Primele impresii ale foştilor elevi ai Liceului „N. Bălcescu” din Jula despre viaţa de student în România

An de an, Guvernul de la Bucureşti alocă un număr variabil de burse de studiu în România pentru elevii de etnie română sau cetăţenii români stabiliţi pe teritoriul unor ţări din afara graniţelor. În acest an, pentru românii din Ungaria au fost alocate un număr de 26, dintre care 9 cu bursă şi 17 fără taxă, fără bursă, ambele categorii fiind scutite de plata taxelor de şcolarizare şi respectiv costurile de cazare la cămin. În 2017 s-a înregistrat un număr moderat de aplicare pentru bursele de studiu în România, astfel numai câteva persoane au ajuns să studieze în învăţământul superior românesc, beneficiind de aceste privilegii.


Iată că a trecut aproape o lună şi jumătate de când a început anul universitar 2017–2018 şi ne-am propus să aflăm unele detalii despre primele impresii despre viaţa de student în ţara-mamă luând legătura cu unii dintre foştii elevi ai Liceului „N. Bălcescu” din Jula, care au decis să-şi continue studiile mai departe în România. Printre oraşele în care aceştia au ales să se specializeze numărăm: Arad, Oradea, Cluj-Napoca sau Suceava. Din nefericire, am putut lua legătura numai cu unii dintre ei, care s-au oferit să ne împărtăşească cu mare drag experienţele şi sentimentele acumulate de-alungul acestei scurte perioade de studiu.


Bettina Puiu (Arad): – La începerea noului an şcolar pentru prima dată mi s-a părut ciudată situaţia. Era cu totul neobişnuit faptul că sunt într-un oraş nou, înconjurată de oameni necunoscuţi, efectiv totul era străin pentru mine la început. După terminarea liceului din Jula am optat de a-mi continua studiile la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, unde am ales să mă specializez în domeniul limbii române şi engleze la Facultatea de Ştiinţe Umaniste şi Sociale din cadrul UAV. Am intrat la această instituţie de învăţământ superior ca şi bursieră a statului român. În primele zile mi-a fost puţin frică şi am fost stresată, fiindcă nu am ştiu dacă o să reuşesc să mă încandrez în noul mediu. Dar, din fericire, am reuşit repede să mă obişnuiesc cu noul cămin, cu colegii mei de clasă şi internat cu care am legat prietenii. Faţă de ce am studiat la liceu, aici e mult mai diferit, şi orele sunt mult mai diferite, profesorii sunt bine pregătiţi pentru a ne răspunde la orice întrebare, iar condiţiile sunt excelente. Sunt aici de mai puţin de două luni, dar deja în primele zile m-am îndrăgostit de oraşul Arad. E un oraş liniştit şi frumos. Se mândreşte cu o mulţime de biserici şi cu locuri care trebuie neapărat vizitate. Cred că în anii care vor urma voi avea timp îndeajuns să descopăr frumuseţile Aradului. În viitor aş dori să învăţ mult, să stăpânesc bine limba română, să fiu sârguincioasă şi să am succes în învăţământ, să pot termina cu un rezultat frumos facultatea, dar cel mai important e să îmi placă ceea ce am ales, astfel cu siguranţă voi reuşi.
În concluzie, dragi viitori studenţi care vă gândiţi să optaţi pentru România, vreau să vă încurajez şi să vă spun că dacă alegeţi o universitate din România sigur nu veţi regreta. Să nu vă sperie faptul că veniţi într-o altă ţară, dacă sunteţi dechişi pentru lucruri noi veţi avea multe experienţe prin care o să reuşiţi să vă descoperiţi cine sunteţi cu adevărat! Nu în ultimul rând, vreau să le mulţumesc profesorilor care m-au ajutat să ajung unde sunt acum şi bineînţeles statului român pentru tot sprijinul acordat pentru a studia la această universitate!


Andrei Maier (Oradea):Acest nou an şcolar a început mult mai bine decât mă aşteptam. După terminarea studiilor liceale în Ungaria, la începerea anului universitar am fost primit cu multă căldură într-un mediu plăcut plin cu profesori bine pregătiţi şi înţelegători, având ca scop principal cizelarea noastră profesională în domeniul pentru care am optat. Iniţial voiam să-mi continui studiile la Cluj-Napoca, dar din unele cauze lucrurile nu au mers precum mi-am propus, din acest motiv am ales să rămân în Oradea, la Universitate. Aici am optat pentru specializarea de kinetoterapie. În liceu am avut o medie destul de bună astfel am intrat la studii fără taxă, fiind al 3-lea în clasă, iar după media dobândită voi primi şi bursă cel puţin semestrul acesta. A trecut aproape o lună şi jumătate de când am început universitatea şi am reuşit să îmi fac numeroşi prieteni, sistemul de predare este unul cât se poate de decent, deoarece nu am cursuri după amiaza aproape deloc, faţă de alte facultăţi din ţară, iar orele decurg plăcut şi liniştit. În decursul acestor ani ce vor urma îmi propun să reuşesc să învăţ cât mai mult posibil, ca să am medii cât mai bune posibile, iar per total să reuşesc să îmi găsesc un loc de muncă în domeniu, în care să mă specializez cât mai repede posibil după terminarea facultăţii. Viaţa universitară din punctul meu de vedere e plăcută, chiar dacă ai de învăţat mai mult decât la liceu, diplomele emise la terminarea studiilor sunt recunoscute la nivel internaţional, cerinţele nu sunt exagerate. Cred că am făcut o alegere bună alegând această profesie şi această facultate. Doresc să mulţumesc în primul rând cadrelor didactice fără de care nu aş fi putut ajunge unde sunt acum şi de asemenea statului român pentru locul oferit la forma de învăţământ de bugetul acordat, respectiv tot sprijinul acordat în privinţa bunei acomodări în învăţământul superior românesc.


