„Iau decizii corecte!” – Activitate de prevenire a consumului de tutun, alcool şi droguri la şcoala din Micherechi

Părinţii sunt primii profesori ai copilului, începând educarea în mediul familial. Împreună cu părinţii, şcoala îşi are rolul ei bine stabilit, intervenind în dezvoltarea primară a copilului. În acest context, luni, 9 mai, la şcoala generală din Micherechi a avut loc o activitate cu tema prevenţiei consumului de droguri, organizată de un psiholog de la Liceul Pedagogic din Beiuş.

Nicoleta Stoiţa, psiholog la Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaş” din Beiuş a sosit cu un grup de elevi pentru a ţine o activitate de prevenire a consumului de droguri elevilor micherecheni de clasa a 7-a şi a 8-a. În timpul acţiunii, am solicitat ajutorul psihologului din România pentru a afla mai multe detalii cu privire la acţiunea de luni.
– Ne aflăm la Micherechi, cu o activitate din cadrul Concursului Naţional de proiecte cu tematică antidrog. Proiectul „Iau decizii corecte!” se află în momentul de faţă în al doilea an de derulare. Anul trecut am participat, în România, la un concurs naţional de proiecte cu tematică antidrog numit „Împreună”, iar cu microproiectul nostru am luat locul întâi pe ţară. Datoria noastră este să continuăm şi în anul al doilea proiectul. În prima parte a proiectului am încercat să extindem fenomenul de campanie antidrog şi în afara şcolii. Cu elevii de la liceul nostru am mers în mediu rural, la sate, unde am avut activităţi cu copiii de clasa a 7-a şi a 8-a. Dacă în primul an am depăşit nivelul de localitate, acum ni s-a părut firesc să depăşim graniţa! – ne-a mărturisit doamna psiholog.
Ce cuprinde agenda de acţiune?
– Prima dată am avut o discuţie în două secvenţe. La prima secvenţă, cea de informare, am discutat cu ei despre ceea ce înseamnă drog şi cu accent mai mult pe fumat şi alcool, pentru că până la urmă la asta pot ei avea acces. Partea a doua a fost partea de creativitate. Am avut o secţiune de foto-story, adică a trebuit să scrie o poveste după imagine la care au lucrat pe grupuri. Îmi place foarte mult munca pe grupe, pentru că-i interacţionează, chiar dacă-i forfotă şi zumzet. Iar pe hol vom face o expoziţie şi ei vor avea posibilitatea să voteze toate lucrările din expoziţie, dintre care primele patru lucrări vor fi premiate.
Sunt implicaţi elevi de la şcoala generală şi un număr mare de elevi de la liceul din Beiuş. Proiectul a fost derulat în special pentru copii?
– Da, pentru copiii de clasa a 9-a şi a 10-a, dar putem să extindem la copiii cu vârstă mai mică. Este foarte important ca la vârsta mai mică să faci lucrurile acestea pentru că deja în anul când intră în liceu află multe lucruri pe care le ştiau dinainte. Cu toate că sunt mai mici, şi ei trebuie informaţi.
Aceşti copii se retrag dintr-un mediu sănătos. Este importantă tema pentru aceşti copiii?
– Ceea ce facem noi este un program de prevenţie realizat prin informare. A informa nu înseamnă neapărat că poţi să scoţi copilul dintr-un mediu sănătos şi să pretinzi că nu are nevoie să fie informat. Informarea este benefică tuturor. Chiar dacă ei provin dintr-un mediu familial sănătos, asta nu înseamnă că în exteriorul acestui mediu familial sănătos nu există modele negative, cu atât mai mult că la vârsta lor drogul are o influenţă deosebit de mare şi de cele mai multe ori modelele acestea negative le preiau din grupuri de prieteni. Pentru a preveni şi a evita instalarea unor comportamente dezadaptative, cum ar fi consumul de droguri, fumatul sau consumul de alcool, e important ca ei să aibă o bază informativă. Ca să ştie că în momentul în care iau o ţigară, ce introduc în organismul lor sau ce se întâmplă cu persoanele din jurul lor?
De câţi ani vă ocupaţi de prevenirea a consumului de droguri?
– Înainte de programul „Iau decizii corecte!” am avut un program mai mic, care a fost doar la nivel local. Ceea ce pentru mine a fost o experienţă deosebită, a fost faptul că am făcut parte din echipa care a realizat un proiect prin Agenţia Naţională Antidrog de la noi, în care am putut să implementez activităţi pentru părinţi şi a încerca să-i înveţi pe părinţi să îşi dezvolte acasă pentru copiii lor un mediu bun, un mediu în care să nu fie promovată ideea drogurilor.
Ana Cioca

Comentarii