„Gâlcevile din Chioggia” pe scena Teatrului Cetăţii din Jula

Actorii Teatrului Katona József din Kecskemét în colaborare cu actorii Teatrului Cetăţii din Jula au pus pe scenă piesa „Gâlcevile din Chioggia” după Carlo Goldoni, în regia lui Rusznyák Gábor, fostul elev al Liceului „Nicolae Bălcescu” din Jula, originar din Bătania. Vineri seara, sala în aer liber a Teatrului Cetăţii din Jula a răsunat de aplauzele spectatorilor care au umplut sala până la refuz. Spectacolul a avut loc în serile de 3, 4 şi 5 august. Înainte de spectacol am stat de vorbă cu regizorul piesei, Rusznyák Gábor.

Oraşul Chioggia, locul unde se petrece acţiunea, se află la malul mării. Intrigi, bârfe, răutăţi şi răzbunări aprige într-un spectacol care a făcut spectatorii să râdă. În comedie am cunoscut fetele şi femeile din două familii de pescari care nu pot să controleze mânia şi gura lor. Bărbaţii tocmai au ajuns acasă din pescuit şi deja au fost implicaţi în poveşti răutăcioase. Toată lumea vrea să facă dreptate şi astfel situaţia se înrăutăţeşte şi se complică în aşa fel că va fi caz judecătoresc. Iubirea, invidia, ura şi neputinţa ies la iveală pe măsură ce povestea se complică. La finalul comediei nu numai se împac familiile ci şi sărbătoresc o nuntă triplă. Din firea agitată a femeilor cu temperament italian s-a născut o comedie gălăgioasă şi foarte comică.
Înainte de spectacol am stat de vorbă cu regizorul Rusznyák Gábor.
În anul 1991 ai terminat Liceul „Bălcescu”, după care te-ai înscris la Institutul Pedagogic din Bichişciaba, la secţia de învăţători. De atunci au trecut 21 de ani. Care au fost momentele cheie ale carierei tale?
− Deja la liceu m-a interesat actoria. În cadrul studiilor de la Bichişciaba am avut posibilitatea să iau parte la cursuri de actorie. M-am bucurat de această posibilitate zicând că voi putea obţine în acelaşi timp două diplome, una de învăţător şi cealaltă de actor. Vara eram în practică la Jula, am jucat roluri în mai multe piese. După ce am obţinut diploma de învăţător, la anul m-am înscris la Institutul de artă teatrală şi cinematografică din Budapesta, unde am terminat ca regizor în anul 2000. În primul an am regizat la teatrele din Kaposvár, Dobriţân şi la Târgu Mureş, iar la Cluj Napoca am fost actor. Pentru că cel mai mult mi-a plăcut atitudinea teatrului din Kaposvár, am revenit la acest teatru, unde am fost regizor artistic timp de nouă ani. Predau actorie studenţilor de la secţia de artă teatrală din cadrul universităţii din Kaposvár. În momentul de faţă sunt membrul Teatrului de Stat din Mişcolţ.
– Cunoaşterea limbii române a însemnat un avantaj în cariera ta regizor?
În anul teatral 2001/2002 am pus pe scenă cu actorii institutului de artă teatrală din Târgu Mureş piesa „Romeo şi Julieta”, care în anul 2002 la festivalul internaţional de teatru din Bucureşti a primit premiul special.
Comedia „Gâlcevile din Chioggia” este piesa adusă în faţa spectatorilor julani. De unde a venit ideea ca această comedie să fie pusă pe scena teatrului cetăţii din Jula?
− Din partea teatrului din Jula am primit solicitarea pentru regizarea acestei comedii. Am răspuns afirmativ acestei cereri pentru că îmi place mult piesa. Am vrut să scoatem în evidenţă un spectacol inedit şi vesel.
Ce impresii ţi-a făcut oraşul Jula?
− Pentru mine a fost un lucru ciudat să văd că Jula a devenit un oraş cu caracter absolut turistic. Mă simt bine în acest oraş pentru că este unul viabil, îmi amintesc cu nostalgie de anii petrecuţi la liceu.
Ce înseamnă pentru tine teatrul?
− Teatrul este lumea prin care pot să mă exprim.
A. Cioca

Comentarii