Subiectele bacalaureatului la română în anul 2018: Cântăreaţa Maria Ciobanu, relaţia dintre copii şi tabletă, „Moara cu noroc” sau analiza a două pasteluri despre iarnă


Examenele de bacalaureat pentru elevii liceelor de naţionalitate din Ungaria au început mai devreme decât pentru colegii lor de la liceele maghiare. Vinerea trecută, pe 4 mai, elevii de la şcolile medii de naţionalitate şi-au susţinut examenul în scris de bacalaureat, la limba maternă. Singura instituţie din ţară unde s-a putut da examen la limba şi literatura română este Liceul „Nicolae Bălcescu” din Jula, unde au dat examen în scris 48 de absolvenţi, cu toţii la nivel mediu. Deci, la fel ca în anii trecuţi, nici acum nu a fost nimeni dintre elevii români care să fi solicitat examen de nivel superior.



La examenul de nivel mediu, absolvenţii români au trebuit să dea dovadă de următoarele:
I. Primul subiect a fost înţelegerea unui text, cu titlul: „Maria Ciobanu – 60 de ani de carieră artistică” şi răspunderea corectă la cele 11 întrebări formulate (90 de minute, max. 40 puncte), iar a doua parte a cuprins argumentarea sau redactarea unui text funcţional (cu 120–200 de cuvinte) alegând dintre două subiecte: A) Realizarea unui text (pe baza unui fragment) în care să se aducă argumente referitoare la utilizarea tabletei de către copii; B) Redactarea unei scrisori cu temă concretă (10 puncte).
II. La capitolul doi al examenului, elevii au avut de ales dintre două subiecte: 1.) Analiza literară a nuvelei „Moara cu noroc” de Ioan Slavici; 2.) Analiză comparată a două pasteluri: „Iarna” de Vasile Alecsandri şi „Iarna pe uliţă” de George Coşbuc. (150 minute, max. 40 puncte). Pe lângă cele 90 de puncte, absolventul a mai putut obţine 10 puncte în plus, 8 din ortografie şi 2 din caligrafie.
*
Pentru cititorii care doresc să-şi testeze cunoştinţele la limba şi literatura română, publicăm mai jos subiectele primului capitol al bacalaureatului din 2018. Răspunsurile corecte şi instructajul pentru evaluarea acestor teste se găsesc pe site-ul www.oktatas.hu.

