătură emoţională, mai ales că ele s-au organizat în luna martie,
care este dedicată mamei şi femeii.
Performanţele vocale ale artistei au fost recunoscute de la începutul
carierei, cântăreaţa fiind supranumită „ciocârlia cântecului popular
românesc", în scurt timp după debutul său. Cântecul care i-a adus
consacrarea este „Lie, ciocârlie".
În îndelungata sa carieră, Maria Ciobanu a fost distinsă cu premii şi
distincţii prestigioase, între care Crucea naţională „Serviciul
Credincios".
Moştenirea artistică pe care Maria Ciobanu o lasă românilor este sporită de
cei trei copii ai acesteia, artişti ai scenei româneşti şi internaţionale:
soprana Leontina Văduva, artista Camelia Ciobanu, stabilită în SUA, şi
interpretul de muzică populară Ionuţ Dolănescu.
Cu ocazia spectacolului de retragere, Maria Ciobanu a cântat împreună cu
Leontina Văduva, Camelia Ciobanu, Doiniţa şi Ionuţ Dolănescu. Atmosfera de
sărbătoare a fost completată de artişti, precum Steliana Sima, Mariana Ionescu
Căpitănescu, Gelu Voicu, Mioara Velicu şi Gheorghe Turda. Acompaniamentul a
fost asigurat de Orchestra „Doina Basarabiei", conducător artistic şi
orchestrator fiind Valeriu Caşcaval.
„Este foarte greu, sunt foarte emoţionată, publicul este minunat, am trăit
atâtea clipe frumoase pe scenă, îmi este greu să mă las de cântat”, ne-a spus
Maria Ciobanu, sâmbătă seara, după concertul de la Sala Palatului, unde a fost
aplaudată de 4.000 de spectatori. „Ciocârlia” muzicii populare româneşti ne-a
mai povestit şi ce planuri are după marea retragere de pe scenă: „Visul meu
este să-mi văd nepoţii mari şi să-mi calce pe urme. Să mă ţină Dumnezeu
sănătoasă. Am şase nepoţi, comori de copii buni şi frumoşi, cu drag mă ocup de
educaţia lor şi m-aş bucura peste ani să-i iubească publicul”. După seria de
spectacole Maria Ciobanu va locui în America, mare parte a timpului, acolo unde
s-a stabilit şi fiul ei, Ionuț Dolănescu, alături de soţie şi de cei trei copii
ai lor: „Acolo, viaţa este frumoasă, dar publicul e cam americanizat. Însă, tot
le place „Lie, lie ciocârlie”. O să mai stau şi acolo, mai vin şi în ţară, la
prieteni, nu pot renunţa la viaţa din România. Mă împart între ţară şi
străinătate”.
(România liberă, 2016)
Note lexicale
a gugui – (dialectal) a scoate sunete disparate, încă nearticulate în
cuvinte; a gânguri
aptitudine – chemare, har, înclinare, înclinație,
predilecție
ultracunoscut – foarte cunoscut, arhicunoscut
remarcat – observat, băgat de seamă de cineva; relevat, evidențiat
încărcătură emoțională – profunzimea emoțiilor și
sentimentelor în interpretarea cântecelor populare
triluri – ornament muzical constând din executarea rapidă și repetată
a două note consecutive
prestigios – important, însemnat
1. Prezentați, pe scurt, tema acestui articol. (5 puncte)
2. Explicați, pe baza textului, sensul metaforei: ciocârlia
cântecului popular românesc. (3
p.)
3. Cum este descrisă în text familia Mariei Ciobanu? (5
p.)
4. Ce îi spuneau Mariei femeile din satul Roșiile și cum
o numeau sătenii? (3 p.)
5. Ce făcea tatăl ei pentru a pune în valoare talentul
Mariei? (3 p.)
6. Ce examen a dat Maria Ciobanu și cum a reușit să ocupe
un post la o formație cunoscută din București? (2 p.)
7. Găsiți câte două sinonime pentru cuvintele: (5 p.)
cântec:
___________________
instrumentist:
_________________
aptitudini
muzicale: _________________
musafir:
_________________
dorință: ____________________
8. În ce lună au avut loc concertele pentru serbarea
carierei artistice a Mariei Ciobanu și ce semnificație are această lună? (3 p.)