Leonard Pop (Cluj-Napoca): – Acest nou început de toamnă mi s-a părut foarte interesant deoarece a adus numeroase schimbări în viaţa mea. La începerea facultăţii am întâlnit lume nouă, un mediu cultural cu totul diferit, un oraş minunat cu oameni minunaţi deopotrivă. După începerea studiilor m-am acomodat foarte repede la acest mediu străin, iar încă din primele zile mi-am făcut numeroşi prieteni atât prin rândul colegilor cât şi în cadrul facultăţii. Prima dată mi s-a părut un pic ciudat deoarece începerea studiilor superioare pentru toată lumea presupune a întâlni noi profesori şi tot atâtea aventuri în viaţa de student. Sunt foarte mulţumit de profesorii noştri fiindcă sunt receptivi şi doresc să ne înveţe profesia cât mai bine posibil. Eu am optat pentru specializarea de educaţie fizică şi sport din cadrul Facultăţii de Sport a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. Primele sentimente pe care le-am trăit la această instituţie de prestigiu au fost foarte plăcute, deoarece am întâlnit prieteni noi şi colegi foarte de treabă, pe lângă oraşul ce m-a fascinat prin harul său cultural. M-am putut acomoda foarte uşor la noul mediu pentru că eram înconjurat de persoane amabile şi simpatice, ceea ce m-a determinat să rămân la această facultate. Municipiul Cluj-Napoca în opinia mea este un oraş foarte frumos şi cu lume de bun simţ, un oraş al tineretului, o capitală a culturii în Transilvania. Gândindu-mă la viitor îmi doresc să termin Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport pentru a deveni un antrenor sau chiar şi un profesor foarte bun în specializarea la care m-am întrebuinţat. În concluzie, le transmit viitorilor studenţi care îşi doresc să aleagă facultăţi din Cluj, să o facă cu cea mai mare dorinţă pentru că e un oraş foarte mare şi cu multe posibilităţi, iar vorbind despre studenţie le transmit că e poate cea mai splendidă perioadă a vieţii omeneşti, fiind foarte frumoasă doar că pentru a şi rămâne aşa trebuie ca toată lumea să pună osul la treabă şi să înveţe din răsputeri pentru a ajunge undeva şi cineva important în viaţă.


Anita László (Arad): – Această toamnă a avut o semnificaţie importantă în viaţa mea, în primul rând pentru că am intrat într-o nouă etapă a vieţii: viaţa de student. Am aşteptat cu nerăbdare începerea anului universitar şi totodată aveam o curiozitate de a vedea şi de a experimenta lucruri noi cu totul necunoscute de mine până la acea vreme. Fiind absolventă a Liceului Românesc „N. Bălcescu” din Jula am avut multe beneficii de-a lungul anilor, dar cel mai de seamă a fost la absolvirea liceului, unde atât mie cât şi altor colegi ni s-a oferit oprtunitatea de a studia în România. Eu am ales să merg în România pentru a-mi continua studiile superioare la Arad. Am optat la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, la Facultatea de Ştiinţe Umaniste şi Sociale, la specializarea Jurnalism. Am ales acest domeniu deoarece cu această profesie voi putea opta în mai multe domenii pe viitor. Încă nu sunt decisă pe ce drum voi merge mai departe, dar sunt sigură că în aceşti 3 ani universitari voi alege ceea ce îmi place mai mult să fac. Începerea actualului an universitar a decurs cât se poate de bine într-un mediu normal şi liniştit, plin de emoţii şi bucurii atât în ochii noilor studenţi cât şi ai profesorilor. Colegii de grupă şi profesorii sunt persoane foarte deschise şi prietenoase, dornice de a ne da răspuns la orice întrebare şi a învăţa odată cu noi tehnici moderne, atât noi de la ei cât şi ei de la noi fiind o dezvoltare continuă pe acest plan. M-am integrat foarte repede şi deja în decursul a câteva săptămâni de la începerea studiilor universitare am construit o legătură strânsă cu colegii din grupa mea. Aradul, la rândul său, este un oraş superb şi învăluit în istorie, ceea ce mi-a crescut mai mult dorinţa de a continua aici studiile superioare. Viitorilor studenţi le transmit să aleagă ce e cel mai potrivit pentru ei şi să opteze pentru a studia într-o altă ţară, precum România, deoarece oportunităţile sunt nelimitate, iar bineînţeles au beneficiul de a învăţa gratuit cu anumite condiţii impuse şi de a primi bursa pe care o alocă statul român tuturor etnicilor români din afara graniţelor pentru a forma oameni de succes şi totodată a le oferi o meserie. Îmi doresc ca după terminarea studiilor să mă mândresc cu ceea ce am reuşit şi niciodată să nu îmi pară rău că am ales să învăţ la Arad profesia de jurnalist şi nu în vreun alt oraş al ţării. În final, doresc să le mulţumesc tuturor cadrelor didactice care m-au îndrumat de-alungul vieţii şi m-au învăţat tot ce le-au stat în putinţă. Fără ajutorul lor nu aş fi putut ajunge în situaţia actuală. Bineînţeles, doresc să îi mulţumesc şi statului român pentru bursă şi tot sprijinul oferit.

Andrei Sebastian Csiplo

Comentarii