„Românaşi şi româncuţe”, un proiect pentru copiii de la grădiniţa din Micherechi

Pe 18 septembrie, la Grădiniţa de Naţionalitate Română din Micherechi s-a dat startul unui proiect inedit: 3 zile de sărbătoare (în zilele de 18, 19 şi 20 septembrie) sub denumirea „Românaşi şi româncuţe”, zile de neuitat atât pentru preşcolari cât şi pentru cadrele didactice.
În prima zi, copiii au făcut cunoştinţă cu România prin intermediul unei prezentări PowerPoint, plină cu imagini şi filmuleţe despre frumoasele zone din ţara-mamă, despre portul popular şi despre obiceiurile şi tradiţiile româneşti. Ne-am jucat cu globul pământesc, am identificat poziţia celor două ţări şi am observat că suntem vecini. Tot în această zi am avut musafiri de la şcoală, colegii noştri mai mari care ne-au încântat cu poveştile lor preferate spuse în limba română. Am încheiat ziua în aceeaşi atmosferă de sărbătoare, mâncând clătite, preferatele copiilor.



A doua zi a fost la fel de frumoasă. Am avut ca invitaţi bebeluşii şi mămicile lor, pentru a le arăta o zi din viaţa grădiniţei. În această zi am avut o activitate de lucru manual, la care am confecţionat fructe şi legume de toamnă prin diferite metode şi altă activitate de pictură pe faţă, unde copiii s-au transformat în personajele lor preferate. Tot în această zi a avut loc şi expoziţia de cărţi de poveşti româneşti, achiziţionate prin intermediul proiectului, care au putut fi răsfoite de toţi cei interesaţi. La sfârşitul zilei am mâncat cea mai gustoasă pizza, primită cadou de la Pizzeria „La Giovanni” (Ciulu) din Micherechi, iar pe această cale îi mulţumim domnului Ioan Condoroş.





A treia zi am petrecut-o la Castelul Almásy din Vareu (Gyulavári). Am călătorit la Jula cu trenul, iar până la castel ne-am dus cu trenuleţul. Aici doamna director Elena Ardelean Oros ne-a prezentat camerele naţionalităţilor, unde am văzut porturile populare specifice naţionalităţilor, felul cum îşi aranjau locuinţele şi cum trăia fiecare. Apoi am ascultat imnurile ţărilor, lucru extrem de interesant pentru cei mici. A urmat apoi vizita în celelalte camere ale castelului, care ne-au surprins cât se poate de plăcut. Am putut admira machetele castelului pe care cei mici le-au numit „castele de jucărie” şi o mulţime de animale şi păsări împăiate, precum şi trofee de vânătoare, care i-au fascinat pe copii. Ni s-au arătat şi câteva filmuleţe educative şi experimente, din care copiii au putut învăţa cum se hrănesc păsările şi cum îşi construiesc căsuţele. Foarte interesantă şi apreciată a fost şi colecţia de ciuperci şi coridorul pe care erau expuse, care arăta ca o pădure adevărată. Am admirat curtea minunată şi ne-am jucat în spaţiul special amenajat pentru copii. După ce am luat masa ne-am dus la locul de joacă al hotelului Gyula Wellness, unde copiii s-au simţit minunat. Obosiţi dar fericiţi, ne-am întors acasă cu trenul şi abia am aşteptat să povestim părinţilor ce zi frumoasă am avut!







„Românaşi şi româncuţe” a fost un proiect minunat, realizat cu un spirijin obţinut de la Ministerul Resurselor Umane de la Budapesta. Prin acesta am acumulat multe cunoştinţe care ne vor rămâne în memorie, alături de amintirile frumoase ale acelor zile!

prof. Simina Gherţan

Comentarii