Expoziţie de icoane, portrete de călugări şi lansarea unui nou catalog, la Jula

Spaţiul de expoziţii al Centrului de Documentare şi Informare al AŢRU s-a îmbogăţit zilele trecute cu o expoziţie deosebită de icoane ortodoxe, din colecţia domnului Gavril Gurzău. Expoziţia a mai cuprins portrete de călugări athoniţi şi icoane pe lemn, creaţii ale pictorului Călin Bogătean, icoane pictate pe sticlă de Roxana Bogătean din Târgu Mureș şi o lansare de catalog de icoane bizantine din colecţia domnului Gurzău. Prezentarea catalogului şi vernisajul expoziţiei au fost făcute de către PS Siluan, Episcopul Eparhiei Ortodoxe Române din Ungaria, după cuvântul de salut al directorului CDI, Mariana Negreu Vetró.


O comoară de peste două sute de icoane
Preasfinţitul Părinte Episcop Siluan a vorbit în deschiderea evenimentului despre importanţa icoanei în biserica ortodoxă, un element fundamental al învăţăturii de credinţă ortodoxă, fiind în acelaşi timp şi o operă de artă, dar şi un element de cult, cinstit şi iubit de toţi credincioşii.
Colecţia expusă are o poveste interesantă, a spus domnul Gurzău în deschiderea vernisajului, deoarece fiecare icoană are amintiri de depănat, poveţe de dat, suflete de îndreptat. Povestea icoanelor şade foarte bine aşezată lângă cea a colecţionarului, care ar putea să povestească despre fiecare, despre origini şi despre amintirile care îl leagă de acestea.
Domnului Gavril Gurzău i-a fost insuflată din copilărie iubirea pentru credinţa ortodoxă, crescând la ţară cu părinţii şi bunicii, în localitatea Micherechi. Mai târziu, această iubire s-a materializat într-o credinţă puternică în ortodoxie, a absolvit seminariul teologic la Caransebeş (1990–1995) şi facultatea teologică ortodoxă de la Oradea (1995–1999), pe urmă, prin dorinţa de a aduna aceste frumoase obiecte de patrimoniu ortodox, a reuşit să colecţioneze foarte multe icoane. „De-a lungul vremurilor m-am gândit şi mi-am dorit să realizez o colecţie de icoane ortodoxe, o colecţie mai deosebită, mai diferită, şi dacă mie mi-a ajutat Dumnezeu să pot să-mi cumpăr atâtea icoane m-am gândit că e un lucru firesc şi bun să le scot şi publicului larg, să se bucure de ele şi credincioşii şi toţi românii de-aici, care vor şi au posibilitatea să vină să le vadă. Până acum am mai avut icoane expuse la biserica din Jula – Oraşul Mic Românesc, la Catedrala Episcopală, la biserica ortodoxă din Micherechi, aici la Centrul de Documentare şi la Liceul românesc din Jula”, ne-a mărturisit domnul Gurzău, care încearcă să ducă icoanele în cât mai multe locuri. Crede că este benefic oamenilor să le vadă, să-şi pironească măcar şi pentru puţin timp privirea asupra sfinţilor pictaţi. Actual, el deţine o colecţie de peste două sute de icoane bizantine.




Icoana, o fereastră spre Dumnezeu

„Tradiţia ortodoxă îi învaţă pe credincioşi că minunile ori semnele cereşti nu se arată oricui, oricând. De-ar sta cineva să culeagă povestea aflării fiecărei icoane, s-ar putea scrie uşor o carte. M-am străduit să le strâng, dar, totodată, nu am vrut să le ţin în ascunziş, ferite de ochii lumii, ci am dorit ca prin expunerea lor să împart şi celorlalţi bucuria pe care o simt eu în fiecare zi. Icoana este foarte aproape de inimile noastre, chiar dacă uneori rămânem doar la descifrarea sensului imediat pe care ni-l oferă o simplă privire, şi, contemplăm cele dumnezeieşti dacă pătrundem sensul ei cel adânc. Icoana este o fereastră spre Dumnezeu şi izvor de fierbinţi rugăciuni.
Icoanele ne ascultă, ne vorbesc, ne propovăduiesc, ne învaţă, ne luminează, ne ajută să îi imităm pe îngeri, pe sfinţi, pe Maica Domnului şi pe Dumnezeu. Cinstind icoanele credem şi mărturisim că Hristos este Dumnezeu, aşa cum spun Sfinţii Părinți”, a spus colecţionarul.





Mă închin la fiecare icoană…

„Apropierea mea de icoane, de Dumnezeu, cred că m-a ajutat foarte mult. Chiar şi faptul că astăzi expun colecţia mea aici m-a ajutat. Mă închin la fiecare dintre icoanele mele. Eu nu cred că sunt icoane mai frumoase sau… Toate sunt frumoase. Important este că nu le ţin în ascunziş, le arăt lumii. Am icoane cu Mântuitorul, Maica Domnului cu Pruncul, Sfânta Cuvioasă Parascheva, Sfinţii Apostoli, Prooroci, Ierarhi, Cuvioşi, Mărturisitori, Mucenici şi Muceniţe”, a mai spus Gavril Gurzău, fiind foarte conştient de valoarea, dar şi de efectul pe care icoanele îl au asupra omului.
Expoziţia şi catalogul de icoane au fost realizate cu sprijinul Ministerului Resurselor Umane de la Budapesta şi al Centrului de Documentare şi Informare al AȚRU, prin colaborare cu Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria.
*
Expoziţia de icoane din colecţia lui Gavril Gurzău poate fi văzută în cursul verii, în fiecare zi de lucru, de luni până vineri, între orele 8 şi 15, la sediul Centrului de Documentare al AŢRU (Jula, str. Sáros nr. 17).

A.B.

Comentarii