I. ÎNȚELEGEREA TEXTULUI
Citiți cu atenție textul de mai jos și răspundeți la întrebări.

Maria Ciobanu – 60 de ani de carieră artistică

Maria Ciobanu, supranumită „ciocârlia cântecului popular românesc", îşi încheie cariera artistică, după 60 de ani de activitate. Ea s-a născut într-o familie de iubitori ai cântecului popular în comuna Roșiile, județul Vâlcea. Tatăl său era un instrumentist popular, iar mama sa a avut o voce deosebită. Încă de mică, Maria, „guguia” pe dealuri în timp ce mergea cu animalele la pășunat.
„M-am trezit cântând, pentru că și mama și tata cântau și am cântat și eu de când eram micuță. Mă duceam cu oile pe câmp, cântam pe un deal de răsunau văile și pădurile, la Roșiile, unde m-am născut, și toate femeile se minunau: «I-auzi-o pe Maria lui Ion Ciobanu, ce glas frumos are!». Pe la vârsta de 5-6 ani mă punea tatăl meu să cânt în fața musafirilor și le spunea: «Pe-asta mică am s-o fac mare artistă!». Și i s-a îndeplinit, iată, această dorință, dar și visul meu. M-am născut într-o familie cu aptitudini muzicale și am învățat să cânt de la tatăl meu, de la mama mea și de la fratele meu", spunea Maria Ciobanu într-un interviu.
Oamenii din sat îi spuneau Ciocârlia din Roșiile. Toți o îndrăgeau și devenise zâna satului, fiind invitată să cânte la nunți, botezuri și la hora din Ciobănești sau din fața Primăriei.
Așa se face că a fost remarcată și dusă la București unde s-a înscris la un concurs pentru ocuparea unui post la Ansamblul Ciocârlia. În juriul din care făcea parte și Maria Lătărețu, din cei 400 de înscriși doar doi au trecut proba de foc: Irina Loghin și Maria Ciobanu. Asta este cântăreața care-mi va călca pe urme, a zis Maria Lătărețu. Maria Ciobanu a cântat în toată țara și în numeroase țări străine. Pretutindeni este întâmpinată cu nespusă căldură de iubitorii cântecului popular, iar presa îi lăuda harul.
Foarte multe din melodiile interpretate de artistă au devenit foarte populare, mult îndrăgite de public, ca de pildă: „Șarpe, șarpe de dudău", „Azi noapte când m-am culcat", „Mult mi-i drag mie Marin", „Ia-mă dor și du-mă, du-mă!", „Spune-mi neică, mergi, nu mergi?", „Hăulesc gorjencele", „Lie, ciocârlie" și multe altele.
În 1977, când a devenit laureată a Concursului interpreților profesioniști din țară, unul dintre membrii juriului a exclamat: „Nu e glas, e forță a naturii, e un miracol. I-ați ascultat trilurile «Ciocârliei»? Sunt neomenești, sunt chiar de pasăre a cerului. „Lie, ciocârlie" este cântecul cel mai apropiat de sufletul meu și a devenit ultracunoscut prin interpretarea mea, însă toate piesele din repertoriul meu îmi sunt dragi și am așezat în ele din întâmplările fiecărei mame, ale fiecărei femei, încât oricine le asculta să se regăsească în ele", mărturisea Maria Ciobanu.
Maria Ciobanu și-a încheiat cariera artistică de 60 de ani de activitate printr-un turneu în cinci oraşe, intitulat „Lie, Lie Ciocârlie, Rămân a voastră Marie!". Cele cinci spectacole au avut loc în luna martie la Bucureşti, Craiova, Râmnicu-Vâlcea, Bacău şi Iaşi. Aceste concerte au avut o mare încărcătură emoţională, mai ales că ele s-au organizat în luna martie, care este dedicată mamei şi femeii.
Performanţele vocale ale artistei au fost recunoscute de la începutul carierei, cântăreaţa fiind supranumită „ciocârlia cântecului popular românesc", în scurt timp după debutul său. Cântecul care i-a adus consacrarea este „Lie, ciocârlie".
În îndelungata sa carieră, Maria Ciobanu a fost distinsă cu premii şi distincţii prestigioase, între care Crucea naţională „Serviciul Credincios".
Moştenirea artistică pe care Maria Ciobanu o lasă românilor este sporită de cei trei copii ai acesteia, artişti ai scenei româneşti şi internaţionale: soprana Leontina Văduva, artista Camelia Ciobanu, stabilită în SUA, şi interpretul de muzică populară Ionuţ Dolănescu.
Cu ocazia spectacolului de retragere, Maria Ciobanu a cântat împreună cu Leontina Văduva, Camelia Ciobanu, Doiniţa şi Ionuţ Dolănescu. Atmosfera de sărbătoare a fost completată de artişti, precum Steliana Sima, Mariana Ionescu Căpitănescu, Gelu Voicu, Mioara Velicu şi Gheorghe Turda. Acompaniamentul a fost asigurat de Orchestra „Doina Basarabiei", conducător artistic şi orchestrator fiind Valeriu Caşcaval.
„Este foarte greu, sunt foarte emoţionată, publicul este minunat, am trăit atâtea clipe frumoase pe scenă, îmi este greu să mă las de cântat”, ne-a spus Maria Ciobanu, sâmbătă seara, după concertul de la Sala Palatului, unde a fost aplaudată de 4.000 de spectatori. „Ciocârlia” muzicii populare româneşti ne-a mai povestit şi ce planuri are după marea retragere de pe scenă: „Visul meu este să-mi văd nepoţii mari şi să-mi calce pe urme. Să mă ţină Dumnezeu sănătoasă. Am şase nepoţi, comori de copii buni şi frumoşi, cu drag mă ocup de educaţia lor şi m-aş bucura peste ani să-i iubească publicul”. După seria de spectacole Maria Ciobanu va locui în America, mare parte a timpului, acolo unde s-a stabilit şi fiul ei, Ionuț Dolănescu, alături de soţie şi de cei trei copii ai lor: „Acolo, viaţa este frumoasă, dar publicul e cam americanizat. Însă, tot le place „Lie, lie ciocârlie”. O să mai stau şi acolo, mai vin şi în ţară, la prieteni, nu pot renunţa la viaţa din România. Mă împart între ţară şi străinătate”.
(România liberă, 2016)

Note lexicale
a gugui – (dialectal) a scoate sunete disparate, încă nearticulate în cuvinte; a gânguri
aptitudine – chemare, har, înclinare, înclinație, predilecție
ultracunoscut – foarte cunoscut, arhicunoscut
remarcat – observat, băgat de seamă de cineva; relevat, evidențiat
încărcătură emoțională – profunzimea emoțiilor și sentimentelor în interpretarea cântecelor populare
triluri – ornament muzical constând din executarea rapidă și repetată a două note consecutive
prestigios – important, însemnat