9. Găsiți în text formele (câte 1 exemplu) de imperfect
ale verbelor a cânta, a merge, a pune, a spune, a face. (5 p.)
10. Găsiți în text formele (câte 1 exemplu) de perfect
compus ale verbelor reflexive: a se naște, a se îndeplini, a-și încheia (3 p.)
11. Explicați sensul sintagmei zâna satului. (3 p.)
II. ALEGEȚI UNUL DINTRE CELE DOUĂ SUBIECTE URMĂTOARE:
ARGUMENTARE SAU REDACTAREA UNUI TEXT FUNCȚIONAL.
(120–200 de cuvinte) Total 10 puncte
A) Realizaţi pe baza fragmentului de mai jos un text în
care să prezentaţi 3–5 argumente referitoare la utilizarea tabletei de către
copii.
Relația dintre copii și tabletă
Nu
mai este un secret pentru nimeni că tehnologia touchscreen (în limba
română ecran tactil) ne-a schimbat viața. În bine sau în rău, nu știm
încă! Dar știm sigur că ne place și ne bucură, altfel nu am alerga atât de
disperați după ultimele aplicații! Dacă mergeți dimineața cu autobuzul, aruncați
o privire și numărați câți dintre pasageri sunt ocupați cu navigarea pe tabletă
veți constata că o mare parte a lor se uită pe ecranele micilor aparate.
Copiii
noștri nu fac nici ei excepție: nici nu au învățat bine să meargă sau să
vorbească, și degețelul le „zboară” pe ecranul tabletei, intuind cu precizie ce
au de făcut. Nu le trebuie mult să își dea seama singuri care sunt regulile
unui joc. Am văzut copilași de 5 ani care știu să caute și să își instaleze
jocuri gratuite de internet. O fetiță de 8 ani se lăuda că ea le „repară”
tabletele tuturor din familie când se blochează. O fi bine, o fi rău? Un lucru știm
sigur: tehnologia va face parte din viitorul copiilor noștri mai mult decât face
parte din viața noastră! Acesta este un adevăr pe care greu îl mai putem
schimba. Astfel, în ceea ce privește relația dintre copii și tabletă, opiniile
oscilează în general între două extreme: fie le găsesc beneficii nenumărate,
fie le condamnă definitiv ca fiind sursa tuturor relelor care li se întâmplă
copiilor noștri, uitând că, chiar noi, adulții, suntem cei care le-au pus
copiilor în brațe tableta!
(www.evz.ro, 2015)
B)
Redactați o scrisoare cu tema de mai jos.
Sunteți
elev/ă al/a Liceului „Nicolae Bălcescu" din Giula. Realizați o scrisoare
cu tema precizată mai jos. Redactați o scrisoare de intenție pentru angajare la
Hotel Wellness Familial din Giula. Semnați scrisoarea cu inițialele B.E.
Doriți
să vă angajați în cadrul firmei Hotel Wellness Familial din Giula. Recent ați
citit într-un ziar local reclama firmei pentru un post de organizator de
excursii la acest hotel. Motivați scrisoarea de intenție cu câteva informații:
după liceu ați făcut o specializare în domeniul organizării excursiilor, iar pe
baza exprienței pe care o aveți și pe baza cunoștințelor de limbă (maghiara,
româna, engleza) veți putea organiza vizite și excursii pentru turiștii români
mai ales în orașul Giula și în alte localități unde trăiesc și români din
Ungaria. Cunoașteți istoria orașului Giula și a localităților, precum și tradițiile
românilor din Ungaria.
În
redactarea scrisorii veți avea în vedere următoarele:
– să
se respecte convențiile specifice unei scrisori de intenție:
– să
se regăsească: formulele de adresare; data indicată și locul; formulele de
încheiere,
– conținutul
și structura să fie adecvate argumentării;
– să
se asigure registrul stilistic și să se respecte normele de exprimare corectă,
de ortografie și de punctuație.
Comentarii
Trimiteți un comentariu