1. Prezentați, pe scurt, tema acestui articol. (5 puncte)

2. Explicați, pe baza textului, sensul metaforei: ciocârlia cântecului popular românesc. (3 p.)

3. Cum este descrisă în text familia Mariei Ciobanu? (5 p.)

4. Ce îi spuneau Mariei femeile din satul Roșiile și cum o numeau sătenii? (3 p.)

5. Ce făcea tatăl ei pentru a pune în valoare talentul Mariei? (3 p.)

6. Ce examen a dat Maria Ciobanu și cum a reușit să ocupe un post la o formație cunoscută din București? (2 p.)

7. Găsiți câte două sinonime pentru cuvintele: (5 p.)
cântec: ___________________
instrumentist: _________________
aptitudini muzicale: _________________
musafir: _________________
dorință: ____________________

8. În ce lună au avut loc concertele pentru serbarea carierei artistice a Mariei Ciobanu și ce semnificație are această lună? (3 p.)

9. Găsiți în text formele (câte 1 exemplu) de imperfect ale verbelor a cânta, a merge, a pune, a spune, a face. (5 p.)

10. Găsiți în text formele (câte 1 exemplu) de perfect compus ale verbelor reflexive: a se naște, a se îndeplini, a-și încheia (3 p.)

11. Explicați sensul sintagmei zâna satului. (3 p.)

II. ALEGEȚI UNUL DINTRE CELE DOUĂ SUBIECTE URMĂTOARE:
ARGUMENTARE SAU REDACTAREA UNUI TEXT FUNCȚIONAL.
(120–200 de cuvinte) Total 10 puncte

A) Realizaţi pe baza fragmentului de mai jos un text în care să prezentaţi 3–5 argumente referitoare la utilizarea tabletei de către copii.

Relația dintre copii și tabletă
Nu mai este un secret pentru nimeni că tehnologia touchscreen (în limba română ecran tactil) ne-a schimbat viața. În bine sau în rău, nu știm încă! Dar știm sigur că ne place și ne bucură, altfel nu am alerga atât de disperați după ultimele aplicații! Dacă mergeți dimineața cu autobuzul, aruncați o privire și numărați câți dintre pasageri sunt ocupați cu navigarea pe tabletă veți constata că o mare parte a lor se uită pe ecranele micilor aparate.
Copiii noștri nu fac nici ei excepție: nici nu au învățat bine să meargă sau să vorbească, și degețelul le „zboară” pe ecranul tabletei, intuind cu precizie ce au de făcut. Nu le trebuie mult să își dea seama singuri care sunt regulile unui joc. Am văzut copilași de 5 ani care știu să caute și să își instaleze jocuri gratuite de internet. O fetiță de 8 ani se lăuda că ea le „repară” tabletele tuturor din familie când se blochează. O fi bine, o fi rău? Un lucru știm sigur: tehnologia va face parte din viitorul copiilor noștri mai mult decât face parte din viața noastră! Acesta este un adevăr pe care greu îl mai putem schimba. Astfel, în ceea ce privește relația dintre copii și tabletă, opiniile oscilează în general între două extreme: fie le găsesc beneficii nenumărate, fie le condamnă definitiv ca fiind sursa tuturor relelor care li se întâmplă copiilor noștri, uitând că, chiar noi, adulții, suntem cei care le-au pus copiilor în brațe tableta!
(www.evz.ro, 2015)

B) Redactați o scrisoare cu tema de mai jos.
Sunteți elev/ă al/a Liceului „Nicolae Bălcescu" din Giula. Realizați o scrisoare cu tema precizată mai jos. Redactați o scrisoare de intenție pentru angajare la Hotel Wellness Familial din Giula. Semnați scrisoarea cu inițialele B.E.

Doriți să vă angajați în cadrul firmei Hotel Wellness Familial din Giula. Recent ați citit într-un ziar local reclama firmei pentru un post de organizator de excursii la acest hotel. Motivați scrisoarea de intenție cu câteva informații: după liceu ați făcut o specializare în domeniul organizării excursiilor, iar pe baza exprienței pe care o aveți și pe baza cunoștințelor de limbă (maghiara, româna, engleza) veți putea organiza vizite și excursii pentru turiștii români mai ales în orașul Giula și în alte localități unde trăiesc și români din Ungaria. Cunoașteți istoria orașului Giula și a localităților, precum și tradițiile românilor din Ungaria.

În redactarea scrisorii veți avea în vedere următoarele:
– să se respecte convențiile specifice unei scrisori de intenție:
– să se regăsească: formulele de adresare; data indicată și locul; formulele de încheiere,
– conținutul și structura să fie adecvate argumentării;
– să se asigure registrul stilistic și să se respecte normele de exprimare corectă, de ortografie și de punctuație.

Comentarii